مرکز پژوهش‌های مجلس پیشنهاد داد دانش آموزان ایرانی و افغانستانی و مهاجران دیگر، در مدرسه‌ها به اجبار جداسازی نشوند.

این مرکز در گزارش «تحصیل کودکان مهاجر در ایران» خواستار جلوگیری از جدا کردن اجباری شیفت دانش آموزان مهاجر از شیفت دانش آموزان ایرانی در مدرسه‌های دو شیفته شده است.

بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، تعداد دانش آموزان غیرایرانی ثبت نام شده در مدرسه‌های ایران از سال ۱۳۸۵، با یک شیب ثابت رو به افزایش بوده است. آمارها نشان می‌دهد در سال تحصیلی ۱۳۹۹ ـ ۱۳۹۸ بیش از ۵۰۳ هزار دانش آموز اتباع غیرایرانی در بیش از ۲۸ هزار مدرسه ایرانی سراسر کشور ثبت نام شده بودند.

در سرشمار‌ی نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵ مرکز ملی آمار ایران، جمعیت مهاجران بین المللی که به صورت رسمی در ایران سکونت دارند، بیشتر از یک میلیون و ۶۵۴ هزار نفر بوده است؛ از این تعداد، ۹۵ درصد «افغانستانی»، ۲ درصد «عراقی» و حدود یک درصد «پاکستانی» هستند.

این در حالی است که وبگاه کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان پیشتر از حضور بیش از ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار مهاجر غیرقانونی افغانستانی در ایران خبر داده؛ مرکز پژوهش‌های مجلس هم گفته این تعداد مهاجر غیرقانونی در ایران، موانعی را در برابر تحصیل کودکانشان قرار داده است که برای آنها سازوکار مشخص و رویه یکسان قانونی وجود ندارد.

با وجود برخی محدویت‌های تحصیلی مهاجران که بر اساس آمارها بیشتر آنها اتباع افغانستانی هستند، مجله گفت‌وگو تیر ماه ۱۳۸۶ نوشت که آموزش پس از امنیت، مهمترین دغدغه پناهندگان جوان افغانستانی در ایران است.

به نوشته این مجله، «تفکیک جنسیتی در مدرسه‌های ایران، محتوای اسلامی درس‌های ایرانی، راه‌اندازی آموزش اجبار‌ی و مدارس مختلط از سوی روس‌ها و قانون جدید ازدواج تعیین شده از سمت آنها» از علت‌های اصلی مهاجران دهه ۶۰ افغانستانی بوده است.

دستور آیت الله خامنه‌ای برای ثبت نام مهاجران افغانستانی در مدرسه‌های ایرانی

پیشتر و تا حدود سال ۹۴ تنها دانش آموزان دارای مدرک اقامت قانونی با پرداخت هزینه‌ها، حق تحصیل در مدرسه‌های ایران را داشتند اما رهبر انقلاب اسلامی دستور داد کودکان مهاجر از تحصیل بازنمانند.

با فرمان آیت الله خامنه‌ای «هیچ کودک افغانستانی، حتی مهاجرینی که به‌صورت غیرقانونی و بی‌مدرک در ایران حضور دارند، نباید از تحصیل بازبمانند و همه آنها باید در مدارس ایرانی ثبت‌نام شوند.»

مرکز پژوهش‌های مجلس که از این دستور به عنوان «نقطه عطفی در تاریخ تحصیل کودکان مهاجر در ایران» یاد کرده، گفته اجرای چنین فرمانی موجب «رایگان شدن حضور دانش آموزان مهاجر در مدارس دولتی ایران، فراهم شدن امکان تحصیل کودکان مهاجر غیرقانونی و بدون مدرک، تعیین تکلیف مدارس خودگردان (که مهاجران حاضر در ایران آنها را ایجاد و مدیریت می‌کردند)» شده است.

موانع تحصیلی مهاجران در ایران؛ از چالش‌های فرهنگی تا امنیتی

با این حال به گزارش مرکز پژوهش‌ها، پایدار نبودن آیین نامه‌های داخلی پیرامون ثبت نام کودکان بدون مدرک و ثبت نام نشدن بخشی از آنها از چالش‌های تحصیل اتباع غیرایرانی است. به علاوه، اجرای سلیقه‌ای قوانین و آیین نامه‌ها در مدارس و نبود نظارت کافی از مشکلات دیگر آنها اعلام شده است.

در این گزاش آمده «مطالبه جداسازی کلاس‌های درس در سطوح بالای تصمیم گیری کشور و نبود محتوای آموزشی متناسب با همزیستی کودکان ایرانی و مهاجر در کنار هم در مدرسه‌ها و نبود اهتمام به تحصیل دختران مهاجر در برخی مناطق» از چالش‌های فرهنگی تحصیل اتباع و مهاجران در ایران است که البته، کادر آموزشی و اجرایی مدرسه‌ها هم درباره این مسائل به بازآموزی نیاز دارند.


بیشتر بخوانید


مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام کرده وضعیت معیشتی ضعیف خانواده‌های مهاجر باعث شده کودکانشان برای تأمین نیازهای خانواده مشغول به کار شوند و برای ثبت نام چند فرزند در مدرسه، مشکلات اقتصادی داشته باشند.

این مرکز، از احتمال بزهکاری جمعیت مهاجران بازمانده از تحصیل در نسل‌های دوم و سوم به علت «محرومیت اجتماعی» و «بازنمایی منفی از مهاجران طرد شده از مدرسه‌ها در رسانه‌های بیگانه» به عنوان چالش امنیتی یاد کرده است.

