با اعلام خبر انتقال تنها توله باقیمانده ایران به تهران به نظر می‌رسد پروژه نگهداری و تکثیر یوزها در اسارت در منطقه توران، موفق پیش نرفته و تمام امید‌ها به تنها توله باقیمانده معطوف شده است.

«ایران»، یوزپلنگ ماده‌ای که پس از ماه‌ها انتظار بالاخره در ۱۱ اردیبهشت‌ماه در پارک ملی توران سزارین صحرایی شد و سه توله به دنیا آوردکه متاسفانه  تاکنون دو توله آن از دست رفته‌اند و تمام امید‌ها به تنها توله باقیمانده معطوف شده است.

تلف شدن یکی از یوزپلنگ‌های تازه متولدشده در پارک ملی توران و اشتباه در تعیین جنسیت یوز‌ها و شایعه سزارین توله‌ها بدون دستکش، در روز‌های نخست حاشیه‌ساز شد و این مسائل، واکنش‌های مختلفی را در محافل تخصصی و رسانه‌ای به همراه داشت.

 توله های یوزپلنگ دوم «ایران»

دلیل تلف شدن توله اول مشکل مادرزادی گزارش شد و سکوت قابل‌تأمل سازمان محیط‌زیست در این زمینه ادامه یافت تا اینکه توله یوزپلنگ دوم «ایران» هم بعد از چند روز به علت آنچه شیر بی‌کیفیت اعلام شد، جان خود را از دست داد.

بر اساس اعلام سازمان حفاظت محیط‌زیست، دامپزشک تیمارگر توله یوز‌ها متوجه تغییر در عادت دفع آن‌ها شده بوده و به‌فوریت موضوع توسط اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان، به دامپزشکان گروه بیماری‌های دفتر حیات‌وحش منعکس و با هماهنگی دامپزشک متخصص داخلی دام کوچک از دانشکده دامپزشکی سمنان به محل نگهداری یوز‌ها منتقل شده و پس از معاینه نسبت به درمان آن اقدام کرده بوده است.

کالبد شکافی توله یوزپلنگ دوم «ایران»

چه خبر از کالبدشکافی توله «ایران»؟

نتایج کالبدشکافی یوز تلف‌شده «ایران» اعلام شد و معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست، عامل اصلی مرگ این یوز را «نبود شیر مناسب و تحریم‌ها» اعلام کرد.

معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: شیر باکیفیت برای این گونه خاص در کشور وجود ندارد و شیر مخصوص هم به علت «تحریم» به‌طور مستقیم قابل خرید نیست.

آقای اکبری با پذیرش خطای سازمان حفاظت محیط‌زیست در تلف شدن توله دوم گفت: تجربه این کار در کشور وجود نداشته و از ظرفیت‌های موجود استفاده شده است.

به گفته معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست، کالبدگشایی‌هایی که انجام‌شده، نشان می‌دهد یبوست زیادی در دستگاه گوارش توله یوزپلنگ تلف‌شده وجود دارد و توده یا لخته‌ای از شیر‌هایی که مصرف کرده بود هم در دستگاه گوارش آن دیده شده است.

آقای اکبری می گوید: فرضیه‌های اول دامپزشکان این است که شیر کیفیت مناسبی نداشته و البته اقدامات تکمیلی برای کار‌های تشخیصی در حال انجام است.

تنها توله «ایران»

محیط‌زیست برای حفاظت از تنها توله «ایران» بالاخره دست بکار شد

حالا سازمان حفاظت محیط‌زیست بعد از این همه مدت و تلف شدن دو توله یوزپلنگ «ایران»، دست به کار شده و گویا قرار است اتفاقاتی برای حفاظت از تنها توله «ایران» رخ دهد.

معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: سازمان حفاظت محیط‌زیست برای پی بردن به دلایل تلف شدن دو توله یوزپلنگ «ایران»، کمیته حقیقت‌یاب تشکیل داده است تا هرگونه قصوری در زمینه تلفات رخ داده برای یوزها، بررسی شود.

آقای سلاجقه می‌گوید: یک دامپزشک اندونزیایی در حال ورود به کشور است تا در این راستا از توله یوز‌های ایران مراقبت کنند.

