مبارزه با آفت شب پره سفید آمریکایی که ۱۲۰ هکتار از جنگل‌های رویان را آلوده کرده بود به اتمام رسید.

حسین لزربنی کارشناس گیاهپزشکی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران – نوشهر از اتمام عملیات مبارزه با نسل اول آفت شب پره سفید آمریکایی در رویان خبر داد و گفت:این عملیات در سطح ۵۰ هکتار از عرصه جنگلکاری سنواتی"شِلِه" با اعتباری معادل ۵۰۰ میلیون ریال انجام گرفت.

او می‌گوید: ۱۲۰ هکتار از جنگلکاری سنواتی سری یک جنگل شله رویان در حال حاضر آلوده به این آفت است.

پروانه برگخوار سفید آمریکایی یکی از مهمترین آفات گیاهان مختلف در دنیاست و پس از جنگ جهانی دوم در سراسر اروپا گسترش پیدا کرد و امروزه در بسیاری از کشور‌ها در زمره آفت درجه اول محسوب می‌گردد.

این آفت اولین بار در تابستان ۱۳۸۱ از گونه‌های درختی، درختچه‌ها و گیاهان علفی در روستای لشت نشا استان گیلان گزارش شد اما به تدریج با وجود اقدامات قرنطینه  در سرتاسر نوار ساحلی  تا دامنه‌های ارتفاعی حدود ۳۵۰-۴۰۰ متری سطح دریا و بخش‌هایی از مناطق جنگلی و باغات استان‌های مازندران و گلستان انتشار دارد.

به گفته لزربنی این آفت دو نسلی است و خسارت و طغیان نسل دوم از نسل اول بیشتر بوده و مبارزه با این آفت از مرداد ماه امسال آغاز می‌شود

آفت شب پره سفید آمریکایی که از برگ حدود ۶۳۶ گونه گیاهی ،درختان جنگلی و درختان میوه تغذیه کرده و موجب خشک شدن و ریزش برگ‌ها  می شود اکنون بر روی درختان توت –انجیلی- افرا- اوجا- صنوبر- توسکا- ممرز و حتی بوته تمشک مشاهده شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.