رئیس‌جمهور آمریکا می‌گوید اوکراین نسبت به اطلاعاتی که واشنگتن درباره احتمال حمله روسیه جمع‌آوری کرده بود، بی‌اعتنایی کرده است.

«جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا، در اظهارات خود در جمع حامیان دموکرات گفت «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین، تمایلی به شنیدن اطلاعات آمریکا درباره حمله احتمالی روسیه به اوکراین نداشت.

به گزارش نیویورک پست، جو بایدن بدون اشاره به مداخلات آمریکا در روابط میان روسیه و اوکراین و برافروختن درگیری کنونی در کی‌یف، گفت: «زلنسکی نمی‌خواست هشدار‌های ما را بشنود، آمریکا اطلاعات آماده‌سازی روسیه برای چنین حمله‌ای را جمع‌آوری کرده بود.»

بایدن این اظهارات را در حالی مطرح می‌کرد که مدعی بود در حال آمادگی و تدارک کمک‌های بیشتر برای اوکراین در ماه چهارم حمله روسیه به این کشور است.

او در بخشی از سخنانش گفت: «از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون چنین اتفاقی نیفتاده است. می‌دانم که بسیاری از مردم فکر می‌کردند که من شاید اغراق می‌کنم. اما ما اطلاعاتی در اختیار داشتیم که [ولادیمیر پوتین] می‌خواهد از مرز خارج شود.»

بایدن در سخنان خود تأکید کرد: «بدون هیچ شکی زلنسکی نخواست چنین چیزی را بشنود.»

این در حالی است که آمریکا پیش از آغاز حملات روسیه به اوکراین به کرات سعی در مداخله در روابط میان این دو کشور داشته و مسبب درگیری‌های کنونی تحریک‌ها و تحریم‌هایی است که واشنگتن در این راه اعمال کرده است.

به طور مثال، در تازه‌ترین اقدام برخی سناتور‌های دموکرات آمریکایی از مجموعه‌ای از تحریم‌های گسترده علیه مقامات ارشد دولتی و نظامی روسیه، مؤسسات بانکی کلیدی و نیز تحریم‌هایی علیه شخص ولادیمیر پوتین در صورت حمله نظامی به اوکراین رونمایی کردند.

همچنین به تازگی ولودیمیر زلنسکی با امضای فرمانی تحریم‌هایی را علیه مقامات بلند پایه روسیه از جمله «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه، اعمال کرد.

زلنسکی در حالی تحریم‌هایی علیه پوتین و کابینه‌اش اعمال کرده است که جنگ روسیه و اوکراین وارد چهارمین ماه خود شده است.

طبق این فرمان، تحریم‌ها علیه ۳۵ نفر از جمله ولادیمیر پوتین «دیمیتری پسکوف» سخنگوی ریاست جمهوری روسیه، «میخائیل میشوستین» نخست‌وزیر روسیه، «سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه، «نیکولای پاتروشف» دبیر شورای امنیت روسیه، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه، اعمال خواهد شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
7891
۲۰:۴۲ ۲۳ خرداد ۱۴۰۱
اعتراف نولاند درباره وجود "تاسیسات بیولوژیکی" در اوکراین
اعتراف نولاند درباره وجود "تاسیسات بیولوژیکی" در اوکراین
معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور سیاستگذاری اعلام کرد که اوکراین دارای "تاسیسات تحقیقاتی بیولوژیکی" است و آمریکا نسبت به اینکه نیروهای روسی کنترل این تاسیسات را به دست بگیرند، نگران است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، ویکتوریا نولاند، معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور سیاستگذاری، در جریان جلسه استماع سنا عنوان داشت: اوکراین دارای تاسیسات و امکانات تحقیقاتی بیولوژیکی است، ما نگران هستیم که نیروهای روسی ممکن است سعی کنند کنترل آن‌ها را به دست بگیرند، بنابراین ما با اوکراینی‌ها در حال کار بر روی چگونگی جلوگیری از افتادن هر یک از مواد تحقیقاتی به دست نیروهای روسی هستیم.

وزارت دفاع روسیه اخیرا مدارکی را منتشر کرده که نشان می‌دهد که کی‌یف فورا دستور داده تا اثرات هر آنچه که برنامه تسلیحات بیولوژیکی خوانده می‌شود، پاک سازی کند.

همچنین این وزارتخانه پیش از این گفته بود که از نزدیک برنامه‌های تسلیحات زیستی را که توسط پنتاگون در کشورهای پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی توسعه داده شده بود، زیر نظر دارد.
همچنین براساس مدارک وزارت دفاع روسیه، آمریکا بیش از ۲۰۰ میلیون دلار برای بهره برداری از آزمایشگاه‌های بیولوژیکی در اوکراین هزینه کرده است.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، اظهار کرد که فدراسیون روسیه در ارتباط با حقایق فعالیت‌های بیولوژیکی نظامی آمریکا در اوکراین، راه‌ اندازی مکانیزم مشاوره تحت کنوانسیون منع سلاح‌های بیولوژیکی و سمی (BTWC) را مستثنی نمی‌کند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۲ ۲۲ خرداد ۱۴۰۱
اون موقع به دستور شماها داشت روس تبارا رو قتل عام میکرد فکر اینجاش رو هم باید میکرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۱ ۲۲ خرداد ۱۴۰۱
به این میگن اشک تمساح
حالا بالفرض هم که میدونست میخواست چیکار کنه مثلا پیشدستی کنه و به روسیه حمله کنه ؟
آخرین اخبار