معاون وزیر جهاد کشاورزی:

صرفه جویی یک میلیارد دلاری ارز با تولید هسته‌های بذری

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: کشور با خودکفایی در تولید هسته‌های بذری، صرفه جویی ارزی را شاهد بوده است.

آقای مجتبی خیام نکویی رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: سازمان تحقیقات کشاورزی ۲۰ موسسه تحقیقات ملی، ۳۲ مرکز استانی و ۳۱۴ ایستگاه تحقیقاتی دارد؛ به نژادی و تولید هسته‌های بذری از ماموریت‌های مهم کشور در این بخش است و راه اندازی اولین پارک علم و فناوری کشاورزی و منابع طبیعی در هفته جهاد کشاورزی، در این راستا صورت گرفت.

او می‌گوید: کشور با تولید هسته‌های بذری در بسیاری از محصولات خودکفا شده؛ در غیر این صورت، باید سالانه حدود یک میلیارد دلار واردات انجام می‌شد. با توجه به شرایط اقلیمی یکی از مهمترین رسالت‌های ما در این بخش آموزش و ترویج کشاورزی است تا گیاهانی متناسب با مناطق جغرافیایی کشور پیشنهاد شود. این امر نیازمند حضور محققان، مروجان و آموزش بهره برداران است.

طبق اعلام سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، ایران کشوری با چهار اقلیم، ۳۰۰ روز آفتاب و میانگین بارندگی کمتر از ۲۳۰ میلیمتر است که همین امر محدودیت‌هایی را برای توسعه تولید برخی محصولات کشاورزی ایجاد می‌کند؛ زیرا بارندگی کمتر از ۵۰ میلی متر، باعث شده کشور مناطق بیابانی وسیعی داشته باشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار