اجرای آزمایشی طرح هوشمندسازی یارانه آرد در چندین استان کشور شروع شده و دولت با هدف مدیریت مصرف نان و گندم قصد دارد که این طرح را در تمامی استان ها اجرا کند.

جلالی مشاور وزیر اقتصاد و امور دارایی برآورد کرده است که بعد از اجرای طرح یارانه حدود ۳۰ درصد مصرف گندم تحت عنوان نان مصرفی کاهش می یابد که سالانه حدود یک و نیم میلیارد یورو صرفه جویی در بردارد. به گفته او بین ۳۰ تا ۴۵ روز آینده این طرح در کل کشور فراگیر شود.

نجم آبادی مدیر طرح هوشمندسازی یارانه نان زنجان گفت: هم اکنون خرید نان با هر کارت بانکی وجود دارد و هیچ محدودیتی در خرید نان وجود ندارد.

طرح هوشمندسازی یارانه نان از حدود سه هفته پیش بصورت آزمایشی در نانوایی های زنجان به اجرا درآمد که این طرح بعد از ۲ استان زنجان و قزوین در استان فارس به عنوان یکی از مهم ترین استان های اجرای آزمایشی طرح هوشمندسازی است.

به گفته خاندوزی وزیر اقتصاد هم اکنون در بیش از ۱۰ استان کشور طرح هوشمندسازی یارانه آرد اجرا می شود و با تکمیل دوره آزمایشی تلاش می‌شود این طرح و رفع نقاط ضعف و نواقص احتمالی این طرح با حداکثر کارایی و حداقل مشکل در تمامی استان‌های کشور اجرا شود.

اجرای طرح هوشمندسازی یارانه تغییری در قیمت نان ندارد

آقای علیقلی ایمانی مدیر عامل بنیاد ملی گندمکاران گفت: طرح هوشمندسازی یارانه نان در استان های زنجان، قزوین عملیاتی و اجرا شده و از دو روز پیش این طرح در سه شهر استان گلستان هم آغاز شده است.

به گفته او، علت تشکیل صف برای خرید نان در این استان ها ناشی از رانت ارزانی قیمت آرد و جابه جایی داخل شبکه است که با رفع نواقص و تحویل هر چه سریع تر دستگاه ها به نانوایان مشکل مرتفع می شود‌.

ایمانی می گوید: هم اکنون محدودیتی در عرضه نان این استان ها وجود ندارد و در اجرای پایلوت طرح هوشمندسازی یارانه نان، افراد طبق روال معمول هر چه قدر که بخواهند نان خریداری می کنند و در این طرح قیمت برای مصرف کننده تغییری ندارد و تنها برحسب میزان فروش و تراکنش، دولت به نانوایان یارانه می دهد.

مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران گفت: دولت با هدف مدیریت مصرف قصد دارد که این طرح را در تمامی استان ها اجرا کند و برآورد می شود که اگر این طرح با جدیت و نظارت اتفاق بیفتد، حداقل ۲ میلیون تن صرفه جویی در مصرف ایجاد می کند.

بنیاد ملی گندمکاران اعلام کرده که با اجرای طرح هوشمندسازی و صرفه جویی حداقل ۲ میلیون تن گندم در صورت تولید داخل رقمی بالغ بر ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان صرفه جویی می شود، چنانچه این میزان گندم از محل واردات باشد، رقم صرفه جویی بسیار چشمگیر خواهد بود.

بهینه سازی مصرف و ارتقای کیفیت اهداف اصلی یارانه نان

آقای محمدحسن جلالی مدیرکل هماهنگی و نظارت بر امور آرد و نان بازرگانی دولتی گفت: طرح هوشمندسازی نان کیفیت را بواسطه ایجاد رقابت در بین نانوایان و کسب درآمد برمبنای فروش و حذف سهمیه بندی تحت شعاع قرار می دهد.

به گفته او، اگر طرح هوشمندسازی یارانه نان طبق اظهارات مسئولان وزارت اقتصاد بدرستی اجرا شود، اهداف طرح همچون بهینه سازی مصرف و ارتقای کیفیت محقق می شود‌.

جلالی می گوید: در طرح هوشمندسازی، قیمت نان برای مصرف کننده تغییری ندارد و مابه التفاوت در قالب یارانه به نانوا پرداخت می شود.

مدیرکل هماهنگی و نظارت بر امور آرد و نان بازرگانی دولتی گفت:میزان واردات تابعی از خرید داخل است و ارتباطی به هوشمندسازی ندارد چرا که مابقی نیاز کشور با کسر تولید داخل وارد می شود، لذا اگر اجرای این طرح منجر به کاهش مصرف شود، واردات تحت شعاع قرار می دهد.

به گفته او وقتی آرد با قیمت نازل در اختیار نانوا قرار می گیرد، نانوا انگیزه ای ارتقای کیفیت نان ندارد، درحالیکه با هوشمندسازی یارانه نان، یارانه نانوا از طریق فروش دستگاه پوز تعلق می گیرد که براین اساس نانوا برای کسب درآمد بیشتر در جهت کیفی سازی نان تلاش می کند که در نتیجه این امر کاهش ضایعات و بهینه کردن مصرف گندم را به همراه دارد.

هوشمندسازی یارانه نان راهی برای کاهش هدررفت گندم

آقای قاسم پیشه ور رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی گفت: با توجه به سنتی بودن ۶۵ تا ۷۰ درصد دامداری و مرغداری های کشور و گرانی قیمت نهاده و خوراک، تولیدکنندگان به خرید نان روی می آورند.

به گفته او، با توجه به مصرف بخشی از نان تولیدی به عنوان خوراک دام و طیور هدررفت نان بالاست که با هوشمندسازی یارانه جلوی پرت نان گرفته می شود.

پیشه ور می گوید: حاکمیت با اجرای طرح هوشمندسازی در سراسر کشور باید از جایگزینی گندم تولیدی به عنوان مصارف غیرانسانی جلوگیری کند‌.

