اسب‌ها در هوای گرم دچار عوارضی می‌شوند که اگر از آن‌ها مراقبت نکنیم با آسیب‌هایی همراه خواهند شد.

عوارض ناشی از استرس گرمایی شامل کاهش شدید فشار خون، کولیک، آسیب‌های کلیوی که هر کدام می‌تواند حیات حیوان را به خطر بیاندازد. اولین مورد اندازه بزرگ حیوان و حجم زیاد عضلات فعال است. به عبارتی اسب هم، چون کوهی از عضله است و زمانی که این عضلات فعالیت می‌کنند خود عامل تولید حرارت و گرما است.

مورد بعدی مکانیسم اصل خنک کننده جوان است، بدن اسب به وسیله عرق کردن و با استفاده از فرآیند تبخیر خود را خنک می‌کند و این میزان تبخیر در دمای معمولی ۱۵ الی ۲۰ لیتر در ساعت و در هوای گرم و شرجی تا ۳۰ لیتر در ساعت افزایش یافته که در هر حال ۲۵ الی ۳۰ درصد کل تعریق در فرآیند تبخیر باعث خنک شدن حیوان می‌شود.

سومین مورد حجم زیاد الکترولیت‌ها و املاح موجود در تعریق حیوان است. عرق اسب تقریبا ۴ برابر عرق یک انسان غلظت دارد. به راحتی با نگاه کردن به جای داغ و نشان خشک شدن عرق بر روی بدن اسب خود می‌توانید به این نکته پی ببرید. در حال این املاح باید جایگزین شوند و آب دادن تنها به اسب نه تنها دردی را دوا نمی‌کند، بلکه باعث رقیق شدن مایعات بدن و حساسیت بیشتر به استرس گرمایی و تعویق بیشتر می‌شود و کار صحیح آن آب دادن به همراه الکترولیت است.


بیشتر بخوانید


حجم آب و دمای آب نیز بسیار حائز اهمیت است. آب سرد در حجم زیاد نه تنها حیوان را خنک نمی‌کند، بلکه احتمال وقوع کولیک و پس از آن احتمال زمینه ساز شدن برای سندروم لامینایتیس را افزایش می‌دهد که خود برای حیات ورزشی زیاد جالب نیست و حیوان را گرما زده می‌کند. پس همیشه به یاد داشته باشیم که باید اسب خود را به نوشیدن آب و الکترولیک در حجم کم و دفات زیاد جهت جبران الکترولیت‌های دفع شده از طریق تعرق عادت دهیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۷ ۱۹ خرداد ۱۴۰۱
مردم‌توتغذیه‌ونون‌‌شبشون‌موندن‌اونوقت‌شماازگرمازدگی‌اسب‌صحبت‌میکنین‌‌خجالت‌بکشیدوبااعصاب‌مردم‌بازی‌نکنین‌.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۲ ۱۹ خرداد ۱۴۰۱
آقا جون شما اسب رو بده نگه داشتنش با من
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۱ ۱۹ خرداد ۱۴۰۱
مردم نون شب ندارن خجالت بکشید دنبال اسب و سگ گربه پلنگ نباشید نون شب مردم پیگیری کنید مطالبات بازنشسته ها چی شد
آخرین اخبار