رفتار کادر مدارس با مهاجران باید استانداردسازی شود

مرکز پژوهش‌های مجلس پیشنهاد داده قانونی با عنوان «قانون ادغام اجتماعی اتباع» تدوین شود تا وضعیت اجرای فرمان رهبری درباره تحصیل کودکان مهاجر نظارت شود و تفسیر‌های شخصی از این دستور وجود نداشته باشد.

بر اساس بخشی از پیشنهادهای مرکز پژوهش‌ها، مدیران، کادر و معلمان مدرسه‌های پذیرنده مهاجران باید دوره‌های آموزشی ببینند تا «رفتارشان با مهاجران و کودکان مهاجر استانداردسازی شود.»

این مرکز خواستار توسعه آموزش مجازی برای کودکان اتباع بازمانده از تحصیل شده؛ همچنین مرکز پژوهش‌های مجلس پیشنهاد کرده محتوای آموزشی در کتاب‌های درسی تولید شود تا حوزه تمدنی ایران در کشورهای آسیای میانه، کشورهای حوزه جغرافیای قفقاز و دوران اسلامی برای دانش آموزان شناخته شود.

در این پیشنهاد، «پذیرش اختلاف‌ها و دعوت به وحدت کودکان ایرانی با مهاجران» برای عمیق شدن روابط فرهنگی در محتوای آموزشی توصیه شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۶:۵۷ ۲۰ تير ۱۴۰۳
بچه های ما چه گناهی دارن که باید با بچه های افغانی همکلاس باشن چرا همه چیزو به نژاد پرستی ربط میدین فرهنگ اونا با ما متفاوته وبهداشت اکثرشون خیلی پایینه خب اگر انقد دلتون واسشون میشوزه مدرسشونو جدا کنید بخدا این ظلم به بچه های مظلوم ایرانیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۲ ۱۷ دی ۱۴۰۲
خاک بر سرت ایرانی باشی و راضی به حمایت افغان باشی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۳ ۲۲ خرداد ۱۴۰۱
به نظرم می‌تونه اتفاق خیلی خیلی خوبی باشه به شرط مدیریت صحیح. تحصیل حق همه‌ی یچه‌هاست و نباید ملیت مانعی بر سر راه تحصیل کسی باشه...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۴ ۲۱ خرداد ۱۴۰۱
خوشحالیم که اتفاق مثبتی در راستای حمایت از این بچه‌های مظلوم در حال اجرا شدن هست
به امید اتفاقات بهتر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۸ ۱۹ خرداد ۱۴۰۱
حق داره چون بچه های خودشون جدا سازی کردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۵ ۱۸ خرداد ۱۴۰۱
چرا همیشه دولت و مجلس خلاف خواسته مردم عمل میکنه ؟؟؟؟

خواسته مردم اخراج افغان ها از ایران هست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۴ ۱۸ خرداد ۱۴۰۱
اگر بچه ۱۰ ساله رو با بچه۷ ساله سر یه کلاس نذارن مشکلی نداره ولی غیر قانونیا برای اینکه بمونن میان برای بچه۱۲ ساله نامه کلاس اول میگیرن و خب مشکل تربیتی هم داره بعدش........
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۲ ۱۸ خرداد ۱۴۰۱
نمیدونم این مجلس رو چرا عبدالباقی نساخت . یعنی هیچ اراده ای ندارین از خودتون . فقط تایید میکنین . یعنی کلا حرف و نظر مردم برای کسی اهمیت نداره

حداد عادل بود کی بود برای بچش مدرسه جدا تاسیس کرده بود یادتونه . اینا که تو مدارسشون اتباع راه نمیدن . همه میرن مدارس دولتی . با یه فرهنگ غریب و

بقیه ماجرا . خوبه تخصص نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۰ ۱۸ خرداد ۱۴۰۱
چرا نباید جداسازی صورت بگیره؟ همین مونده دو روز دیگه بچه ها مون با لهجه افغانی حرف بزنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۱ ۱۸ خرداد ۱۴۰۱
کجا جدا هستند کلاس بنده کنار هم بودند همه شون ی جور دوس داشتم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۹ ۱۸ خرداد ۱۴۰۱
وای خدا- بچه های تنبل افغانی قاطی ایرانی ها بشن؟ خجالت بکشید همینجوری داریم ازشون عذاب میکشیم بسه دیگه
Iran (Islamic Republic of)
معلم
۱۶:۵۵ ۱۸ خرداد ۱۴۰۱
شما از کجا می دونید تنبل هستند . اتفاقا بیشتر اونها بسیار فعال وبسیار درسخوان و مودب هستند . بعصی اوقات افسوس می خورم که دانش آموز هموطن خودم در کلاسم از نظر ادب و درس خواندن پایین تر از این بچه هاست .
من کاری به متن خبر ندارم و واقعا نظری درباره جدا سازی یا باهم بودن ندارم . ولی چون نظر شما نادرست بود خواستم اطلاعات درستی داشته باشید .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۲ ۱۸ خرداد ۱۴۰۱
چرا باید درهم ادغام باشند، خودشما حاضرید فرزندتان را کنار بچه ای که از نظر فرهنگی و رعایت موازین بهداشتی صدور هشتاد درجه با فرزندشما مغایرت دارد بنشینید یا در بهترین مدرسه غیرانتفاعی و با صرف هزینه های چند ده میلیونی ثبت نام میکنید باشید هم به این خاطر یک مدرسه غیرانتفاعی تاسیس میکنید؟
Iran (Islamic Republic of)
محدثه
۲۳:۰۶ ۲۱ خرداد ۱۴۰۱
شما چطور درباره کودکی که فقط ملیتش با کودک شما فرق دارد اینجور قضاوت می‌کنید.
فرهنگ و وضعیت بهداشتی ربطی به ملیت ندارد.
آخرین اخبار