مدیرکل امور بیابان سازمان منابع طبیعی کشور گفت: ۸۵ هزار هکتار از عرصه‌های بیابانی کشور در قالب طرح‌های مشارکتی با سرمایه گذاری بخش خصوصی در سال ۱۴۰۰ احیا شد.‌

وحید جعفریان امروز در گردهمایی روز جهانی بیابان که در کویر ابوزیدآباد شهرستان آران و بیدگل برگزار شد، گفت: در سال ۱۴۰۰ با رویکردی متفاوت ۸۵ هزار هکتار از عرصه‌های بیابانی کشور در قالب طرح‌های مشارکتی با سرمایه گذاری بخش خصوصی احیا شد.

او این تجربه را نقطه عطفی در طرح‌های مقابله با بیابان زایی دانست و گفت: امید است با تجربه‌هایی مشابه برای راه انداری پارک کویری در ابوزیدآباد نیز این سرمایه گذاری‌ها را متمرکز جذب کنیم.

جعفریان سرمایه‌گذاری‌های مشارکتی، پایدار‌تر و اثر بخش‌تر است، گفت: این نوع سرمایه گذاری و به صورت معنادارتری با زنجیره‌های تولید و اقتصاد در ارتباط است ومی‌توان از این ظرفیت مغفول استفاده بهتری داشت.

در سال ۱۴۰۱ نیز پیش فرض ما این است که حداقل در ۱۰۰ هزار هکتار از عرصه‌های بیابانی کشور الگوی مشارکتی مدیریت مناطق بیابانی را اجرا کنیم.

هم اکنون بسیاری از صنایع بزرگ و معادن و بنگاه‌های مالی در راستای ایفای نقش مسئولیت اجتماعی خود اعلام آمادگی کردند و فکر می‌کنم نهضت بزرگی در این خصوص در حال شکل گیری است.

به گفته او بیابان اشاره‌ای به یک اکوسیستم دارد که قابلیت‌ها و ویژگی‌های خاص خود را دارد و در کشورمان بسیاری از این قابلیت‌ها منحصر به فرد و نادر است و می‌تواند مرجع خوبی برای بهره برداری‌های اقتصادی و فعالیت‌هایی از این قبیل باشند.

جعفریان پارک کویری آران و بیدگل را نمونه بارزی از ظرفیت‌های عرصه‌های بیابانی کشور دانست و گفت: از این ظرفیت می‌توان بسیار متفاوت بهره برد، زیرا یک مجموعه که قابلیت‌های متعددی را در حوزه‌های طبیعت گردی، آموزشی، تولید گیاهان دارویی، انرژی‌های خورشیدی و … دنبال کرده می‌کند و از این منظر بیابان‌ها را نه یک محدودیت بلکه می‌توان یک فرصت دانست و از آن‌ها بهره برد.

اکنون رایزنی‌هایی در این ارتباط بین ما و برخی کشور‌هایی که دارای تجربه هستند در حال انجام است.

ایران و چین برای مقابله با بیابانزایی همکاری می‌کنند

جعفریان گفت: در قالب سند همکاری‌های ۲۵ ساله ایران و چین موضوع ایجاد ساختار‌های جامع نگر در عرصه‌های بیابانی مطرح است و فکر می‌کنم یکی از سایت‌های قابل معرفی در این خصوص پارک کویری آران و بیدگل باشد.

پشتیبانی در این زمینه از سوی سازمان منابع طبیعی کشور وجود دارد، زیرا یکی از سیاست‌های اصلی این سازمان توجه به رویکرد‌های مشارکتی و سرمایه گذاری سایر بخش‌ها و متنوع کردن منابع اعتباری است و معتقدیم نباید تنها به اعتبارات دولت وابسته بود.

به گفته او در مقابل در بیابان زایی به سبب سوءتدبیر و مدیریت نادرست کارایی و حاصلخیزی و توان تولید یک عرصه از بین می‌رود و ظاهری شبیه بیابان پیدا می‌کند.

مدیرکل امور بیابان سازمان منابع طبیعی کشور گفت: درخصوص بیابان زایی باید به فرآیند مدیریت سرزمین و نگاه جامع به بهره برداری از این عرصه‌ها و سهم آیندگان توجه ویژه داشت.

باید نگاهمان را به هزینه- فایده اقداماتمان تغییر دهیم؛ بسیاری از کار‌ها که فکر می‌کنیم شاید بهترین اقدام است در بلند مدت ممکن است نوع دیگری بتوان آن را تفسیر و تعریف کرد.

جعفریان معتقد است کشورمان به دلیل قرار گرفتن در منطقه خشک و نیمه خشک یکی از کشور‌هایی است که از دیرباز متأثر از چالش‌های این عرصه‌ها بوده که یکی خشکسالی است موضوعی که در روز جهانی مقابله با بیابان زایی سال جاری مورد توجه قرار گرفته است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.