عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: پیگیری و تسریع تکمیل طرح‌های آبی تعهد شده پیشین، از سوی دولت فعلی در استان اصفهان ضروری است.

حمیدرضا صفوی گفت: در دیدار روز پنجشنبه گذشته با رییس جمهور مطرح کردیم که طرح‌هایی که دولت‌های قبل متعهد بوده اند آب را به استان بیاورد و بر مبنای آن پروژه‌های انتقال آب از زاینده رود به جا‌های دیگر انجام شد باید به سرانجام برسد.

استان اصفهان در این ارتباط به تعهدات خود نسبت به انتقال آب به سایر استان‌ها و مناطق پایبند بود، اما به دلیل بدقولی مسئولان، خود دچار مشکل شد هم اینک رگ‌های خشکیده حوضه آبریز زاینده رود به گونه‌ای است که دیگر حتی نمی‌توان یک بارگذاری روی آن انجام داد بنابراین نباید طرح‌های انتقال از آن انجام گیرد.

به گفته او امروز هم قرار است آب از این استان انتقال داده شود و زمانی که آب تعهد داده شده ۱۵ ساله را دنبال می‌کنیم می‌گویند این کار امکان‌پذیر نیست.

صفوی تامین حقابه‌های تمام بخش‌ها از جمله محیط زیست، مطالبه جدی عمومی بخصوص برای متخصصان و پژوهشگران حوزه آب به شمار می‌رود گفت: حتی برنامه ها، راهبرد‌ها و راهکار‌های احیای زاینده رود، مدیریت مصرف، و تعادل بخشی آب به استاندار اصفهان ارائه شده است.

آب به عنوان پیشران حل تمامی مشکلات استان اصفهان محسوب می‌شود اگر این موضوع به سرانجام برسد زمینه اشتغال‌زایی، بهبود اوضاع زیست محیطی، مهاجرت، حاشیه نشینی و اعتیاد سر و سامان خواهد یافت.

او می‌گوید: استان اصفهان ۱۲ میلیارد متر مکعب کسری آب دارد سه میلیارد آن ناشی از تعهدی بوده که دولت‌های قبل آب را به این استان وارد کنند و سپس آب را به مناطق دیگر انتقال دهند.

استان اصفهان در حالی با شرایط نامطلوب آبی روبروست که ۶ درصد مساحت، ۶ درصد جمعیت، اما تنها ۲.۵ درصد آب کشور را در اختیار دارد.

استاد دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: این در حالیست که تولید ۶۳ درصدی فولاد، ۷۰ درصدی سیمان، رتبه اول تولید سنگ، آجر، سفال، دام طیور و شیر کشور که همگی نیاز به منابع فراوان آبی دارد به این منطقه اختصاص پیدا کرده است.

رییس جمهور و برخی از اعضای دولت روز پنجشنبه ۲۶ خرداد در بیست و پنجمین سفر استانی خود به استان اصفهان سفر کردند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.