مدیرجهاد کشاورزی تربت جام از بهره‌برداری پروژه انتقال آب قنات روستای مرزی ملوی علیا تربت جام همزمان با هفته جهاد کشاورزی خبرداد.

علیرضا عرفانی گفت: زیربنای اشتغال زایی، آب است و هرگونه کار و فعالیت اقتصادی بستگی به وجود این مایه حیاتی دارد و باید در نگهداری و احیای آن همه توان و ظرفیت را به طور بهینه به کار گرفت.

او گفت: قنات یکی از قدیمی‌ترین فناوری‌ها در زمینه استحصال آب است که ریشه در تاریخ ایران دارد و از آنجا که ایران کشوری خشک و نیمه خشک است روشی بسیار هوشمندانه برای پایداری آب ابداع کردند که همان قنات است، اما امروزه این تونل‌های حاوی آب رو به نابودی است و تنها راه نجات از بحران آب، احیاء قنات است، احیا قنات می‌تواند به توسعه و تولید پایدار در کشاورزی برسد.

مدیر جهاد کشاورزی تربت جام گفت: تامین نیاز آب از سوی خود روستاییان با استفاده از قنات و شبکه اجتماعی مورد نیاز برای نگهداری، عضویت و استفاده از آب قنات را می‌توان منشا افزایش میل به پیشرفت، ایجاد فضای مشارکتی و تقویت روحیه توانمندسازی در راستای تحقق شرایط توسعه پایدار روستایی برشمرد.

عرفانی گفت: پروژه قنات ملو به طول ۳۰۰۰ متر با اعتبار ۵۹۰۰ میلیون ریال اعتبار بلاعوض دولتی و مبلغ ۲ هزار میلیون ریال خودیاری اجرا و موجب تثبیت اشتغال در روستا گردید.

او گفت: طرح مذکور دارای ۹۸ مالک می‌باشد که در نتیجه اجرای این طرح سالیانه ۱۵ هکتار افزایش کشت و تولید ۶۰ تن محصولات کشاورزی را به همراه خواهد داشت.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار