معاون میراث فرهنگی کرمانشاه گفت : خانه تاریخی حاج آخوند به بهره بردار بخش خصوصی واگذار می‌شود.

کیومرث خانی لعل آبادی گفت : خانه مربوط به آیت الله حاج آخوند از علمای نامی کرمانشاه در محله قدیمی چال درویشان شریعتی است که در دوره قاجاریه ساخته شده است.

به گفته معاون میراث فرهنگی کرمانشاه این خانه قدیمی متعلق به میراث فرهنگی است و به ثبت ملی رسیده، طی سال‌های گذشته مرمت‌هایی روی بنا صورت گرفته و بخش اصلی ساختمان کاملا سالم است، اما بخش شرقی آن به علت پوسیدگی تیرچوب‌ها نیاز به مرمت‌هایی دارد.

در برنامه‌ای که وزارت میراث فرهنگی از چندسال پیش آغاز کرده، به منظور احیاء، مرمت و بهره برداری از خانه‌های تاریخی تحت مالکیت میراث فرهنگی، آن‌ها را به بخش خصوصی واگذار می‌کنند.

در این برنامه افرادی که تمایل به سرمایه گذاری در این بنا‌های تاریخی داشته باشند، پس از شرکت در مزایده در صورتی که برنده مزایده شوند، می‌توانند پس از مرمت بنا، متناسب با شان اثر و کاربری‌هایی که برای آن تعریف شده، طبق تفاهم نامه‌ای برای مدتی معین از بنا بهره برداری کنند.

خانه تاریخی حاج آخوند برای مزایده به منظور واگذاری به بخش خصوصی رفته، طبق برآوردها، مرمت بنا حدود ۸۰۰ میلیون تومان نیاز دارد و حدود یک و نیم تا دو میلیارد تومان هم به تجهیزات برای راه اندازی نیاز است.

خانه حاج آخوند آخرین خانه تاریخی تحت مالکیت میراث است که تاکنون به بخش خصوصی واگذار نشده و این بنای تاریخی تا پایان امسال واگذار خواهد شد.

تاکنون خانه‌های فیض مهدوی، حمام نظام، خانه سوری، خانه صارم الدوله (زرشکیان) و رنده کش (خواجه باروخ) به بخش خصوصی واگذار شده اند .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.