روستای ولیدرباطبیعتی بکرازجمله رودخانه همیشه جاری که قلب تپنده این روستادرباغداری وزراعت است،همه ساله پذیرای تعدادزیادی گردشگراز سراسرایران است.

طارم یکی از زیباترین و شگفت‌انگیزترین نواحی کشور ایران است، که به علت دارا بودن استعداد‌های کشاورزی و دامپروری، حاصلخیزی زمین‌، برخوردار بودن از شرایط آب و هوایی مناسب، به هندوستان ایران معروف شده است.

 

 

 

ولیدر

یکی از مناطق دیدنی این شهرستان روستای ولیدر است که دارای بافت روستایی گل و گیاهی شبیه ماسوله است که در دامنه کوه قرارگرفته و آب هوای معتدلی نسبت به مرکز شهرستان یعنی آب‌بر دارد.

برای سفر به روستای ولیدر باید از دهستان درام گذر کرده و به روستای سرسبز شیت رسید و از وسط روستای شیت که دارای مناظر زیباست، جاده باریکی وجود دارد که پس از عبور از آن خانه‌های سنگی و کاه‌گلی، روستای ولیدر نمایان می‌شود که پر از باغ‌های گیلاس و جنگل‌های سرسبز و جاده‌های پرپیچ است.

طبیعت بکر ولیدر
این روستا با برخورداری از جاذبه‌های طبیعی همچون یخچال‌های طبیعی، خصوصیات جغرافیایی و طبیعت بکر جزو آثار طبیعی کم‌نظیر است.

منبع درآمد مردم این روستا‌ از طریق کشاورزی، باغداری، دامداری، زنبورداری، قالیبافی است.

طبیعت بکر ولیدر

از جاذبه‌های طبیعی روستای ولیدر می توان به وجود یخچال‌های طبیعی اشاره کرد، این یخچال‌ها از سنگ‌ریزه‌ها ساخته‌شده‌اند، سنگ‌هایی که همه یک‌شکل هستند و گویا تراش‌خورده‌اند یا بقایای سنگ‌های تراش‌خورده‌اند.

این سنگ‌ها همه دامنه کوه را پوشانده‌اند و در فاصله‌های مختلف می‌توان گودال‌های متعدد را مشاهده کرد؛گودال‌هایی که روزگاری یخچال‌های منحصربه‌فرد مردم این خطه بوده‌اند و حالا به دلیل بی‌استفاده ماندن با سنگ‌های موجود پوشانده شده‌اند و فقط یکی دو مورد از آن‌ها کاربری یخچال دارد.

این یخچال‌ها به‌شکل گودال‌هایی شبیه اتاقک در دامنه کوه‌ها ایجادشده‌اند و تنها ویژگی‌ای که موجب تبدیل‌شدن آن به یخچال شده است سنگ‌های سرد آن است.

يخچال هاي طبيعي طارم تلفیق تاریخ و طبیعت
مردم مهاجر در ییلاقات و روستا‌های منطقه، پنیر محلی خود را در پوست‌های گوسفند به‌نام «دری» - واژه ترکی به‌معنی پوست - می‌گنجانند و به نگهبان یخچال تحویل می‌دهند تا محصولاتشان را نگهداری کند و پس از برگشت از ییلاقات با پرداخت حق الزحمه به نگهبان خوراکی هایشان را  مصرف زمستانی می رسانند.

علاوه بر پنیر انواع میوه و گاهی گوشت حیوانات نیز به‌صورت قورمه‌ شده داخل «دری»‌ها تحویل نگهبان یخچال می‌شود تا در فصل زمستان مورداستفاده قرار گیرد.

لباس‌های محلی زنان توجه هر بیننده ای را به خود جلب می‌کند، زنان این روستا سر بند‌های مشکی و قرمزی را دور پیشانیشان گره کرده‌اند.

روسری‌های بلند با گل‌های سرخ درشت و دامن‌های چین دار که ترکیبی از رنگ‌های زیبای طبیعت است و بر هویت این خطه تاکید می‌کند.

از سوغاتی های این منطقه‌ هم می‌توان به زیتون، روغن زیتون، پنیر و کره محلی، میوه‌های چهار فصل، صنایع دستی بسیار غنی نظیر قالی، گلیم و جاجیم اشاره کرد.


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.