مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان میزان کاهش بارش‌ها تا ۱۰ خردادماه امسال در حوزه کرخه را حدود ۴۴ درصد و حوزه کارون و دز را ۲۷ درصد اعلام کرد و گفت: مجموع ورودی آب به سد‌های استان حدود ۱۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون متر مکعب بوده که نشان دهنده کاهش ۴۲ درصد در مقایسه با درازمدت است.

عباس صدریان فر گفت: در ۲ سال اخیر شاهد وقوع ۲ خشکسالی را پشت سر گذاشتیم که فشار مضاعفی به ذخایر آبی و سد‌های خوزستان وارد کرده است.

او  ادامه داد: علاوه بر کاهش بارش‌ها و آورد‌ها در بالادست سدها، کاهش بارندگی در خوزستان نیز سبب افزایش نیاز آبی و در نتیجه افزایش فشار بر سد‌های استان شده است.

به گفته این مقام مسئول،   بارش‌های زمستانه و بهاره نقش مهمی در تامین آب مورد نیاز استان دارد، اما در ماه‌های اسفند و فروردین که اوج نیاز محصولات کشاورزی به آب است، ولی بارش موثری نداشتیم.

آقای صدریان فر درخصوص تهمیدات اندیشیده شده برای تابستان پیش رو گفت: پارسال به دلیل اطلاع رسانی‌های دیرهنگام درخصوص ممنوعیت و محدودیت کشت به کشاورزان، شاهد متضرر شدن آن‌ها به دلیل صرف هزینه‌های زیاد برای آماده سازی زمین‌ها بودیم، اما به منظور جلوگیری از این خسارتها، از بهمن ماه پارسال کشاورزان را مطلع کردیم.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان می‌گوید: البته پارسال تلاش کردیم تا کشت پاییزه که ۷۵ درصد کشت استان خوزستان را به خود اختصاص می‌دهد، به طور کامل انجام شود و این اتفاق افتاد.

او گفت: اگر در تابستان امسال کشاورزان همکاری لازم را در زمینه ممنوعیت کشت داشته باشند، برای کشت پاییزه نیز با آن‌ها همکاری می‌کنیم تا با مشکلاتی در این رابطه مواجه نشوند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.