تهرانی‌ها حدود ۱.۲ برابر دریاچه چیتگر آب مصرف می‌کنند

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب گفت استان تهران: تهرانی‌ها روزانه ۳.۵ میلیارد لیتر آب مصرف می‌کنند که حدود ۱۲۰ درصد ظرفیت دریاچه چیتگر است.

آقای محمدرضا بختیاری مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران امروز در برنامه "صبح بخیر ایران" درباره آخرین وضعیت تامین آب به سوالات زیر پاسخ داد.

میزان مصرف آب شرب در تهران چقدر است؟

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران: مصرف آب شرب شهر تهران هم اکنون ۳ و نیم میلیون متر مکعب یعنی معادل ۳ و نیم میلیارد لیتر در روز است. مردم تهران ۱۲۰ درصد آب دریاچه چیتگر که سه میلیون متر مکعب است، آب مصرف می‌کنند؛ به طوری که ثانیه‌ای ۴۱ هزار لیتر مصرف دارند و اگر ۱۰ درصد صرفه جویی کنند، ۳۵۰ هزار متر مکعب صرفه جویی می‌شود و می‌توانیم به راحتی از تابستان عبور کنیم.

کیفیت آب شهر تهران در حد استاندارد است؟

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران: آب شرب تهران جزو بهترین آب‌های دنیا از نظر کیفیت است و کارشناسان به صورت آنلاین مصرف آن را رصد می‌کنند. ۶۵ آزمایشگاه کیفیت آب تهران را کنترل می‌کنند و هم اکنون مجهز‌ترین آزمایشگاه‌های در تهران فاضلاب و کیفیت آب رصد می‌کنند.

در طول دوران کرونا یک لحظه آب تهران قطع نشد؛ این در حالی است که در بسیاری از شهرهای پیشرفته دنیا مانند پاریس و لندن، در آن ایام آب شرب مردم قطع می‌شد. در تهران یک مورد ویروس کرونا در آب‌ها مشاهده نشد و با اضافه کردن ۸ دهم درصد کلر، ویروس کرونا در فاضلاب از بین می‌رفت.

آب شرب تهران به چه نحوی به دست مردم می‌رسد؟

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران: تهیه آب تهران بسیار گران است به طوری که آب از سد طالقان که در ۱۶۰ کیلومتری شهر قرار دارد، از طریق خط لوله وارد تهران شده و بعد از تصفیه در ۸۰۰ متری وارد مدار می‌شود؛ بنابراین انصاف نیست آبی که به این مشقت تولید می‌شود، شهروندان با آن حیاط بشورند.

میزان حجم سد‌های ایران امسال با وجود کمبود بارندگی‌ها کاهش یافته است؟

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران: امسال به لحاظ منابع آبی سال ویژه‌ای است؛ به دلیل بارندگی کم، وضعیت سد‌ها مناسب نیست و مشکلاتی در ورودی سد‌ها داریم. ذخیره سد‌های ماملو، لتیان، لار، امیرکبیر و طالقان، حدود ۶۳۰ میلیون متر مکعب است؛ در حالی که پارسال بیش از ۸۰۰ میلیون متر مکعب ذخیره آب در این سد‌ها بود؛ بنابراین ۱۷۰ میلیون متر مکعب کسری ذخیره آب داریم.

عامل اصلی کمبود آب سد‌ها کاهش بارش است یا بخار شدن آن؟

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران: سال ۹۸، سال آبی خوبی داشتیم، اما بلافاصله سال بعد از آن، یعنی سال‌های ۹۹ و ۱۴۰۰ با خشکسالی بدی مواجه شدیم. از سوی دیگر، تهران امسال هم با کمبود بارندگی مواجه شد، اما در برخی از مناطق بارندگی خوبی داشتیم.

در برخی از مناطق کشور مانند فلات مرکزی و تهران، البرز، یزد، کرمان، سمنان و قم نسبت به پارسال بارندگی کمتر بوده؛ به طوری که در شهر تهران ۱۸۰ میلی متر بارندگی داشتیم. پارسال ۲۶۶ میلی متر حجم بارش‌ها بوده؛ بنابراین دومین خشکسالی سنگین را در تهران سپری می‌کنیم و هم ورودی و هم ذخایر برف، مناسب نیست.

سوال: الگوی مصرف چقدر باشد تا الگوی مصرف درست کنیم؟

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران: باید بپذیریم کشور ما در منطقه خشک کره زمین است و ۹۰ درصد ایران در منطقه خشک، فراخشک و نیمه خشک قرار دارد. طبیعت کشور ما به گونه ای است که یک سال بارندگی داریم و یک سال خشکسالی؛ البته تا دهه قبل معمولا دوره‌های متفاوتی داشتیم، به طوری که چند سال خشکسالی و چند سال ترسالی داشتیم.

تغییرات اقلیمی متفاوت است، اما در اصل باید قبول کنیم که ایران، کشور خشکی است؛ چرا که در ۶۵ سال اخیر، وضعیت خشکسالی را داشتیم. تهران تقریبا سی و هشتمین کلانشهر دنیاست که در کنار رودخانه‌های نسبتا کم آبی قرار گرفته است.

چرا سد می‌سازید؟

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران: بارندگی در دو تا سه ماه در طول سال رخ می‌دهد و این یعنی علت زدن سد و البته در پایین دست،  حق آبه‌ها را باید رعایت کنیم. احداث سد در کشور با توجه به ملاحظات زیست محیطی، امر اجتناب ناپذیر است، اما در برخی از شهر‌ها امکان زدن سد وجود ندارد و همین باعث می‌شود که نتوانیم با وجود بارش‌های سیل آسا، از آن‌ها استفاده کنیم.

الگوی مصرف در تهران باید به چه نحوی باشد؟

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران: مصرف شرب در تهران بالاست؛ حتما مصرف آب شرب نسبت به کشاورزی کم است، به طوری که میزان آب شرب ۷ میلیارد متر مکعب است. مصرف آب در بخش کشاورزی ۵۱ درصد و در بخش شرب ۴۰ درصد مصرف آب شهر تهران را در بر می‌گیرد.

الگوی مصرف به ازای هر شهروند، ۱۳۰ تا ۱۴۰ لیتر در شبانه روز است؛ وقتی بحث صرفه جویی و درست مصرف کردن مطرح می‌شود، به این به معنا نیست در شرب یا بهداشت کار خاصی انجام دهند. بحث درست مصرف کردن، پرهیز از مصارف غیرضروری مانند شستن حیاط و ماشین است که بسیاری از مردم رعایت نمی‌کنند.

آیا وقوع طوفان باعث قطعی آب در برخی از مناطق شد؟

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران: قطعی آب دیشب به دلیل طوفان در شهر قدس رخ داده؛ زیرا دستگاه پمپاژ آب در اثر قطعی برق ناشی از حادثه از مدار خارج و آب مردم به صورت موقت قطع شد که این موضوع در شهر تهران عمدتا کمتر است، اما در شهرستان‌ها که تامین آب از چاه‌ها را داریم، گاهی دچار مشکل می‌شویم.

برچسب ها: آب تهران ، مصرف آب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۰ ۱۹ خرداد ۱۴۰۱
مثل اینکه یادتون رفته جمعیت تهران 13 میلیونه نه سیزده هزار
آخرین اخبار