خبر تغییر ساعات اداری، برای کارمندان خبر تلخی بود، اما خاموشی ادارات و سازمان‌های دولتی می‌تواند نقشی مؤثر در کاهش مصرف برق ایفا کند.

چند روز پیش  اعلام شد که با اصلاح ساعت کاری کارمندان، در چند روز گذشته ۶۰ درصد از هدف‌گذاری کاهش مصرف برق تحقق پیدا کرده است و این رقم در روز‌های آینده بیشتر هم می‌شود.

صرفه‌جویی در ادارات و در وهله بعد، صرفه‌جویی در سایر مراکز عمومی و خصوصی می‌تواند در تأمین پایدار برق سراسر کشور نقش داشته باشد، اما قطعا همه آن نیست. سال گذشته با شروع خاموشی‌ها شاهد اتفاقات تلخی بودیم که بیشترشان در استان‌های جنوبی کشور رقم خورد؛ از بی‌تابی نوزادان بگیرید تا سختی‌هایی که بیماران خانگی و زنان باردار متحمل شدند.

خاموشی‌های نامنظم و خارج از برنامه اعلام‌شده هم از دیگر مشکلات قطع برق در سال گذشته بود. درحالی‌که امروز بیش از هر زمانی از صرفه‌جویی می‌شنویم، بازهم انگشت اتهام به‌سمت ماینر‌ها و دستگاه‌های استخراج رمزارز است. بهای اندک انرژی در کشور باعث شده است مزارع استخراج رمزارز در جای‌جای کشور فعالیت داشته باشند و بد نیست بدانید که بزرگ‌ترین مزارع ماین کشور در اختیار چینی‌هاست. مجوز‌های وزارت صمت درحالی به این مراکز اعطا می‌شود که تولید شبکه برق مانند گذشته است و چیزی به ظرفیت‌های برق منطقه افزوده نمی‌شود.

آمار‌های اعلام‌شده برای اتلاف برق در شبکه توزیع هم متفاوت است، اما این آمار اواخر سال گذشته و از سوی غلامعلی رخشانی‌مهر، معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر، حدود ۱۰ درصد اعلام شد. این یعنی زمانی که برق از تولید به‌سمت مصرف حرکت می‌کند، ۱۰ درصد از آن به‌واسطه شبکه توزیع فرسوده تلف می‌شود و سال‌هاست که استفاده از نیروگاه‌های تجدیدپذیر برای تولید برق در حد شعار باقی مانده است و کمتر از یک‌درصد برق کل کشور را شامل می‌شود.

اصلاح تعرفه مشتریان پرمصرف هم از دیگر اقدامات به‌تعویق‌افتاده‌ای است که جمع این‌ها و دیگر دلایل، می‌تواند به خاموشی تابستان امسال هم منجر شود.

منبع : صبح نو

برچسب ها: برق ، صرفه جویی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار