عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: فقه اکبری که ما بیش از هر چیزی مکلف به تبیین و اجرای آن هستیم، فقه نظام‌ساز است.

 نخستین همایش ملی «فقه نظام ساز» با حضور اندیشمندان و صاحب‌نظران حوزوی و دانشگاهی، امروز در موسسه آموزش عالی امام رضا (ع) قم برگزار شد.

آیت‌الله محسن اراکی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در این همایش گفت: امروز جمع زیادی «فقه نظام» را واژه مبهمی تلقی می‌کنند، بنابراین برای ارائه تعریف «فقه نظام ساز» تعریف روشنی که از فقه شده است را ارائه می‌کنیم و آن علم به احکام فعل مکلفین است.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه گفت: برای خیلی از افراد مشخص نیست که فقه نظام به چه معنا است و برای روشن شدن این بحث باید به متعلق این علم پرداخته شود.

آیت‌الله اراکی گفت: موضوع در فقه نظام چیزی است که ما در آن به مکلف کلان در مقابل مکلف خُرد تعبیر می‌کنیم و ما می‌توانیم جامعه‌ای داشته باشیم که اعضای آن مسلمان باشند و رفتارهایشان اسلامی باشد؛ اما جامعه اسلامی نباشد و جامعه‌ای اسلامی است که حاکمیت آن اسلامی باشد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: ما در دوران قبل از انقلاب اسلامی چیزی به عنوان جامعه اسلامی نداشتیم، چون حاکمیت اسلامی نداشتیم. ما می‌توانیم جامعه داشته باشیم که اعضای آن مسلمان باشند و رفتارهایشان اسلامی باشد، اما جامعه اسلامی نباشد. جامعه‌ای اسلامی است که حاکمیت آن اسلامی باشد.

عضو مجلس خبرگان گفت: فقه اکبری که ما بیش از هرچیزی مکلف به تبیین و اجرای آن هستیم، فقه نظام‌ساز است و همین فقه است که جامعه نیکوکار و جامعه پاک می‌سازد.

او گفت: ما بحمدالله در کشور خود نظام داریم و این نعمت برزگی است که خداوند متعال به ما نصیب کرده و نعمت فرمانبری از، ولی امر نعمتی بسیار بزرگ و بالا است.

آیت الله اراکی، راهپیمایی‌ها در طول انقلاب را نمادی از جامعه اسلامی دانست و گفت: ما بدون فقه نظام نمی‌توانیم حکمرانی داشته باشیم، چون فقه نظام یعنی حکمرانی عادلانه اسلامی و تمدن‌سازی بدون پرداختن به فقه نظام میسر نمی‌شود.

منبع:خبر حوزه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار