رئیس اداره روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: این استان با داشتن ۳۱۲ هزار هکتار منطقه حفاظت شده با کمبود ۲۳۷ تن نیروی محیط بان مواجه است.

هادی سینایی گفت: در مجموع ۷۵ محیط بان هم اکنون از مناطق حفاظت شده کهگیلویه و بویراحمد محافظت می کنند که با استاندارد کشوری فاصله بسیاری دارد.

او می گوید: براساس استانداردهای کشوری و جهانی برای هر هزار هکتار منطقه حفاظت شده نیاز به یک محیط بان دارد در حالی که در کهگیلویه و بویراحمد برای بیش از چهار هزار هکتار عرصه یک محیط بان خدمت می کند.  

سینایی تاکید کرد که محیط بانان استان با وجود مشکلاتی مانند گستردگی وظایف، کمبود تجهیزات، کوهستانی بودن استان و پراکندگی مناطق با تمام توان از طبیعت و حیات وحش پاسداری می‌کنند.

به گفته رئیس اداره روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان، در سال های اخیر محیط زیست تلاش کرده است محیط بانان را به تجهیزات روز محیط بانی مجهز کند چرا که بهره وری از تجهیزات به روز توسط محیط بانان می‌تواند به حفاظت هر چه بهتر محیط زیست بیانجامد به طوری که در حوزه پیشگیری از صید و شکار توسط شکارچیان و جلوگیری از آتش سوزی‌های پی در پی موثر واقع شوند.

سینایی گفت: با وجود کمبود نیروی محیط بان، منطقه خاییز در حوزه بهبهان و همچنین ضلع شمالی منطقه حفاظت شده دنا و پارک ملی آنکه جزو حوزه سمیرم (استان اصفهان) محسوب می‌شوند تحت حفاظت محیط بانان کهگیلویه و بویراحمد هستند.

او می گوید: برای حفاظت بیشتر از مناطق حفاظت شده سازمان حفاظت محیط زیست از دوستداران محیط زیست به عنوان همیار افتخاری استتفاده می کند و افرادی که مایل به همکاری باشند می توانند با مراجعه با سایت این سازمان اطلاعات درخواست شده را تکمیل کنند که پس از بررسی اطلاعات و تایید صلاحیت کارت همیار طبیعت برای آنان صادر می شود. 

استان کهگیلویه و بویراحمد با ۳۱۲ هزار و ۵۰۰ هکتار منطقه حفاظت شده و موقعیت اکولوژیکی و توپوگرافی خاص خود دارای پوشش گیاهی، جانوری و منابع حیاتی متنوعی است به گونه‌ای که افزون بر ۲۰ درصد پوشش جنگلی زاگرس و حدود ۴۰ درصد گونه‌های دارویی کشور را در خود جای داده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.