معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت خراسان رضوی گفت: تکمیل زنجیره صادرات به کشور افغانستان نیازمند فعالسازی مجدد راه آهن خواف-هرات است.

علی غفوری‌مقدم گفت: فعالسازی مجدد راه آهن خواف-هرات یک نیاز و ضرورت است که می‌تواند به تسهیل تجارت، کاهش هزینه‌های صادراتی واحد‌های تولیدی و ارسال آسان محصولات کشاورزی، مصالح ساختمانی، سوخت، انواع کود و نهاده‌های دامی منجر شود.

معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: ۶۰ درصد هزینه‌های ساخت قطعه چهارم این مسیر ریلی به طول ۸۰ کیلومتر، انجام شده که پیشنهاد می‌شود در رابطه با برآورد مانده هزینه ها، تکمیل زنجیره حمل کالا و انجام تهاتر با مواد معدنی اقدامات مشترک صورت گیرد.

به گفته غفوری‌مقدم، برای استفاده حداکثری از زیرساخت‌های بندر اقیانوسی چابهار، می‌بایست خطوط ریلی میان ایران و همسایه‌های شرقی مورد توجه قرار گیرد که به ایجاد مزیت صادراتی برای طرف‌ها می‌انجامد.

راه آهن خواف-هرات به طول ۲۲۵ کیلومتر از سال ۱۳۸۶ کلید خورد که افتتاح آن در سال ۱۳۹۹ با حضور ویدئوکنفرانسی روسای جمهور سابق ایران و افغانستان با ارسال یک محموله آزمایشی از ایران انجام شد و پس از آن به صورت غیر فعال درآمد.

صادرات بیش از ۷۰ میلیون دلار کالا به افغانستان

معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت خراسان رضوی گفت: در دو ماهه نخست امسال، ۱۲۹ هزار تن کالا به ارزش ۷۰ میلیون و ۳۶۰ هزار دلار از استان به افغانستان صادر و در مقابل، حدود هزار و ۵۰۰ تن کالا به ارزش یک میلیون و ۷۶۴ هزار دلار از افغانستان به استان وارد شده است.

او گفت: از کل ارزش صادرات غیر نفتی پارسال، مبلغ ۷۴ هزار دلار از محل تجارت چمدانی و سه میلیون و ۴۱۹ هزار دلار از محل بازارچه مرزی دوغارون بوده است.

غفوری‌مقدم گفت: کالا‌های تاجران افغانستانی، پاکستانی و هندی از مبادی بندرعباس، بوشهر، چابهار و لنگه از طریق مرز دوغارون به افغانستان ترانزیت می‌شود.

به گفته او  برخلاف ظرفیت بالای مرز دوغارون تایباد در حوزه سرمایه گذاری‌های مشترک داخلی و خارجی و گسترش زیرساخت‌های مرزی؛ اما تاکنون اقدام موثری صورت نگرفته است.

گمرک مرزی دوغارون با قدمت ۱۰۰ ساله در زمره پنج گمرک برتر کشور است که در همجواری با استان هرات افغانستان قرار دارد.

در سال گذشته بیش از ۲ میلیون و ۶۰۷ تن کالا از گمرکات خراسان رضوی به خارج از کشور صادر شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.