پروژه تکثیر یوزپلنگ آسیایی در اسارت در پارک ملی توران نیازمند برنامه‌ریزی، امکانات و تجهیزات، پشتیبانی و تیم‌های قوی بود که بسیاری از فعالان زیست‌محیطی عقیده دارند سازمان حفاظت محیط‌زیست در این زمینه کوتاهی کرده است.

یوزپلنگ های آسیایی در اسارت در پارک ملی توران

جفتگیری یوز آسیایی در اسارت یک دستاورد بزرگ علمی تاریخی است

در پی اتفاقات اخیر خبرنگار ما با آقای عبدوس کارشناس محیط زیست و مدیرکل سابق حفاظت محیط زیست استان سمنان که نقش موثری در  وقوع این دستاورد بزرگ تاریخی داشتند گفتگو کرد.

کارشناس محیط زیست و مدیرکل سابق حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: جفتگیری یوزپلنگ آسیایی در اسارت یک دستاورد بزرگ علمی تاریخی برای کشورمان محسوب می شود که تا کنون بی سابقه بوده است و ما طی دو سال موفق شدیم ایران، تنها یوزپلنگ آسیایی زادآور باقیمانده در اسارت را بدون حضور حتی یک کارشناس خارجی باردار نماییم.

آقای عبدوس می‌گوید: برای اینکه به اهمیت و دشواری این دستاورد بزرگ پی ببریم کافیست نگاهی به مقالات منتشره از شانس موفقیت زادآوری در مراکز مشابه تکثیر در اسارت یوزپلنگ‌های آفریفایی داشته باشیم، اسناد معتبر علمی در این خصوص نشان میدهند که شانس زادآوری یوزپلنگ‌های آفریقایی در اسارت فقط ۱۵ درصد بوده است آن هم در شرایطی که آن‌ها ده‌ها یوزپلنگ از هر دو جنس نر و ماده در هر یک از مراکز تکثیر در اختیار داشته‌اند.

کارشناس محیط زیست و مدیرکل سابق حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: ما فقط یک فرد ماده زادآور در اختیار داشتیم و حتی برای بارور نمودن آن یوزپلنگ نر زادآور هم نداشتیم و مجبور به زنده‌گیری یوزپلنگ نر وحشی از طبیعت و صرف زمان زیادی برای پذیرش شرایط اسارت توسط وی بودیم.

آقای عبدوس می‌گوید: به هر وجه با توکل به عنایت الهی و اتکاء به دانش بومی تیمی از مجرب‌ترین اکولوژیست‌ها و دامپزشکانی با تخصص‌های مختلف از دانشگاه سمنان و سایر دانشگاه‌های کشور، کار را با موفقیت به سرانجام رسانده و شاهد جفتگیری موفق و نتایج آزمایشاتی که احتمال بارداری را قطعی می‌نمود، بودیم.

توله های تازه به دنیا آمده

این کارشناس محیط زیست می‌گوید: هر چند نقد‌هایی بر نحوه اقدامات و برنامه ریزی تیم ، پیش از زایمان، حین زایمان و پس از زایمان ایران وجود دارد که طبیعی است و به مرور مورد اصلاح قرار گرفته و خواهند گرفت، لکن وقایع پیش آمده به هیچ وجه نمی تواند دستاورد بزرگ این اقدام که دستیابی به تکنیک زادآوری یوزپلنگ آسیایی در اسارت است را نادیده گرفت و یا به هر دلیل آن را متوقف کرد.

آقای عبدوس گفت: از تمام دوستداران طبیعت و حیات وحش ایران و علاقمندانی که به سرنوشت این گونه محبوب اهمیت قائلند تقاضا دارم نیمه پر لیوان که تجارب ارزشمند حاصله برای باروری مجدد ایران در مرکز تحقیقات یوزپلنگ آسیایی پارک ملی توران است را ارج نهاده تا افق روشنی برای ایجاد یک جمعیت پشتیبان و حفظ ژن‌های این گونه در کشورمان ترسیم گردد.

 تنها توله یوزپلنگ«ایران»

گرچه اقدامات سازمان حفاظت محیط‌زیست برای نجات جان تنها یوز باقیمانده از فرزندان «ایران» بسیار دیرهنگام انجام می‌شود؛ اما امید است با ورود دامپزشک اندونزیایی برای مراقبت از توله یوز ایران، این گونه باارزش مثل برادران خود از دست نرود.

 

گزارش از زینب حیدری 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۸ ۰۴ خرداد ۱۴۰۱
نمی دونم این نظر منتشر میشه یا خیر
ولی داستان به دنیا اومدن و تلف شدن این بچه یوزا نشون داد که ما در برخی از مسائل فقط ادعا داریم و چقدر خوبه که غرور و تعصب کور بلدم بلدم رو کنار بذاریم و از ادم کار بلد با هر ملیتی برای منافع خودمون تحت نظارت خودمون استفاده کنیم و یاد بگیریم نه این با ازمون خطا گاهی فاجعه بسازیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۲ ۰۴ خرداد ۱۴۰۱
واقعا که نتونستید دو تا تول یوز بیچاره رو نگهدارید اون هم بخاطر بی عقلیه و بی فکری خدا این آخری رو نگه داشته وگرنه تا الان اینم کشته بودین
Iran (Islamic Republic of)
بهرامی
۱۴:۵۲ ۰۴ خرداد ۱۴۰۱
کدوم دستاورد آ قای محترم؟؟!!

وقتی که در زایمان و نگهداری توله ها اینقدر سهل انگاری شده ... درباره ی بارور شدن ایران در اسارت هم فقط به این نتیجه می رسیم که این نتیجه فقط یک اتفاق و خوش شانسی بوده نه اینکه حاصل دانش و تعهد شما باشه...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۹ ۰۴ خرداد ۱۴۰۱
چرا از خود مادرشون شیر نمیدوشید ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۶ ۰۴ خرداد ۱۴۰۱
مگه گاوه ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۴ ۰۴ خرداد ۱۴۰۱
زنده بمونه که چی؟؟!!توی این کشور بجز رنج چی در انتظارشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۴ ۰۴ خرداد ۱۴۰۱
ما خودمون کمرمون زیر فشار گرونی شکسته میخوام صد سال سیاه توله یوز نداشته باشیم مگه توله جلوی فقر مردم رو میگیره کاش مردم هم اندازه این یوز اهمیت داشتند
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۵:۳۸ ۰۴ خرداد ۱۴۰۱
توله یوز هم نشدیم ک توی ایران کسی به ما نگاه کند و بی صاحب نمانیم
Iran (Islamic Republic of)
محمد معروف به جمشید
۰۲:۱۲ ۰۴ خرداد ۱۴۰۱
سلام فقط یوزپلنگ های سمنان یوز های ایرانی
#chita
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۱ ۰۴ خرداد ۱۴۰۱
اینم میمیره، مطمئن باشید
Iran (Islamic Republic of)
حامی حیوانات
۲۳:۵۸ ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
اگه این توله هارو به من میدادند بهتر از اینا نگهداری میکردم ازشون واقعا متاسفم حالا هم که یکی مونده نمیخوان یک تصمیم درست حسابی براش بگیرن هی پاس میدن به این پاس میدن به اون
Iran (Islamic Republic of)
شهروند عادی
۲۳:۴۷ ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
آنقدر این حیون رو تو دستت نگیر. میمیره.
Iran (Islamic Republic of)
مرادپور
۲۱:۴۹ ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
شما که عذضه نداریپ یه توله نگهدارید بیجا میکنید مادرشو باردار میکنید افتخار هم میکنید و انتضار دارید براتون کله ملغ بزنیم
Iran (Islamic Republic of)
الیاس
۲۱:۳۵ ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
ده ها نمایندگی سیاسی در کشورهای مختلف دارین چطور نمیتونستی چند قوطی شیر مخصوص بگیرن و بفرستن ایران؟اصلا اعلام میکردین ایرانی ها خارج از کشور با جان و دل اینکار رو میکردن.سوء مدیریت خودتون رو تقصیر تحریم ها نندازید.بهترین دامپزشکان رو ایران داره.تو کنیا من بشخصه 5 دامپزشک حرفه ای حیات وحش میشناسم که سازمان محیط زیست با بی مهری اخراجش و کرده
Iran (Islamic Republic of)
farid
۱۷:۵۳ ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
علت مرگ این پلنگ های کوچک رو از تحریم و نبود شیر مناسب میدونین ...حالا دامپزشک خارجی قراره چیکار کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۷ ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
چقدر خوبه دولت به مردم مملکت خودم هم این جور رسیدگی کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۴ ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
چرا مادرش شیر نمیده
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۱:۵۱ ۰۴ خرداد ۱۴۰۱
مادرش ندیده بچه هاش که به دنیا اومدن چون بیهوش بوده حالا قبولشون نمیکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۲ ۰۴ خرداد ۱۴۰۱
قبولشون نمیکنه ولی میشد از مادرشون شیر دوشیدن و بهشون داد .
درضمن یوزپلنگ جزع حیواناتیه که راحت اهلی میشه و می‌تونستم یادش بدن که شیر هم به بچه ها بده .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۱ ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
داره به این توله حسودیم میشه
اینقدر که به این حیوانات اهمیت میدن به مردم و معیشت مردم توجه میکردند ایران بهشت میشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۰۵ ۰۴ خرداد ۱۴۰۱
جنابعالی ظاهراً اعتقادی به نمادملی ندارید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۲ ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
بزرگتر بشه از هزینه خوراک و نگهداری خودش با خبر بشه خود به خود می میره!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۷ ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
.میدادین چوپان روستای ما همشونو بزرگ میکرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۲ ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
توی هر چی گند میزنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۴ ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
یک حیوان ماده بیارید که بهش شیر بده.
یک سگ تربیت شده که به تازگی زایمان کرده.
مگه خارجی ها چی کار می‌کنند..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۱۲ ۰۴ خرداد ۱۴۰۱
هرحیوان شیر خوار رونبایدشیرش روتغیییرداددچارسوءهاضمه میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۲ ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
کاش یک حیوان ماده ای پیدا می‌کردید به این توله یوز شیر بده.
با شیشه مریض میشه.
شیشه شیر را باید بعد از هر استفاده توی آب جوش ضدعفونی کنید.
یک سگ ماده تربیت شده هم باشه چه اشکال داره
یک مادری که این توله را لیس بزنه. تمیزش کنه. بدنش قوی میشه.
Lithuania
ناشناس
۱۵:۱۰ ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
ایران چیکارش می کنه؟
تار و مارش می کنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۱ ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
مدرکاتونوخریدین به ناف هم دکترمهندس میبندین باعث مردن این گونه ی باارزش ایرانی شدین شماها خیلی کثیفین خیــــــــــــــــــلی
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۴:۳۸ ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
آقا این سازمان عریض و طویل توانایی همچو کاری نداره به چکار میاد نوندونی یه تعداد پرسنل بی خاصیت لااقل اهدا میکردید به کشورهای دیگه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۴ ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
دیواری بزرگ تر از تحریم ندارین وقتی عرضه تامین شیرشو ندارین غلط می کنین ادعای صد من یک غاز می کنین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۴ ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
دیواری بزرگ تر از تحریم ندارین وقتی عرضه تامین شیرشو ندارین غلط می کنین ادعای صد من یک غاز می کنین
Iran (Islamic Republic of)
کریم
۱۴:۲۱ ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
چقدر چهره معصومی دارن، الان مادرش کجاست؟شیرش کافی بود براشون وقتی مادشو جدا میکنید عمه هاتون باید بهشون شیر بده:/
Lithuania
ناشناس
۱۵:۱۱ ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
چه فحش قشنگی دادی. جالب بود که منتشر هم شد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۹ ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
بعد بخان بگن ما میتونیم و ادعد میکننن بهتر از بقیه هستن فقط زبونشونو ببینی میگی از المان هم پیشرفته ترن درحالی که به پاکستان هم نمیرسن
Lithuania
ناشناس
۱۵:۱۲ ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
جزو 3 کشور مثلاً تولید کننده پشمک رنگین کمانی هستیم. دست کم نگیر.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۷ ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
نبود شیر مناسب و تحریمها !!!!!!!!!

چه فحشی بهت بدم نمیدونم . بابا شیر گربه هم بهش میدادی سازگاری داشت . بی لیاقتی و بی فکریتون رو میندازین گردن تحریم
Iran (Islamic Republic of)
Hamidrostami
۱۳:۳۶ ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
باید شیر خام بخورد شیرخشک چون حرارت دیده معده را اسیدی می کند موجب مریضی می شود
Pakistan
مجید
۱۳:۳۰ ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
چرا اصلا ارزشی برای ایران و ایرانی قائل نیستن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۷ ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
هر روز دارن یه جای ایران رو به حراج میزارن این یکیم روش خودتون بکشینش خلاص
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۳ ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
دستتون دردنکنه کار خوبی کردین از خارج دامپزشک اوردین،خداکنه توله سوم زنده بمونه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۴ ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
ایران خیلی از آثارش رو از دست داده و خواهد داد، به فکر مصادره باشید. کشورهای دیگه قدر دان داشته هاشونن. ما خیلی هنر کنیم شکم خودمونو سیر کنیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۱ ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
چرا نظر منو منتشر نمیکنین yjc ؟
Germany
ناشناس
۱۲:۵۸ ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
سود این طوله چی همش میگی مرد جمع کنین سومی بمیره
Iran (Islamic Republic of)
مخاطب
۱۳:۲۸ ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
چرا خودت نمیمیری
Iran (Islamic Republic of)
.
۰۱:۱۰ ۰۴ خرداد ۱۴۰۱
اینم میمیره
Iran (Islamic Republic of)
ش
۱۲:۵۱ ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
بفرستین باغ وحش لندن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۹ ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
کسی ازعملکرد برخی از کادر پزشکی انسانها در این کشور
نمیتونه بازخواست کنه مریض رو میبرند اتاق عمل جنازه تحویل میدن چهار تا اصطلاح پزشکی هم به عنوان علت فوت میگن و تمام....پرونده بسته شد ما هم میگیم عمرش به دنیا نبود ...قسمت نبود ...تا خدا نخواد.......
البته با حفظ احترام و قدردانی از پزشکان محترم و زحمتکش و دلسوز خصوصا در دوران کرونا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۹ ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
وقتی کاردان سرکار نباشد همش دنبال بودجه خواری وامتیازات باشد عاقبت مردم ایران چنین شده است چه برسد یوزپلنگ . ماخودمان بچه گربه را ماشین زده چشمش اویزان بود لگن تکه پاره بود اوردیم درمانش کردیم الان ماشالله عضوی از اعضای خانواده مان شده است خیلی بازیگوش باهوش چشمش هم لگنش هم خوب شد
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۱۲:۲۴ ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
والا ماکه بچه ایرانیم غذا برای خوردن وهوا برای نفس کشیدن نداریم اون که توله ایرانه اوضاش معلوم بزارین بمیره که بعدا برای پیدا مزدن غذا نیاد داخل شهر که با کلوله بزنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۷ ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
مردم هر روز میمیرن شما به دنبال زنده مونده پلنگ هستید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۶ ۰۴ خرداد ۱۴۰۱
اگر حیوانات بمیرند یک انسان هم زنده نمیمونه . سواد نداری دیگه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۲ ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
آدمیزاد چقدر میتونه ... باشه ... ول کنین این حیوانات رو ... بابا جان مردم دنیا دارن از گشنگی میمیرن . اونوقت شما داری پلنگ نجات میدی .. مردم تو سیستان و غرب و شرق و ... نون ندارن / بهداشت ندارن / سرپناه ندارن و از همه مهمتر بی دین دارن میشن . شما توی تهران یه چرخی بزن / بابا م مسلمونیم .. ... اونوقت شما پلنگ نجات میدی ... خدایا این جاهلیت کی پایان می یابد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۲ ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
آدمیزاد چقدر میتونه ... باشه ... ول کنین این حیوانات رو ... بابا جان مردم دنیا دارن از گشنگی میمیرن . اونوقت شما داری پلنگ نجات میدی .. مردم تو سیستان و غرب و شرق و ... نون ندارن / بهداشت ندارن / سرپناه ندارن و از همه مهمتر بی دین دارن میشن . شما توی تهران یه چرخی بزن / بابا م مسلمونیم .. ... اونوقت شما پلنگ نجات میدی ... خدایا این جاهلیت کی پایان می یابد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۵ ۰۴ خرداد ۱۴۰۱
چه ربطی داره چرا همچی رو قاطی میکنی هموطن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۶ ۰۴ خرداد ۱۴۰۱
جاهل تویی که نمی‌فهمی زندگی انسان به وجود حیوانات بستگی داره
Iran (Islamic Republic of)
م م
۱۱:۴۹ ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
چرا نامش ایران و چرا توله ایران ؟
Iran (Islamic Republic of)
روکسانا
۱۵:۱۱ ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
آخه به تو چه
Iran (Islamic Republic of)
Zozoemamiزویاامامی
۱۱:۴۲ ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
ضمن تشکر از همکاران گرامی خواهش میکنم هر چه زودتر با کمک پزشکی که قرار است بیاید به این موجودات بیگناه وطفل معصوم کمک کنید سپاسگزار شما هستم
Iran (Islamic Republic of)
امیر رضا
۱۱:۴۱ ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
وای خدا کنه توله سوم نمیره

