گروهی از داوطلبان در افغانستان در «مدارس پنهانی» به دخترانی که پس از روی کار آمدن طالبان اجازه تحصیل نیافتند آموزش می‌دهند.

انجمن «راه قلم» در افغانستان با راه‌اندازی «مدارس پنهانی» زمینه آموزش را به دانش‌آموزان به ویژه دختران در ولایت‌های جنوبی افغانستان فراهم کرده است

گروهی از داوطلبان در افغانستان در «مدارس پنهانی» به دخترانی که پس از روی کار آمدن طالبان اجازه تحصیل نیافتند٬ آموزش می‌دهند.

در این راستا اعضای انجمن «راه قلم» که بیشتر در ولایت‌های جنوبی افغانستان فعالیت می‌کنند، برای فراهم کردن فرصت‌های تحصیلی برای دختران بسیج شده‌اند.

این انجمن که در سال ۲۰۰۹ به منظور ارائه خدمات آموزشی در مناطق دورافتاده افغانستان تأسیس شد، به زنان و دخترانی که از تحصیل محروم هستند٬ در «مدارس پنهانی» آموزش می‌دهد. این انجمن با همکاری ۱۰۳ معلم زن داوطلب زمینه آموزش را برای بیش از ۵ هزار دختر در ولایت‌های قندهار، هلمند، غزنی و زابل فراهم کرده است.

انجمن «راه قلم» که از سوی سران قبایل، تاجران و داوطلبان افغانستان حمایت می‌شود، تمامی نیازهای لوازم التحریر دانش‌آموزان را نیز تأمین می‌کند. انجمن مذکور پیش از تسلط طالبان بر افغانستان، در روستاهای محروم از تحصیل و در مناطق درگیری فعالیت گسترده داشت.

این انجمن که به دنبال جلب حمایت جامعه جهانی برای توسعه فعالیت‌های آموزشی خود در سراسر افغانستان است، با ایجاد مدارس و کتابخانه‌های سیار در روستاهایی که مدرسه وجود ندارد به آموزش دختران می‌پردازد.

مطیع‌الله ویسا، رئیس انجمن «راه قلم» گفت: دلایل ایجاد «مدارس پنهانی» نه تنها محدودیت‌های طالبان است، بلکه برخی از مردم روستاها نمی‌خواهند دختران به مکتب بروند.

طالبان که در اوت ۲۰۲۱ در افغانستان به قدرت رسیدند و موانعی را برای تحصیل دختران ایجاد کردند. اگرچه موانع تحصیل برای زنان و دخترانی که در دانشگاه و تا صنف ششم تحصیل می‌کردند پس از مدتی برداشته شد، اما به دختران در مقطع متوسطه و دبیرستان هنوز اجازه تحصیل داده نشده است.

برچسب ها: طالبان ، دختران ، تحصیل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار