مدیرکل ثبت اسناد و املاک سیستان و بلوچستان گفت: مقرر شده سه واحد ثبتی در استان راه‌اندازی شود که اقدامات آن‌ها انجام شده و بزودی در ۲ شهرستان سیب و سوران و هیرمند دفاتر ثبت اسناد و املاک راه‌اندازی خواهد شد.

 رضا ابراهیمی  در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: ثبت اسناد و املاک کشور از سازمان‌های وابسته به قوه قضاییه است که در سال ۵۴ از اداره به سازمان تغییر کرده است.

او  گفت: این سازمان شامل ۲ بخش اساسی و عمده اسناد و املاک است که حوزه اسناد شامل چند قسمت مهم مانند ثبت شرکت‌ها، اداره کل پایگاه اشخاص حقوقی و حوزه اداره کل مالکیت معنوی است.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک سیستان و بلوچستان گفت: دفاتر اسناد رسمی جزو قدیمیترین مجموعه‌هایی است که از بخش دولتی به بخش خصوصی واگذار شده و کار تنظیم اسناد را انجام می‌دهند که آخرین آیین‌نامه آن مربوط به سال گذشته است.

او گفت: دفاتر ثبت ازدواج و طلاق نیز که قبل از سال ۱۳۱۰ توسط روحانیون انجام می‌شد، با تصویب قانون در دفاتر انجام می‌شود که چند سالی است مکانیزه شده است.

ابراهیمی گفت: یک سند برای اجرا باید به دادگاه رفته تا قابلیت اجرا داشته باشد اما اسناد رسمی بدون رفتن به مراجع قضایی اجرا دارند که مهمترین آن اسناد رهنی است.

او گفت: در بحث مهریه نیز افراد باید اول به این اداره کل مراجعه کنند و صدور اجراییه از طریق دفاتر رسمی انجام می‌شود.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک سیستان و بلوچستان  گفت: عمده وظایف حوزه املاک نیز در در واحدهای ثبتی انجام و در ثبت املاک با همکاری مشترک بنیاد مسکن سند روستایی صادر می‌شود که در بحث تعویض اسناد مالکیتی در روستاها هزینه ۱۰۰ هزار تومانی نیز برداشته شده است.

او گفت: با احتساب اداره کل ثبت اسناد و املاک استان، ۱۲ واحد با ۱۸۳ نفر نیروی انسانی شاغل در سیستان و بلوچستان فعالیت دارند.

ابراهیمی گفت: ۹ واحد ثبتی، ۱۱۷ دفتر اسناد رسمی، ۹۶ دفتر ثبت ازدواج و ۵۹ دفتر ثبت طلاق در سیستان و بلوچستان فعال هستند.

او گفت: هفت نمایندگی نیز در شهرستان‌های جدید استان ایجاد خواهد شد و هم‌اینک هشت شبکه در سیستان و بلوچستان به شبکه شمیم که ایستگاه نقشه‌برداری است متصل هستند.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک سیستان و بلوچستان  گفت:مکانیزه شدن سیستم‌ها از سال ۸۹ آغاز شده و هم‌اینک در حال هوشمندسازی سیستم‌ها هستیم و استعلام‌ها نیز به صورت هوشمند انجام می‌شوند.

او  گفت: افراد می‌توانند از طریق سامانه "ثبت من my.ssaa.ir" از پرونده‌ها و املاک ثبتی خود مطلع شوند.

ابراهیمی  گفت:کل اراضی ملی سطح استان ۱۷ میلیون و ۶۴۲ هزار هکتار و کل اراضی ملی و غیرملی ۱۸ میلیون و ۲۳۱ هزار هکتار بوده و نقشه استاندارد ۱۹ شهرستان سیستان و بلوچستان نیز تهیه شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار