یک مقام ارشد اتحادیه کارگری کره جنوبی گفته کامیون داران این کشور در حال بررسی گزینه مسدود کردن محمولههای زغال سنگ به یک نیروگاه هستند. این گزینه در صورتی اجرا خواهد شد که دولت خواستههای آنان برای تضمین حداقل دستمزد را رد کند.
به گزارش رویترز، این هفتمین روزی است که کامیون داران کره جنوبی اعتصاب کرده اند و در حال بررسی چندین گزینه برای اعمال خواستههای خود هستند. یکی از این گزینهها توقف محموله زغال سنگی است که از آن برای تولید برق استفاده میشود. گزینه دیگر اعتصاب کنندگان تعطیل کردن مجتمعهای پتروشیمی با مسدود کردن راه محمولههای آنها در داخل و خارج است.
تخمین زده میشود که اعتصاب تا امروز بیش از ۱.۲ میلیارد دلار خسارت به دولت زده باشد. انجمن صنعت پتروشیمی کره در بیانیهای اعلام کرده: «اقدام جمعی اتحادیه همبستگی کامیونداران برای مسدود کردن حملونقل، باعث گسترش آسیب به مجتمعهای پتروشیمی بزرگ در اولسان، یئوسو و دایسان میشود». همچنین گفته میشود خودروسازان به دلیل اینکه قادر به دریافت به موقع قطعات و حمل و نقل محصولات نهایی نبودند، ضربه سختی خوردند. برخی کارخانهها محصولات خود را انبار میکنند، اما برخی دیگر که فضایی برای این کار ندارند، تولید محصول خود را متوقف کرده اند.
اتحادیه کامیون داران کره جنوبی با ۲۲ هزار عضو، به افزایش قیمت سوخت اعتراض دارد و از سوی دیگر خواهان تضمین حداقل دستمزد است. بین مقامات این اتحادیه و دولت کره جنوبی تا کنو چهار دور مذاکرات برگزار شده که فایدهای نداشته است.
این اعتصاب آزمون بزرگی برای یون سوک یول، رئیسجمهور محافظهکار جدید کرهجنوبی است. یون خواستار راههایی برای کاهش تأثیر اعتصاب بر صنعت شده است. دولت گفته است که به دنبال انعکاس خواستههای کامیون داران در روند قانون گذاری است و به تلاش برای پایان دادن به درگیری از طریق گفتگو ادامه میدهد.
از آنجایی که اقتصاد جهان با تنگناهای مربوط به عرضه دست و پنجه نرم میکند، هر گونه کندی طولانی مدت در تولید و حمل و نقل محصولات پتروشیمی و خودرو میتواند به نگرانیها در مورد افزایش تورم و کاهش رشد اقتصادی بیافزاید. سازمان همکاری اقتصادی و توسعه هفته گذشته اعلام کرد که تورم کره جنوبی امسال به بالاترین میزان در ۲۴ سال گذشته یعنی ۴.۸ درصد خواهد رسید. همچنین رشد اقتصادی کره جنوبی که پیش بینی میشد امسال ۳ درصد باشد، به ۲.۷ کاهش پیدا کرده است.