رئیس اجلاس و معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان گفت: امروز منظر و نمای شهری در محلات مختلف اصفهان حس انسجام اجتماعی را تقویت نمی‌کند.

نخستین اجلاس سازندگان و طراحان اصفهان با همکاری معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان و مجتمع رسانه‌ای راه و ساختمان، با هدف تمرکز بر مولفه پایداری در روند ساخت‌وساز ساختمان‌ها در شهر در مرکز همایش‌های سیتی‌سنتر اصفهان برگزار شد.

وحید مهدویان گفت: در قانون شهرسازی؛ شهر، تمدن و هویت، ۳ همراه تاریخی دیرینه هستند و نقش مهمی در شهرسازی، توسعه پایدار و زندگی در شهر‌ها دارند. امروز منظر و نمای شهری در محلات مختلف حس انسجام اجتماعی را تقویت نمی‌کند، در هر محله ساختمان‌ها کیفیت و نما‌های گوناگونی دارند که حس تبعیض را تقویت می‌کند و در نتیجه آن، فرزندان ما در مواجهه با این ساختمان‌ها با تضاد اجتماعی مواجه خواهند شد.

به گفته او در برنامه جدید جامع شهر اصفهان که به‌عنوان پایلوت در کشور به‌صورت یک برنامه راهبردی و مستند اجرا می‌شود، بازیگران شهر که به‌طورمستقیم و غیرمستقیم در فرآیند ساخت‌وساز شهری نقش دارند، در پایداری کالبد شهر موثر خواهند بود.

 فاز اول برنامه با رویکرد نوین به‌همت شهرداری و شورای شهر و اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان به‌تصویب رسیده و شهرداری به‌عنوان کارفرمای فاز دوم که فاز تجمیع است، کار خود را آغاز می‌کند.

معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در نخستین اجلاس سازندگان و طراحان اصفهان گفت: ساختمان‌سازی معاصر هویت و حس تعلق به محلات را تقویت نکرده است، معماری امروز در مناطق کویری نمی‌تواند حس انسجام و هویت‌بخشی را برای فرزندان‌مان به‌نمایش بگذارد.

او معتقد است در حوزه حاشیه‌نشینی، انسجام اجتماعی و هویت به‌تاراج رفته است و کودکانی که اجداد آن‌ها در روستا‌ها با زندگی عشایری و کشاورزی و با حس اعتماد به‌نفس و انسان‌دوستی رشد و در حاشیه شهر‌ها زندگی کرده‌اند، خود را فردی ضعیف می‌بینند.

به گفته او در فرآیند بازآفرینی شهری باید به حاشیه شهر‌ها توجه کنیم. در حوزه معماری بومی، معماران تجربی پیش از این توانستند ساختمان‌هایی متناسب با اقلیم طراحی کنند، اما امروزه فضای غربت در نتیجه معماری حاکم شده است که منجر می‌شود فرزندان ما در آینده انسان‌های موثری در کشور نباشند.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار