تحریم‌های آمریکا علیه روسیه، خسارت‌های سنگینی به شرکت‌های بین المللی وارد کرده است که در صورت ادامه بحران، این خسارت‌ها افزایش خواهد یافت.

روزنامه وال استریت ژورنال اعلام کرد: بر اساس آمار‌های کلی و اسناد مالی برخی شرکت‌های بین المللی، تعلیق فعالیت‌های این شرکت‌ها در روسیه و تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور، بیش از ۵۹ میلیارد دلار به شرکت‌های جهانی خسارت وارد کرده است.

برخی شرکت‌ها از تعلیق کامل یا موقت فعالیت‌های خود در روسیه خبر داند و برخی شرکت‌ها نیز سرمایه‌های خود را به پیشگامان کسب و کار‌های داخلی منتقل کرده اند.

این شرکت‌ها از کاهش شدید ارزش سرمایه‌های خود در روسیه به خاطر کاهش شدید مشتریان داخلی شکایت دارند که باعث شده است خسارت‌های سنگینی به آن‌ها وارد شود.

به عنوان مثال شرکت مکدونالدز، که رستوران‌های زنجیره‌ای دارد، پیش بینی می‌کند هزینه‌های حسابداری آن بعد از واگذاری فعالیت خود در روسیه بین ۱.۲ تا ۱.۴ میلیارد دلار باشد در صورتی که هزینه‌های شرکت اکسون موبیل بعد از پایان فعالیت در کشور به ۳.۴ میلیارد دلار رسید.

به گفته کارلا نونیس، مدیرمشاور شرکت «کرول ال ال سی» این‌ها ضرر‌های نهایی شرکت نیست و با ادامه بحران شاید با چالش‌های مالی بیشتری مواجه شویم.

فوریه گذشته هیئت مدیره شرکت «بی پی» از خروج سرمایه شرکت «روسنفت» از طرحی مشترک با یک شرکت دولتی روسیه خبر داد که از سال ۲۰۱۳، ۱۹.۷۵ درصد بوده است. این شرکت پیش بینی می‌کند دارایی اش در روسیه ۴ میلیارد دلار کاهش یابد.

پیشتر در گزارش‌ها آمده بود، شرکت انگلیسی «شل» که اعلام کرده بود از روسیه خارج شده است، مذاکره با شرکت‌های چینی را درباره فروش سهم خود در بزرگترین طرح گازطبیعی مایع در روسیه آغاز کرده است.

یک منبع که نامش ذکر نشده است، در این خصوص گفت: شرکت‌های چینی تنها مشتریانی هستند که شرکت شل می‌تواند به آن‌ها تکیه کند و این مسئله موضع شرکت «شل» را در مذاکرات ضعیف می‌کند.

حدود یک ماه پس از حمله روسیه به اوکراین، جو بایدن، رئیس‌ جمهور آمریکا از «تحریم‌های بی‌سابقه» غرب علیه مسکو استقبال کرد و گفت که این تحریم‌ها باعث شده است که روبل، واحد پولی روسیه نابود شود. در پی این تحریم‌ها ارزش روبل روسیه نصف شد و در ۷ مارس به پایین‌ترین سطح خود یعنی ۱۴۳ روبل در برابر دلار آمریکا رسید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار