به دلیل خشکسالی و کم آبی موجود در کشور، استفاده از الگوی کشت سازگار با کم آبی در دستور کار جهاد کشاورزی استان قزوین قرار گرفت.

 رضا افلاطونی، رییس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در نشست هم اندیشی بهره وری آب با رویکرد‌های دانش بنیان و اشتغال آفرین با حضور اساتید دانشگاهی در حوزه آب، گفت: حرکت به سمت کشاورزی حفاظتی، کشت دیم با کم خاک ورزی و بی خاک ورزی، استفاده از گیاهان کم آب بر، کشت نشایی و توسعه سامانه‌های نوین آبیاری از مهمترین مواردی است که باید در اولویت باشد.

 متاسفانه کشت گلخانه‌ای در استان قزوین مغفول مانده و با وجود شهرک گلخانه‌ای نودهک و مجتمع‌های گلخانه‌ای سهم استان قزوین در این روش کشت بسیار ناچیز است.

نباید اجازه داد که منابع آب زیرزمینی به دلیل کشت‌های نامطلوب و آب‌بر تحت تاثیرات منفی قرار گیرد.

قزوین مبدا و مقصد رودخانه‌های مختلفی در کشور است که از هیچ کدام آن‌ها به نحو مطلوب و قانونی استفاده نمی‌کند، از سد طالقان گرفته تا رودخانه‌های شاهرود و خررود همگی حول قزوین قرار دارند و این استان کمترین بهره را از آن‌ها می‌برد.

 بر اساس زنجیره تولید، توزیع و مصرف آب در کشور، فعالیت‌های جهاد کشاورزی در زنجیره اول و آخر آن قرار دارد که باید با توسعه طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری و همچنین شیوه مصرف به این انرژی حیاتی تداوم بخشید.

خوشبختانه اعتبارات حوزه آب در سفر رییس جمهور به استان ۱۰ برابر افزایش یافته است که باید بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار