رئیس کمیسیون عالی سوانح راه آهن گفت: با انجام بررسی‌های میدانی، انتظار داریم تا هفته آینده علت حادثه قطار مشهد - یزد که در طبس دچار سانحه شد، مشخص شود.

اسماعیلی در ارتباط تصویری با گفتگوی ویژه خبری شبکه خبر گفت: نتیجه بررسی عوامل حادثه قطار مشهد - یزد اواسط هفته آینده اعلام می‌شود و بررسی ابعاد این حادثه زمان بر است؛ هم اکنون بررسی‌های میدانی شروع شده و در حال جمع آوری اطلاعات هستیم. بنا بر این پس از جمع آوری اطلاعات و بررسی‌های میدانی و صحبت با افرادی که دخیل در حادثه بودند نتیجه را اعلام خواهیم کرد.

او گفت: در صحبتی که با اپراتور بیل مکانیکی داشتیم این بیل مکانیکی در حین عملیات و در ساعت ۴:۳۰ صبح دچار خرابی می‌شود و بعد از آزاد شدن مسیر، شروع به تعمیر بیل مکانیکی کرده اند؛ بعد از تعمیر بیل مکانیکی حریم راه آهن رعایت نشده و در مسیر قطاری که مجوز حرکت داشته قرار گرفته است و برخورد به این دلیل بوده است.

اسماعیلی گفت: در زمان تعمیر بیل مکانیکی دو قطار باری و دیزل منفرد از خط عبور می‌کند، اما بعد از تعمیر، بیل مکانیکی را روشن می‌کنند، ولی ظاهراً بوم بیل مکانیکی را همزمان با ورود قطار مسافری جابه جا کرده اند که بوم بیل مکانیکی از بالای قطار به واگن‌ها برخورد کرده و منجر به خروج واگن‌ها شده است.


بیشتر بخوانید


رئیس کمیسیون عالی سوانح راه آهن گفت: تاکنون به این نتیجه رسیده ایم که این می‌تواند یکی از عوامل حادثه باشد و ممکن است عوامل دیگری مانند رعایت نکردن مقررات توسط قطار هم دخیل باشد.

او با اشاره به اینکه در حال جمع آوری اطلاعات هستیم گفت: در صورتی که اطلاعات کامل شود هفته آینده اظهار نظر قطعی خواهیم کرد.

اسماعیلی درباره سرعت قطار هم گفت: سرعت قطار بالاتر از حد مجاز بوده و به دلیل اینکه این حادثه بزرگی بوده است باید عوامل دیگر حتی مسئولانی که در محل بهسازی نظارت می‌کردند هم بررسی شوند.

رئیس کمیسیون عالی سوانح راه آهن گفت: سامانه کنترلی سرعت قطار در این مسیر نداریم و این سامانه کنترلی در مسیر تهران - مشهد کامل است و در مسیر‌های دیگر در حال نصب است.

بازگشایی مسیر راه آهن مشهد - یزد

قناعت استاندار خراسان جنوبی گفت: با پیگیری‌های صورت گرفته و تأکیدی که بر شتاب‌بخشی به روند پاکسازی محور حادثه شد، بنا به گزارش مدیرکل راه آهن شرق، این مسیر در حال حاضر باز شده است.

او گفت: بعد از بازدید‌های روز گذشته از وضعیت راه‌آهن و واگن‌های واژگون شده قطار، راهکار‌های لازم برای پاکسازی و بهسازی مسیر در محل حادثه و نیز در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان که با حضور وزرای کشور و راه و شهرسازی برگزار شد، ارائه و مورد بررسی قرار گرفت.

قناعت گفت: عملیات پاکسازی محور و جابه‌جایی واگن‌های آسیب‌دیده از مسیر بلافاصله بعد از انتقال مسافران، مصدومان و اجساد آغاز شد و این مسیر اکنون آماده پذیرش قطار است.

همکاری دیوان محاسبات در رسیدگی به سانحه قطار

در پی حادثه روز گذشته واژگونی قطار مشهد- یزد، رئیس کل دیوان محاسبات کشور هیئت ویژه‌ای را مأمور رسیدگی به این حادثه کرد.

بذرپاش رئیس کل دیوان محاسبات کشور به مدیرکل دیوان محاسبات خراسان جنوبی مأموریت داد تا با حضور در محل حادثه و همکاری با سایر دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط، نسبت به بررسی ابعاد موضوع اقدام و نتیجه رسیدگی را ارائه کنند.

انتقال اجساد به پزشکی قانونی

قناعت استاندار خراسان جنوبی گفت: کلیه اجساد برای تشخیص هویت به پزشکی قانونی یزد انتقال داده شده اند و مدیریت صحنه و بحران، وظیفه استانداری و وزارت کشور بوده که به خوبی انجام شده است.

او گفت: ۸۶ مصدوم این حادثه برای درمان به بیمارستان شهید مصطفی خمینی طبس منتقل شدند که از این تعداد ۸۱ نفر ترخیص شده، اما ۶ نفر دوباره برگشتند.

قناعت گفت: از مجموع ۱۱ مصدوم بستری در بیمارستان طبس، حال عمومی ۱۰ نفر خوب بوده و یک نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری است که شرایط نگران کننده‌ای ندارد.

جابجایی مسافران قطار‌های یزد و بندرعباس با ناوگان مسافربری خراسان جنوبی

بعد از وقوع حادثه قطار مشهد-یزد مسافران قطار حادثه دیده و قطار بندرعباس_ مشهد که در مسیر متوقف شده بود با ۲۵ ناوگان اتوبوسی جابجا شدند.
قاسمی سرپرست معاونت حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی گفت: بعد از وقوع حادثه قطار مشهد-یزد ناوگان مسافری استان به همراه ماشین آلات و تجهیزات راهداری به منطقه برای کمک رسانی اعزام شدند.

او گفت: علاوه بر قطار حادثه دیده، قطار بندرعباس_مشهد با ۳۵۴ مسافر بعد از حادثه به آخرین ایستگاه قبل از محل سانحه، قطار مشهد_یزد رسید و در ایستگاه متوقف شد.

قاسمی گفت: ۲۸۰ مسافر قطار مشهد_یزد با ۱۰ ناوگان اتوبوسی از ایستگاه راه آهن شهرستان طبس_یزد و ۳۵۴ مسافر قطار بندر عباس_مشهد با ۱۵ ناوگان اتوبوسی از ایستگاه قطار منتظرالقائم واقع در کیلومتر ۱۳۰ محور طبس_یزد به مشهد منتقل شدند.

ترخیص تمامی مصدومین از بیمارستان طبس

میر جلیلی مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی گفت: قناعت استاندار خراسان جنوبی در جریان بازدیدی که روز گذشته از بیمارستان داشت، بر رسیدگی کامل و سریع به مصدومان حادثه قطار مشهد به یزد تأکید کرد.

او گفت: براساس گزارش رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، کلیه مصدومان حادثه قطار، تا ساعت ۱۳ امروز از بیمارستان ترخیص شدند.

میرجلیلی گفت: مجموع مصدومین بستری شده در بیمارستان شهید مصطفی خمینی طبس ۱۱ نفر بودند که ۱۰ نفر آن‌ها مرخص شدند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری گفت: یک نفر از مصدومین به جهت ادامه مراحل درمان به وسیله بالگرد به یزد منتقل شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.