وزارت اقتصاد طرح هوشمندسازی یارانه نان را با هدف جلوگیری از قاچاق آرد، توزیع عادلانه یارانه و بهینه سازی مصرف دنبال می کند که این طرح از حدود ۳ هفته پیش در کشور آغاز شده است و انتظار می رود با اجرای کامل دیگر شاهد هدررفت نان و جایگزینی به عنوان خوراک دام و طیور و بی کیفیت نان نباشیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۹ ۲۳ خرداد ۱۴۰۱
مواد سمی و شیمیایی به آرد نزنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۰ ۲۰ خرداد ۱۴۰۱
بله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۳ ۲۰ خرداد ۱۴۰۱
دارید خراب میکنید با این حرفاتون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۱ ۲۰ خرداد ۱۴۰۱
کارت مشخص برای خرید نان در نظر بگیرید وگرنه نانوایی های که ۴۰ سال است از رانت استفاده کرده اند به این راحتی تسلیم نمی شوند و کارت اجاره می کنند و خرید نان می زنند در صورتی که نانی فروخته نشده یارانه را نوش جان می کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۰ ۲۰ خرداد ۱۴۰۱
در هنگام اومدن مهمان چکار کنیم ؟!!!
شما که میفرمایید صله رحم کنید با این شرایط هیچکس نباید به مهمونیو دیدو بازدید بره !!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۲ ۲۰ خرداد ۱۴۰۱
این طرح فقط برای این اجرا شده که صف مردم داشت کم میشد دولت رئیسی امد ه که صفهای اول انقلاب را برای خرید کالاهای اساسی درب تعاونی ها پمپ بنزینها و سیمان فروشیها گپسول فروشی ها را دوباره احیا کند چون صف بودن مردم باعث خوشحالی دولتمردان ما میشه باید باشه اصلا صف بودن مردم جز قانون اساسی است که این بند را جناب رئیسی دوباره اجرامی کنه افرین و هزار افرین به این هوشمندی واقعا انسان باید نابغه باشه تا بتونه صفها را در نانوایی ها تشکیل بده کار همه کس نیست خدا کمکت کنه جناب رئیسی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۸ ۲۰ خرداد ۱۴۰۱
کیفیت کیلو چند؟ یه فرمول خمیر اکی برا همه بدهید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۱ ۲۰ خرداد ۱۴۰۱
صرفه جویی به کام کی ؟؟؟؟؟
وقتی قیمت همه چیز رو به این بهانه افزایش پیدا کرده کیک و کلوچه یه شبه دو برابر شده یعنی واقعا ماهی اینا غذای لوکسه ؟ یا منابع کمه واقعا ؟ چرا دولت یارانه واقعی این تورم رو به مردم نمی ده ؟ مردم ما لیافت ندارن؟ پس کی بیاقت داره شماها ؟ شمایی که به بهانه عدالت و فقرزدایی اومدید مملکت رو با معیارهای خودتون زورکی به خورد مردم دادید و الانم یه تکه استخون انداختید جلوشون
Iran (Islamic Republic of)
mahdi
۲۱:۰۶ ۲۰ خرداد ۱۴۰۱
سلام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۲ ۲۰ خرداد ۱۴۰۱
اگر تهران را کیلوی کنیم کار تمامه چون جمیعت پدر ایران درآورد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۸ ۲۰ خرداد ۱۴۰۱
افغانیها رو بیرون کنید مشکل حل میشه
حدود ده میلیون نفر روزی یک عدد نان هم حساب کنید...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۷ ۲۰ خرداد ۱۴۰۱
من قول میدم کیفیت نان تغییر نمیکند مگه نانواییها دستگاه عوض کردند که کیفیت نان خوب بشه آرد گرون میخرن نون گرون میدن به مردم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۱ ۲۰ خرداد ۱۴۰۱
شماهاازازراییل بدتری چون اون یکدفعه جان میگیره ولی شماهاکم کم انشاالله خداعذابتون رازیادکنه
Iran (Islamic Republic of)
Vahid
۱۸:۳۱ ۲۰ خرداد ۱۴۰۱
آب و نان سالم به مردم بدهید.آیا کار پیچیده ای هست؟ نگذارید این دو فقط در جهت پر کردن جیب آقازاده مدیریت بشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۶ ۲۰ خرداد ۱۴۰۱
اینم بگین که پول این میخواد بره تو جیب کی یا کدوم کشور
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۳ ۲۰ خرداد ۱۴۰۱
ده میلیون افغانستانی سالیانه 1/1 میلیون تن نان یارانه ایی ما را مصرف میکنن نه مالیات میدن و نه پول بیمه و رایگان درمان میشن این اعداد و خدمات یارانه ایی ارزان و بعضا رایگان را در قیمتهای جهانی و نرخ دلار ضرب کنید به یه عدد سرسام آور تبدیل میشه در کنار قدری اصلاح الگوی مصرف و کاهش هزینه های دولت این کسری بودجه لعنتی را که مادر تورم و بدبختیهای مردم هست رو مهار میکنه
Iran (Islamic Republic of)
Mohammad fakhri
۱۷:۱۸ ۲۰ خرداد ۱۴۰۱
دولت خراب است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۸ ۲۰ خرداد ۱۴۰۱
نظرتون چیه دیگه کلا نون نخوریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۶ ۲۰ خرداد ۱۴۰۱
امروز صبح از یه نانوایی آشنا نون می گرفتم پرسیدم این طرح جدید چطوره ، گفت اگر نانوایی در کار فروش غیر قانونی آرد نبود الان هم ضرر نکرده ولی تعداد زیادی از آنهایی که تواین کار بودند دستشان بسته شده