وای دوست دارم بغلش کنم خدا

امیر رضا هستم 13 ساله
Netherlands
ناشناس
۱۱:۴۰ ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
نباید بخششی وجود داشته باشه باید اخراج بشن پزشک در حد ششم ابتدایی سواد نداره آقا ننه من این اطلاعات بیشتر از دامپزشک محیط زیست داره
Iran (Islamic Republic of)
حامد
۱۱:۳۰ ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
ده روزه میگن دامپزشک اندونزیایی درحال ورود به ایران و تهران هستش....یعنی اگه پیاده اومده بود چهار روز پیش رسیده بود.. اگه مرد بگن تلاشمونو کردیم و دیدین دامپزشک خارجی هم آوردیم اما دیر رسید ...خودشون دنبال اینن بدون تجربه داشتن زنده نگهش دارن و بگن افتخاری دیگر برای ایران بدون تجربه توله زنده ماند و این حرفا.......و دیگر نیازمند دامپزشک خارجی نبودیم..فعلا ک ده روزه تو راهه..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۹ ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
وطنم ای شکوه پابرجا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۹ ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
وطنم ای شکوه پابرجا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۹ ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
وطنم ای شکوه پابرجا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۱ ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
چرا شکم توله یوزپلنگ باقی مانده هم ورم داره ؟انگار اینم یبوست داره.....!!معلوم نیست از کم تحرکی یا از شیر بی کیفیت..بیشتر ازنظر کیفیت به خوراکش باید رسیدگی شود...
Iran (Islamic Republic of)
ترانه
۱۱:۱۶ ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
دراصل بااین توله ها وقتل اونها میخواستین احساسات دنیا روجریحه دارکنین وبرانگیزین.
کارشمااصلا درست نبود. جواب یک یوزسزارین شده بیمارودوتوله کشته شده روکی میخوادبده؟؟! هان؟؟!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۴ ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
درب دانشکده ی دام پزشکی تهران رو ببندید وحقوق بیخود به اساتید این دانشکده ندید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۱ ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
با زایمان طبیعی ، این اتفاقات بع وجود نمی آمد ، حیوان وحشی رو سزاین کردن اینا چه درسی خوندند ، گاو ما گوساله خودش تحویل نگرفت ، با اونی که اهلی هست ، دیگه یوز چه بگم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۰ ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
ما چه امیدی میتونیم به زنده بودن نبودن این یوزا داصته باشیم تنها به زنده بودن نبودن خودم تا سال دیگه میتونیم فکر کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۹ ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
هر خرابکاری وکم کاری که صورت بگیره به تحریم ربط می دهند
Iran (Islamic Republic of)
رکسانا علیوردی
۱۵:۱۴ ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
واقعا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۳ ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
اگه این توله از دست برود کوتاهی شما هیچگاه فراموش نمیشود. ایران نفرینتان میکند. اگر هم بتوانید او را زنده نگهدارید همین مردم تا اخر پشت تان خواهند بود و هر روز دعای خیرتان میکنند. دو توله از بین رفت ، این یکی را از دست ندهید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۵ ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
مگر اندونزی یوزپلنگ دارد؟ چرا از افریقا متخصص نیاوردی؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۲ ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
کاشکی همینقدم وقت واسه مشکلات مردم میذاشتین ما داریم از گشنگی میمیریم شما هر روز در مورد ایی یوز پلنگ میگین کاشکی بمیره بدرک واسه جون نجات انسانها ک ایقد تلاش نمیکنید درست موقع سالروز آزادسازی خرمشهر حادثه عظیم واسه آبادان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۲ ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
کاشکی همینقدم وقت واسه مشکلات مردم میذاشتین ما داریم از گشنگی میمیریم شما هر روز در مورد ایی یوز پلنگ میگین کاشکی بمیره بدرک واسه جون نجات انسانها ک ایقد تلاش نمیکنید درست موقع سالروز آزادسازی خرمشهر حادثه عظیم واسه آبادان
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۱:۳۵ ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
چرا فکر میکنی اگه یه نفر به فکر حیوونا باشه یا خبری ازش بزاره به مقام شما انسان سنگدل جسارت میشه؟ کاشکی بمیره؟ به درک؟؟؟؟؟ موجود زندست، مخلوق خداست، الان بیا پایینش ریپلای کن که حیوون دوستی، به فکر آدما باش و این حرفا. چرا اینهمه همه چیزو با هم قاطی میکنین؟ الان به فکر حیوونا نباشیم زندگی و شرایطت بهتر میشه؟ تو که نبودی شرایطت بهتر شد؟ همین طبیعت و مخلوقات خدا نباشن هیچی ازت نمیمونه، الان مشکل مالی داری اونموقع هوا واسه نفس کشیدنم نخواهی داشت.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۳ ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
ظاهرا مادر گرامی شون هم رو به موت است !
Iran (Islamic Republic of)
حامد
۱۱:۲۷ ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
الان این حرف خنده داره؟ باید بخندیم؟ این اوج سنگ دلیتو میرسونه. میدونی رفیق اخبارای دنیارو نگاه کنی برات کافیه، جنگ، قتل، جنایت، دزدی. همش زیر سر بشره، زیاد به انسان بودنت افتخار نکن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۸ ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
حامد !
بیا پایین بابا سرمون درد گرفت
منظور بی عرضه گی مسولان مربوطه هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۹ ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
اگه امیدشون به این حیونا باشه چی میگید شما ؟؟؟بابا داریم از خاک خفه میشیم بفکر حیوانید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۶ ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
سلام ،

