سازمان هواپیمایی کشوری در گزارشی درباره سانحه ایرباس ایران ایر در فرودگاه مشهد از فعال شدن ناخواسته ترمز هواپیما و مصدوم شدن ۱۵ سرنشین آن خبر داد.

دفتر بررسی سوانح و حوادث سازمان هواپیمایی کشوری در گزارشی درباره سانحه ایرباس A ۳۰۰ هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) در پنجشنبه ۱۲ خرداد امسال در فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد برای پرواز ۳۹۱ مشهد-اصفهان اعلام کرد: این سانحه در حین خزش هواپیما قبل از پرواز بر روی تاکسی وی فرودگاه مشهد به وقوع پیوست.

بر اساس گزارش مذکور، هواپیمای A ۳۰۰ ایران ایر در فرودگاه مشهد مستقر بوده و فعالیت دارد که یک روز قبل از سانحه (چهارشنبه ۱۱ خرداد امسال) برای پرواز مشهد-کویت-مشهد آماده سازی شده بود.

مشاهده نشت سیال در سامانه‌های هیدرولیک هواپیما در فرودگاه کویت

این هواپیما ساعت ۱۳ روز ۱۱ خرداد از مشهد به کویت پرواز کرده بود که پس از فرود در فرودگاه کویت، خلبان متوجه نشت سیال یکی از سامانه‌های هیدرولیک (سامانه زرد) هواپیما شده و مراتب به مکانیک سرنشین هواپیما اعلام می‌شود، مکانیک سرنشین هواپیما تلاش می‌کند با دریافت قطعه‌های یدکی لازم از شرکت هواپیمایی کویتی نسبت به رفع عیب هواپیما اقدام کند که در نهایت
عیب مرتفع نمی‌شود؛ لذا هواپیما در شهر کویت زمین گیر می‌شود

نهایتاً روز بعد، قطعه‌های مورد نیاز توسط یک هواپیمای مسافربری A ۳۳۰ متعلق به ایران ایر که در مسیر اصفهان-کویت حرکت کرده بود، به دست مکانیک مجاز این هواپیما می‌رسد؛ هواپیمای A ۳۰۰ ایران ایر پس از تعمیر به سمت فرودگاه مشهد پرواز کرده و در ساعت ۱۹:۵۰ دقیقه ۱۲ خرداد در فرودگاه مشهد فرود می‌آید.

پس از فرود در فرودگاه مشهد، بر روی چرخ‌های اصلی سمت چپ هواپیما ترکیدگی (Spot Flat) مشاهده می‌شود و پرسنل فنی نسبت به تعویض آن اقدام می‌کنند.

این در حالی است که قرار بوده این هواپیما ۸:۴۰ روز ۱۲ خرداد از مشهد به اصفهان برود، ولی چندین مرتبه به مسافران اعلام تأخیر شده بود؛ ایران ایر نسبت به انتقال مسافران به هتل اقدام کرده بود، ولی برخی از مسافران به هتل مراجعت نکرده اند.

ترمز هواپیما ناخواسته فعال شد

ایرباس A ۳۰۰ ایران ایر ساعت ۲۲:۱۰ بعد از ۱۴ ساعت تأخیر آماده پرواز از مشهد به اصفهان شده بود؛ این هواپیما پس از حرکت متوقف شده و پس از چند دقیقه دوباره حرکت کرده است، اما قبل از باند فرودگاه، ناگهان ترمز هواپیما ناخواسته فعال و هواپیما متوقف می‌شود؛ خلبان نیز بلافاصله درخواست پیاده کردن مسافران را ارائه کرده است.

درنتیجه این اتفاق و پس از مراجعه عوامل زمینی و پزشکی به داخل هواپیما، مشخص می‌شود که ۱۵ نفر از سرنشینان که هنوز کمربند ایمنی خود را نبسته بودند، براثر برخورد به وسایل داخل کابین مصدوم شده که با حضور عوامل پزشکی، ۷ نفر به صورت سرپایی معاینه شده و ترخیص می‌شوند، ولی ۸ نفر برای مداوای بیشتر به بیمارستان اعزام می‌شوند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که ۳ نفر از مهمانداران از ناحیه دست و پا دچار ترک خوردگی ساده استخوان شده اند که ضرورت دارد معاینات پزشکی آنان تکمیل شده تا میزان خسارت وارده به آنان
مشخص شود.

چرخ‌ها معاینه شدند، ولی عیبی مشاهده نشد

با این حال پس از تخلیه مسافران و انتقال هواپیما به پارکینگ، سامانه چرخ‌های هواپیما توسط پرسنل فنی شرکت هواپیمایی مربوطه بررسی شده، ولی عیب خاصی مشاهده نشده و هواپیما ترخیص شده است، ولی به علت مصدومیت خدمه پروازی، پرواز مذکور (مشهد-اصفهان ۱۲ خرداد ایران ایر) لغو می‌شود.

بر اساس اعلام سازمان هواپیمایی کشوری دفتر بررسی سوانح و حوادث این سازمان ملزم به بررسی سانحه مذکور مطابق با ضمیمه شماره ۱۳ پیمان شیکاگو بوده و ضروری است اطلاعیه لازم به ایکائو (سازمان جهانی هوانوردی) و نهاد بررسی سوانح کشور فرانسه به عنوان سازنده هواپیما اعلام شود.

مکالمات خلبان از جعبه سیاه هواپیما پاک شده

آنگونه که سازمان هواپیمایی کشوری می‌گوید: برای تحقیق بیشتر در خصوص این رویداد درخواست بازخوانی دستگاه‌های ثبت و ضبط اطلاعات پروازی انجام و مشخص شد که فایل صوتی دستگاه ضبط صدای کابین خلبان به علت کارکرد آن پاک شده است؛ لذا تلاش برای بازخوانی سامانه FDR هواپیما در دستور کار قرار گرفته تا تحلیل مناسبی برای این رویداد حاصل شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۹ ۲۲ خرداد ۱۴۰۱
باید یه سیستم اضافی برا ترمزاش بذارن که تا هر دو تا فعال نشه ترمز نگیره که هر کدوم خراب شد نگیره کلا سیستمای حساس باید دو تا مسیر عمل کردن جداگونه داشته باشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۶ ۲۲ خرداد ۱۴۰۱
حالا خداروشکر رو زمین مشکل پیش اومده