مدیر شبکه بهداشت و درمان چابهار گفت: تنها راه نجات مردم از مبتلا نشدن به بیماری تب کریمه کنگو اقدامات پیشگیرانه و رعایت نکات بهداشتی است که این مهم با اطلاع رسانی و تشدید نظارت‌ها بر اماکن ذبح دام و طیور محقق خواهد شد.

  همایون دادگر گفت: اطلاع رسانی و آگاهی دادن به مردم برای خود مراقبتی بویژه کسانی که با دام ارتباط مستقیم دارند ضروری است لذا توصیه می شود با برگزاری جلسات آموزشی بویژه در مناطق روستایی و آگاهی بخشی به شهروندان، مسوولان نقش مؤثری در پیشگیری از این بیماری ایفا کنند.

وی بیان کرد:شیوع بیماری تب کریمه کنگو در کشور و اهمیت اقدامات پیشگیرانه، تشدید نظارت ها بویژه در اماکن غیر مجاز ذبح دام ضروری است چون تب کریمه کنگو بیماری مشترک بین انسان و دام است که از طریق تماس مستقیم با لاشه دام، دستکاری و له کردن کنه ناقل بیماری و ارتباط با ترشحات فرد آلوده به بیماری منتقل و در موارد شدید بیماری نارسایی کلیوی و ریوی باعث مرگ فرد بیماری می‌شود.

مدیر شبکه بهداشت و درمان چابهار گفت: برای پیشگیری از شیوع بیماری برنامه ریزی و هماهنگی های لازم با اداره دامپزشکی و شهرداری بندر چابهار انجام گرفته شده و می‌بایست مکان مشخص و مورد تأیید بهداشت و دامپزشکی جهت ذبح دام در دسترس مردم باشد.

او به خطر شیوع بیماری‌های منتقله از پشه آئدس از طریق آب‌های راکد، آب‌های جمع شده در لاستیک‌ها یا زیر گلدان‌های خانه، محل زیست و تخم‌گذاری این نوع پشه هستند،افزود: با بهسازی محیط از تکثیر آن پیشگیری کنیم.

دادگر همچنین با اشاره به سیاست های کلی جمعیتی ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب تصریح کرد: ضرورت مشارکت مسئولان، مردم، سمن ها و ادارات در راستای صیانت از جمعیت و تشویق خانواده ها به فرزندآوری گام مهمی در جهت اجرای این سیاست هاست.

وی به تعریف سازمان بهداشت جهانی از شهر سالم گفت: شهر سالم از نگاه سازمان بهداشت جهانی شهری است که به طور مداوم در راستای ایجاد و توسعه محیط زیست فیزیکی و اجتماعی و توسعه منابع همکاری و مشارکت تلاش می کند به نحوی که مردم را قادر سازد به طور دوجانبه ازیک دیگر در اجرای تمامی کارکردهای زندگی و ارتقای تحقق حداکثر توان نهفته خود، حمایت کنند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان چابهار افزود: بر اساس این تعریف و با همراهی دستگاه های مرتبط هدف نهایی ما جلوگیری از مرگ و میر مادران باردار در سطح شهرستان چابهار است.



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار