جانشین فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه از بکارگیری ۲۶۰ دیده‌بان محلی برای حفاظت از جنگل‌ها و مراتع استان در برابر حریق خبر داد.

فرشید سنجری با اشاره به شناسایی ۲۶۰ کانون حریقِ در سطح جنگل‌ها و منابع طبیعی استان کرمانشاه، گفت : برنامه‌ریزی کرده ایم همچون پارسال در هر کدام از این کانون‌ها یک نفر دیده‌بان محلی عهده‌دار مراقبت از جنگل‌ها و مراتع استان در برابر آتش سوزی‌های احتمالی شود.

به گفته جانشین فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه این دیده‌بانان که از مردم محلی هستند، با توجه به حضور داشتن در منطقه معمولا جزو نخستین افرادی هستند که در جریان حریق قرار می‌گیرند، لذا سریعا نسبت به اطفای حریق اقدام کرده و آتش را در نطفه خفه می‌کنند و نمی‌گذارند دامنه آتش سوزی گسترده شود.

این دیده‌بان‌ها ضمن اینکه با مداخله به‌هنگام در هنگام وقوع حریق مانع از بروز آتش‌سوزی‌های بزرگ می‌شوند، با اطلاع رسانی به مردم بومی آن‌ها را برای حفاظت و حراست از عرصه‌های منابع طبیعی پای کار آورده و از این طریق مانع از بروز آتش‌سوزی‌های بزرگ در عرصه‌های منابع طبیعی می‌شوند.

از ابتدای امسال تاکنون حدود شش هزار نفر از مردم بومی حاشیه جنگل‌ها را در زمینه اطفای حریق آموزش داده‌ایم.

هم اکنون در حال احداث آتش بر و تیغه زنی جاده‌های اصلی و فرعی برای مقابله با حریق‌های احتمالی در سطح استان هستیم،اکیپ‌های شبانه روزی برای مراقبت از عرصه‌های منابع طبیعی استان در برابر حریق آماده گشت زنی شده اند.

از گردشگران درخواست می شود تا اگر به دامان طبیعت می‌روند حتی المقدور آتش روشن نکنند و در صورت روشن کردن آتش هم قبل از ترک محل از خاموشی آتش اطمینان حاصل کنند.

 از کشاورزان درخواست می شود تا از آتش زدن پسچر مزارع که اغلب منجر به آتش سوزی‌های بزرگ در عرصه‌های منابع طبیعی می‌شود، صرف نظر کنند.

پارسال تنها یازده فقره حریق در عرصه‌های منابع طبیعی استان به وقوع پیوست و در مجموع ۵۶ هکتار عرصه‌های منابع طبیعی استان طعمه حریق شد که این میزان نسبت به سنوات قبل کاهش چشمگیری داشته است .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.