مسوول محیط زیست که ملنگ شهر را با تیر زد ،

پیمان اشراقی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۰ ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
اشراقی اینقدرتو بچه سوسول نمک نریزدیشب تو نمک خوابوندنت
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۹:۴۴ ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
امیدایران تنها به خداست نه به این جک وجونور و مسئولان جک وجونور صفت.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۰ ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
این دامپزشک اندونزی کی دیگه می رسه؟ نکنه همونطور که شیر بی کیفیت دادید به توله یوزپلنگ ها این دامپزشک اندونزیایی رو هم می خواستید به جای هواپیما با الاغ یا قاطر بیارید ایران، که همچنان می گویید دامپزشک اندونزی در راه است!!!!!!! خودتون می دونید که از چه روزی گفتید این دامپزشک اندونزیایی در راه است؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۶ ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
آخرین وضعیت ایران مادر یوز پلنگها چطور شد
Iran (Islamic Republic of)
شهرام
۰۹:۱۷ ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
سرگذشتی عین خود ایران.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۵ ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
اینارو اگه دست نمیزدن ،میذاشتن مادرشون به دنیا بیاره بلیستشون، شیرشون بده ، هرگز تلف نمیشدن

متاسفانه در کار طبیعت دخالت کردن و انقدر اون توله هارو دستمالی کردن و شیر نامناسب دادن که تلف شدن
Iran (Islamic Republic of)
aa
۰۸:۵۷ ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
اگر مسئولان بفهمند بدون دستکش نباید به توله ها دست بزنند مادرشون بهشون شیر میداد نیازی هم به شیر بی کیفیت نبود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۳ ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
این توله یوز که تو تحت و با عروسک داره بزرگ میشه بعید میدنم اصلا حال دویدن داشته باشه و بحواد شکار کنه. باور کنین بره تو طبیعت 3 روز بعدش میمیره به دلیل عفونت و گرسنگی. باید تو خاک بزرگ بشه تا نسبت به میکروبها مقاوم بشه.