طرح نخست وزیر انگلیس برای فرستادن اولین گروه از پناهجویان به «رواندا» توسط حکم دادگاه حقوق بشر اروپا لغو شد.

انتظار می‌رفت اولین پرواز پناهجویان شب گذشته هفت نفر را از انگلیس به کشور رواندا، واقع در شرق آفریقا منتقل کند با این حال یک ساعت و نیم قبل از پرواز، حکم دادگاه اروپایی این سفر را لغو کرد.

به گزارش گاردین، این تصمیم یک ضربه مهم و شرم‌آور برای بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس و پریتی پاتل، وزیر کشور انگلیس است که قول داده بودند در ماه مه اعزام هزاران پناهجو به رواندا را آغاز کنند. این تصمیم چند ساعت پس از آن صورت می‌گیرد که نخست وزیر انگلیس تهدید کرد این کشور را از کنوانسیون اروپایی حقوق بشر خارج می‌کند.

قانونی بودن سیاست اعزام پناهجویان به رواندا ماه آینده در یک جلسه به بحث گذاشته خواهد شد. مردم انگلیس در هفته‌های اخیر اعتراض خود را به اخراج پناهجویان اعلام کرده اند. در تظاهراتی مقابل وزارت کشور، پلاکارد‌هایی با نوشته‌های «اخراج را متوقف کنید» و «هواپیما را متوقف کنید» دیده می‌شد.

پاتل نیز در پاسخ به تصمیم دادگاه ضمن وارد کردن انتقادات شدید به آن گفت از این چالش حقوقی ناامید شده و در عین حال از اجرای برنامه‌های خود برای کنترل مرز‌های انگلیس منصرف نخواهد شد.

تصمیم انگلیس برای فرستادن پناهجویان به کشور ثالث بسیار بحث برانگیز بوده است. بسیاری رواندا را کشوری ناامن می‌دانند و می‌گویند فرستادن پناهجویان که عموما از گروه‌های آسیب‌پذیر اجتماعی هستند، به شرق آفریقا جان و سلامت آنان را به خطر می‌اندازد. بسیاری از منتقدان در دولت هم می‌گویند این تصمیم بسیار هزینه‌بر است چرا که پناهجویان زیادی باید با هواپیما به آفریقا منتقل شوند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار