سرپرست معاونت میراث‌فرهنگی مازندران از ثبت ۱۳ اثر معنوی در لیست آثار ناملموس ملی خبر داد.

محمد‌آرمان ارشادی ثبت ملی ۱۳ اثر ناملموس معنوی مازندران خبر داد و گفت:ثبت این عناصر در جهت حفظ و حراست میراث‌معنوی شهر‌ها و روستا‌ها انجام گرفت.

او می‌گوید:مهارت تهیه پلا‌پتی‌نون، غذای لاکسو، نان سنتی کالنی، حلیم اوخاش، شیرینی خمیر طلا و خمیرآش، بافت فرش کلاردشت، گویش اوملکی، دو مقام موسیقی حقانی وکتولی، آیین برف‌اندیل، جلنگری و همچنین چندین بازی محلی در لیست آثار ملی ناملموس جای گرفت.

به گفته ارشادی نان‌ها و غذا‌های بی‌شماری در مازندران طبخ می‌شود که در عین سادگی در روش پخت به دلیل وجود مواد اولیه بومی متناسب با شرایط آب و هوایی، برای سلامتی مفید است.

سرپرست معاونت میراث‌فرهنگی مازندران گویش"او ملکی"را از جمله زبان‌های در خطر برشمرد و گفت:بازی محلی دارکلی (چوکلی) لالک، دولک، چلک مسه، چلیک ماره، چی چیلیک، ملک ملک، چاچولک، قوله زنه و کلینگ آغاج نیز در لیست آثار ناملموس ملی به ثبت رسید.

ارشادی از ثبت جلنگری در فهرست در خطر و نیازمند پاسداری فوری یاد کرد وگفت:چلنگری، نوعی آهنگری محلی است که در آن اشیاء سبک وزن مانند میخ طویله، میخ سرکج، داس، انبر، سیخ، سه پایه، منقل، نعل اسب و جوالدوز ساخته می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.