شایعه‌های جدید حاکی از آن است که جدیدترین پردازنده‌ای که اینتل در حال کار بر روی آن است تا اواخر سال وارد بازار می‌شود.

شایعه شده است که نسل بعدی پردازنده‌های دسکتاپ اینتل اواخر امسال وارد بازار می‌شوند و اگر آخرین اطلاعات افشا شده دقیق باشد، این تراشه‌ها می‌توانند دستاورد‌های قابل توجهی نسبت به پردازنده‌های قبلی این شرکت داشته باشند. با این حال، ممکن است برای سرنگونی AMD و پردازنده‌های Zen ۴ آینده‌اش کافی نباشند.

طبق گزارش VideoCardz، شایعه شده Core i۹-۱۳۹۰۰ اینتل در پایگاه داده بنچمارک SiSoftware Sandra مشاهده شده است. از میان تمام اطلاعاتی که در مورد این پردازنده به بیرون درز کرده، عنوان اصلی ۲۴ هسته آن (با ۳۲ رشته) است که بین هشت هسته عملکرد و ۱۶ هسته کارآمد تقسیم شده است. در مقایسه با Core i۹-۱۲۹۰۰ سال گذشته، تراشه نسل سیزدهم آینده دارای هسته‌های بازدهی دو برابری برای عملکرد سریع‌تر در سطوح قدرت پایین‌تر است.

Core i۹-۱۳۹۰۰ بخشی از نسل سیزدهم نسل آینده "Raptor Lake" مبتنی بر فرآیند بهبودیافته ۱۰ نانومتری (Intel ۷+) است که ۲۰ ٪ حافظه کش L۳ بزرگتر، دو برابر اندازه حافظه نهان L۲ (۲ مگابایت در هر هسته برای هسته‌های بزرگ و ۴ مگابایت در هر خوشه ۴ هسته‌ای در هسته‌های کوچک) به دست خواهد آورد و از حافظه DDR۵ سریعتر تا ۵۶۰۰ MT/s (از ۴۸۰۰ MT/s) پشتیبانی می‌کند.

پردازنده Core i۹ اینتل

اگرچه Core i۹-۱۳۹۰۰ و برادران نسل سیزدهم آن بیشتر به‌روزرسانی طراحی مجدد پردازنده‌های Alder Lake است تا طراحی مجدد پردازنده‌های کنونی، اما به لطف این مشخصات تقویت‌شده، عملکرد قابل توجهی را به ارمغان می‌آورند. بر اساس اعداد SiSoftware تراشه پرچمدار Raptor Lake ۳۳ تا ۵۰ درصد سرعت بیشتری نسبت به Core i۹-۱۲۹۰۰ فعلی در معیار‌های محاسباتی (اعداد صحیح و ممیز شناور) داشته است.

جالب‌تر از همه این است که تراشه با حداکثر سرعت کلاک ۳.۷ گیگاهرتز برای هسته‌های P و ۲.۷۶ گیگاهرتز برای هسته‌های E کار می‌کرد که به طور قابل توجهی کمتر از هسته‌های P ۵.۰ گیگاهرتزی Alder Lake و هسته‌های E ۳.۸ گیگاهرتز است و حتی در سرعت‌های پایین تر، Core i۹-۱۳۹۰۰ از پردازنده Ryzen ۹، ۵۹۰۰X (Zen ۳) AMD بالاتر بود.

پردازنده Core i۹ اینتل

دستاورد‌های عملکردی عظیم در تست ALU/FPU نشان می‌دهد که تراشه‌های نسل سیزدهم از نظر تئوری می‌توانند سرعت‌های بسیار سریع‌تری را با قدرت کمتر نسبت به پردازنده‌های نسل دوازدهم داشته باشد و حتی در هنگام اجرای تست‌های غیر SIMD با بهترین‌های فعلی AMD رقابت کند. این افزایش در حافظه نهان L۲ و L۳ مطمئناً به این مبارزه کمک می‌کند.

پردازنده‌های دسکتاپ نسل سیزدهم Core اینتل تا پایان سال یعنی احتمالاً در پاییز، عرضه خواهند شد. هنگامی که آن‌ها وارد شوند، با پردازنده‌های مورد انتظار AMD Ryzen ۷۰۰۰ (Zen ۴) رقابت خواهند کرد، تراشه‌های ۵ نانومتری که نویدبخش افزایش عملکرد نسل به وات قابل توجهی نسبت به Ryzen ۵۰۰۰ هستند.


بیشتر بخوانید


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار