رضا ابراهیمی در نشست با اصحاب رسانه گفت: افراد میتوانند از طریق سامانه "ثبت من my.ssaa.ir" از پروندهها و املاک ثبتی خود مطلع شوند.
ابراهیمی گفت: ۹ واحد ثبتی، ۱۱۷ دفتر اسناد رسمی، ۹۶ دفتر ثبت ازدواج و ۵۹ دفتر ثبت طلاق در سیستان و بلوچستان فعال هستند.
مدیرکل ثبت اسناد و املاک سیستان و بلوچستان گفت: سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از سازمانهای وابسته به قوه قضاییه است که در سال ۵۴ از اداره به سازمان تغییر کرده است.
او گفت: مقرر شده سه واحد ثبتی در استان راهاندازی شوند که اقدامات آنها انجام شده و بزودی در ۲ شهرستان سیب و سوران و هیرمند دفاتر ثبت اسناد و املاک راهاندازی خواهند شد.
به گفته ابراهیمی: این سازمان شامل ۲ بخش اساسی و عمده اسناد و املاک است که حوزه اسناد شامل چند قسمت مهم مانند ثبت شرکتها، اداره کل پایگاه اشخاص حقوقی و حوزه اداره کل مالکیت معنوی است.
مدیرکل ثبت اسناد و املاک سیستان و بلوچستان گفت: دفاتر اسناد رسمی جزو قدیمیترین مجموعههایی است که از بخش دولتی به بخش خصوصی واگذار شده و کار تنظیم اسناد را انجام میدهند که آخرین آییننامه آن مربوط به سال گذشته است.
ابراهیمی گفت: دفاتر ثبت ازدواج و طلاق نیز که قبل از سال ۱۳۱۰ توسط روحانیون انجام میشد، با تصویب قانون در دفاتر انجام میشود که چند سالی است مکانیزه شده است.
ابراهیمی گفت: یک سند برای اجرا باید به دادگاه رفته تا قابلیت اجرا داشته باشد، اما اسناد رسمی بدون رفتن به مراجع قضایی اجرا دارند که مهمترین آن اسناد رهنی است.
او گفت: در بحث مهریه نیز افراد باید اول به این اداره کل مراجعه کنند و صدور اجراییه از طریق دفاتر رسمی انجام میشود.
مدیرکل ثبت اسناد و املاک سیستان و بلوچستان گفت: عمده وظایف حوزه املاک نیز در در واحدهای ثبتی انجام و در ثبت املاک با همکاری مشترک بنیاد مسکن سند روستایی صادر میشود که در بحث تعویض اسناد مالکیتی در روستاها هزینه ۱۰۰ هزار تومانی نیز برداشته شده است.