مسعود فرامرزیان با انتقاد از بی توجهی مسئولین نسبت به پروژه راه آهن غرب کشور گفت : این بی توجهیها در حالیست که این پروژه نقش مهمی در اقتصاد کشور از طریق رونق صادرات خواهد داشت.
به گفته مجری طرح راه آهن غرب کشور این پروژه در حال حاضر برای رسیدن به مرز خسروی نیازمند هشت هزار میلیارد تومان اعتبار است، درحالیکه در بودجه امسال تنها ۱۳۵ میلیارد تومان اعتبار برای آن لحاظ شده و قطعا با این بودجهها امکان رسیدن این پروژه به مرز خسروی تا چندین سال آینده هم وجود نخواهد داشت.
خوشبختانه یک تبصره در بودجه لحاظ شده که سازمان برنامه و بودجه مجاز است جهت حمایت از مصوبات سفر هیات دولت اعتباراتی را برای دو پروژه پالایشگاه آناهیتا و راه آهن غرب کشور لحاظ کند که برای این ردیف اعتباری هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده که اعتبار خوبی است و میتواند پروژه را فعال کرده و تا حد خوبی پیش برد.
در حال حاضر پروژه راه آهن غرب کشور به سه بخش تقسیم شده که بخش اول آن انجام کارهای باقیمانده و تکمیل ایستگاهها در محدوده مسیر ملایر به کرمانشاه است که برای تکمیل این بخش حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
بخش دوم پروژه هم مسیر کرمانشاه به اسلام آبادغرب را شامل میشود که برای این بخش هم اعتباری حدود ۲۲۰۰ میلیارد تومان نیاز است.
در صورت تامین اعتبار، قطار ظرف دو سال آینده به اسلام آبادغرب میرسد.
بخش سوم و نهایی این پروژه امتداد راه آهن در مسیر اسلام آبادغرب به خسروی است برای تکمیل این بخش هم حدود پنج هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است که اگر تامین شود قطار تا پایان این دولت یعنی تا سه سال دیگر به مرز خسروی میرسد.
مسئولان باید بدانند که راه آهن غرب کشور یک پروژه استانی نیست و یک پروژه ملی محسوب میشود که تمام کشور از فواید و منافع آن بهره مند میشوند.
با امتداد راه آهن به مرز خسروی و از آنجا به عراق، کوتاهترین مسیر ریلی به پایخت عراق فراهم میشود که نقش مهمی در صادرات به این کشور خواهد داشت.
از طریق اتصال ریلی به کشور عراق میتوانیم به سوریه و بندر لاذقیه متصل شویم که بازهم نقش بسیار مهمی در رونق صادرات دارد .