بطور نمونه مثال زد فردی در یک روستا یه کارخانه بسیار کوچک تولید بیسکویت داشت و ماهانه ۷۰۰ کیسه آرد می‌گرفت و از این تعداد حدود ۶۰ تا مصرف می‌کرد و وهر کیسه بقیه را با ۱۶۰ هزار تومان سود می فروخت
چیزی حدود ۱۰۰ میلیون تومان سود نا قابل در ماه و یا اتحادیه نانوایان یکی از شهر ها هم آرد سهمیه بعضی از نانوا ها را کم می دادند و بقیه آن را خودشان می فروختند
و قطعا از این موارد در سطح کشور بطور گسترده اتفاق می‌افتاده وشاید هم خواهد افتاد
Sweden
ناشناس
۱۶:۱۳ ۲۰ خرداد ۱۴۰۱
یعنی اینهمه سال مسئولین عزیز خبر نداشتن آرد و گندم ما نون سر سفره همسایگان عزیز میشه ؟ چرا مملکت همه چیش امنیتی شده و مسئولین جرات ندارن اصلاحات اساسی انجام بدن ؟ اینهمه صحبت از اقتدار منطقه ای میشه که ناحقم نیست اما در داخل ترسو و بزدلانه عمل میکنن و باید به مرز انفجار برسه تا تصحیح کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۲ ۲۰ خرداد ۱۴۰۱
هر کاری میکنید تعریف میکنید بعدا معلوم میشه فقط به ضرر مردمه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۰ ۲۰ خرداد ۱۴۰۱
این چاه اگر لرای صاحبش(مردم)آب ندارد،برای شما (دولت)حسابی نان داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۷ ۲۰ خرداد ۱۴۰۱
با فزایش قیمت تو کشورهای همسایه معلوم شد چه قدر از یارانه مردم به کشورهای دیگه می رفت! دم دولت گرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۲ ۲۰ خرداد ۱۴۰۱
چاپلوس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۶ ۲۰ خرداد ۱۴۰۱
تهرانم کیلویی کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۱ ۲۰ خرداد ۱۴۰۱
اینکه مردم پول خرید نون ندارن!!!اسمشو میگذارید صرفه جویی؟ اینم از دولت اصول گراتون.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۷ ۲۰ خرداد ۱۴۰۱
اشتباه مثبت دادم. این سیاست لازم بود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۶ ۲۰ خرداد ۱۴۰۱
اگه قراره خبری را تیتر کنید لااقل یه کم به شعور خودتون هم احترام بگذارین، دو هفته است بحث هوشمندسازی فروش نان اون هم تو چند استان شروع شده، اگه با همین دست فرمون بریم جلو سه ماه دیگه اصلا نیازی به گندم هم نیست،
اگه میخواهید زبان دولت باشید شعور ملت را هم در نظر بگیرید. شما هم شریک اونهایید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۱ ۲۰ خرداد ۱۴۰۱
احمدی نژاد هم همینا رو می گفت!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۸ ۲۰ خرداد ۱۴۰۱
به اون مسئولان هدفمندی بگید چه کاری می کنند چرا یارانه را مسدود کردن قیمت ها سر به فلک کشیده بی همه چیزها مسدودی را رفع کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۰ ۲۰ خرداد ۱۴۰۱
تا زمانی که از ماشین آلات و روش‌های قدیمی و تاریخ گذشته برای پخت نان استفاده می شود کیفیت نان هيچ تغییری نخواهد کرد، و افزایش دور ریزی نان بی کیفیت باعث‌شده مسؤلین فکر کنند مردم زیاد نان می‌خورند!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۳ ۲۰ خرداد ۱۴۰۱
لولویت نخست در زمینه فروش نان، اجرای کیلویی نان در نانوایایی هاست. چون هر روز نانها کوچکتر می شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۲ ۲۰ خرداد ۱۴۰۱
برعکس هزینه یک ترازوی دیجیتال که به پوز وصل شود می آید روی هزینه تولید نان. اکثر نانوایان شرافتمند هستند و مانند کسبه قدیم قدری هم اضافه تر چونه نان را می گیرند تا کم فروشی نکرده باشند با اجبار به اندازه گیری دقیق وزن نان همین شما و امثال شما فردا حرف در می آورید که نان را خوب نمی پزند تا آبش بخار نشود و نان سنگین تر شود. آنوقت نانوا برای اینکه حرف شما درست در نیاید و پولش حلال شود نان را برشته می کند و در این راه چه بسا نان بسوزد و بدین ترتیب ضایعات نان بجای کم شدن زیادتر هم بشود!
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۹:۵۷ ۲۰ خرداد ۱۴۰۱
با سلام، خدا قوت خیلی طرح خوبیه....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۴ ۲۰ خرداد ۱۴۰۱
غلط کردی
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۹:۴۷ ۲۰ خرداد ۱۴۰۱
سلام، لطفا گزارشی تهیه کنید از اینکه آیا درست است که وزارت بهداشت عمدا و به اسم سلامتی، به کارخانه های آرد دستور میدهد مواد شیمیایی به آرد بزنند؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۵ ۲۰ خرداد ۱۴۰۱
حالا مگه تمام 100 درصد مردم کارت بانکی دارند که فقط با کارت بانکی نان بفروشند . چندین میلیون نفر اصلا شماره حساب بانکی و کارت ملی ندارند .فقط 2 میلیون نفر که کارت ملی ثبت نام نکردند از دسترسی به خدمات بانکی محروم هستند کارت بانکی ندارند.
آخرین اخبار