مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: یوزپلنگ ماده «ایران» پس از گذشت سه ماه دوباره می‌تواند وارد مرحله آمیزش و لقاح برای باروری شود.

آقای ظاهری مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان گفت: پیتر کالدوِل دامپزشک معتمد مراکز حفاظت و تکثیر یوزپلنگ آفریقایی از کشور آفریقای جنوبی در معاینه یوزپلنگ تازه‌زایمان کرده ایران گفت که وضعیت جسمی «ایران» مطلوب است و حالت طبیعی دارد و پس از طی ۲ مرحله فحلی آماده برای لقاح است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: ۲ ماده زادآور یوزپلنگ در استان سمنان شناسنامه دار هستند و نشان می‌دهد زیستگاه استان مامن امن زادآوری یوزپلنگ است.

به گفته مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان متخصصان بومی شاید تجربه کم در زادآوری گربه‌سانان گوشت‌خوار داشته باشند، اما سلامت یوز مادر با عمل سزارین نشان می‌دهد علم و فن لازم را داریم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: یوزپلنگ «ایران» سال ۱۳۹۸ حین قاچاق کشف به زادگاهش در پارک ملی توران آورده شد، اما اکنون با کمک متخصصان داخلی و دانش‌بومی موفق به زادآوری شد و اکنون برای اولین بار سند راهبردی یوزپلنگ تدوین شده و در دست تکمیل است و زایش در اسارت نیز براساس سند و برنامه‌ریزی‌ها با درنظر گرفتن تمام فرضیه‌ها انجام شد.

ظاهری گفت: سزارین یوزپلنگ طی بررسی کارشناسی با دستور و هماهنگی معاون طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست انجام شد و غروب ۱۱ اردیبهشت سزارین با تجهیزات آماده طبق سند تدوین شده انجام شد، اما بعد از ۲ روز زایش یک توله به دلیل نارسایی تلف شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: گورخر ایرانی از سال ۱۳۶۳ به بعد دیگر در پارک ملی کویر گرمسار مشاهده نشد، اما اکنون با کمک متخصصان بومی در پارک ملی کویر ۲ گله گورخر ایرانی شامل ۱۴ راس آزادانه زیست می‌کنند.

اکنون با تولد کره بومزاد، جمعیت گورخرهای آسیایی در پارک ملی کویر گرمسار به ۱۵ راس رسید.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: محیط‌زیست طبیعی استان به دلیل‌های مختلف مانند تنوع اقلیمی، تنوع زیستی، و موقعیت جغرافیایی رتبه بالای کشوری را به خود اختصاص داده است.

پارک ملی توران از لحاظ وسعت اولین ذخیره گاه زیست کره کشور و دومین در جهان است که توانسته شرایط مهیا برای زادآوری یوزپلنگ آسیایی داشته باشد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: بزرگترین پارک ملی خشکی کشور پارک ملی کویر مرکزی در استان سمنان است که قابلیت تنوع زیستی، و مناظر زیست‌گاهی است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت:  ۲۰ راسته جانوری در جهان وجود دارد که از این تعداد ۱۰ راسته در ایران شناسایی شده که از این تعداد هفت راسته در استان سمنان وجود دارد و سه راسته جانور دریایی است.

 ۶ گونه پرنده در خطر انقراض مانند بالابان، هوبره، لاشخور هما، در استان سمنان زیست دارد و زاغ بور پرنده آندمیک در پارک توران شاهرود است که فقط در این منطقه زیست می‌کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار