عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: وزارت کشور در حال سرشماری اتباع افغانستانی است و تاکنون،حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر خود را معرفی کرده‌اند.

آقای جواد کریمی قدوسی به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: به گفته مسئولان، به اتباع خارجی شناسایی شده در وزارت کشور کارت شناسایی داده می‌شود و بررسی‌هایی هم درباره اعطای کارت بانکی، حساب بانکی برای حفظ درآمد و سرمایه گذاری و سیم کارت و برخی خدمات دیگر به مهاجران انجام شده است.

کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس امروز با وزیر کشور درباره وضعیت اتباع افغانستانی جلسه داشته؛ به گفته سخنگوی این کمیسیون، «ابهام‌هایی در مورد ساماندهی اتباع خارجی وجود دارد.»

آقای عباس‌زاده مشکینی خبر داد «قرار است در زمانی محدود، طرح جدیدی برای ساماندهی اتباع خارجی تهیه شود تا مهاجران افغانی با آسایش زندگی کنند و نگرانی‌های اجتماعی و امیتی آنها رفع شود.»

نیمه فروردین ماه امسال مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی سازمان راهداری گفته «پس از به روی کار آمدن طالبان ورود افغان‌ها از مرزهای رسمی به ایران، به روزانه حدود ۵ هزار نفر رسیده است.»

آقای هدایتی به خبرگزاری ایلنا گفته این رقم قبل از تحولات افغانستان حدود ۷۰۰ و ۸۰۰ نفر در روز بوده و آمار دقیق جمعیتی از افغانستانی‌ها که از مرزهای غیر رسمی‌ وارد کشور می‌شوند، در دست نیست. قاچاقچیان اغلب شبانه افغان‌ها را از مرزهای غیر رسمی وارد کشور می‌کنند.»

در حالیکه مسئولان دولتی و نمایندگان مجلس می‌گویند آمار دقیقی از مهاجران افغانستانی در ایران وجود ندارد، ۸ اردیبهشت ماه وزارت کشور اعلام کرد مهاجران افغانستانی به «دفاتر پیشخوان دولت» مراجعه کنند تا از آنها سرشماری شود.

آقای وحیدی از مهاجران افغانستانی و همه اتباع دیگر حاضر در ایران «به طور جدی» خواسته تا در مهلت اعلام شده خوداظهاری کنند.

او گفت «اگر به هردلیلی مراجعه نکنند، از دید ما این امکان وجود دارد که مهاجر تلقی نشوند و حتی ناچار می‌شویم سختگیرانه رفتار کنیم.»

با این حال وزیر کشور گفته «به همه اتباع افغانستانی که در این طرح  شناسایی شرکت کنند، اقامت‌های موقت داده خواهد شد و نگران نباشند.»

با وجود اینکه وزارت کشور از مهاجران خواسته تا برای خوداظهاری به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کنند، گزارش‌های دریافتی باشگاه خبرنگاران جوان از مخاطبان نشان می‌دهد بعضی دفاتر پیشخوان این خدمات را به اتباع خارجی نمی‌دهند.

آقای کریمی قدوسی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس خبر داد «وزارت کشور می‌خواهد معاونت امور اتباع این وزارتخانه را به یک سازمان ارتقاء دهد تا امکانات و اختیارات بیشتری برای مدیریت مهاجران داشته باشد.»

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۰ ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
حالا اگر این آمار برای اوکراینی های پناهده به ایران بود همه اینها که نظر منفی دادند از مهمان نوازی و انسان دوستی ایرانی ها حرف میزند و....
نه داداش . گویا افغانی بودن جرمه .......
این رو هم بگم من خودم ایرانی و بچه ناف تهرونم
United States of America
ناشناس
۱۵:۴۲ ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
سربازی و مالیاتش رو ما باید بدیم، اقامتش رو غیر قانونی ها میگیرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۹ ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
ما نخوایم منابع کشورمون با بیگانه ها تقسیم بشه باید کیو ببینیم؟؟؟؟ هیچ کجا دنیا به خلافکار اقامت نمیده
Iran (Islamic Republic of)
ابراهیم پهلو
۱۲:۴۰ ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
باز هم خوبه از ده میلیون یک میلیونش را پیدا کردید میترسیدم امار منفی در بیاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۸ ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
همه جای دنیا اگه بخوای به یه کشور مهاجرت کنی یا باید پایه علمی بالایی داشته باشی یا ثروت خوب برا سرمایه گذاری تو اون کشور تا نفعش اول به اون کشور برسه . جز مملکت ما که هر بی .... افغانی زرت میا ن تو مملکت . بهشون همه چی هم میدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۸ ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
خواهشا یه فکری هم برای اسکان ایرانیها و اجاره ها بکنید که با افزایش تقاضا شاهد اجاره های عجیب غریب نباشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۹ ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
بابا اینارو چرا راه میدن برن کشور خودشون ایران شده پر از افغانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۲ ۰۲ خرداد ۱۴۰۱
وای خدا
ایران به یغما رفت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۸ ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
ظاهرا ایران برای همه ست به جز ایرانیها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۹ ۰۲ خرداد ۱۴۰۱
آقا وقتی یه مهاجر یا پناهنده رو قبول میکنن که سود و منفعت داشته باشه
مثلا بیاد سرمایه گذاری کنه، یا علم زیادی داشته باشه و....
آخه این بدبختا چی دارن که این همشون رو هم شما دارین قبولشون میکنین
ما خودمون تو مذیقه‌ایم کی گفته باید خورد و خوراک اینارم بدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۹ ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
احسنت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۹ ۰۲ خرداد ۱۴۰۱
رافت و مهربانی خود را با کسانی که خود اظهاری کرده اند و قانون مدار هستند، نشان دهید. اما در مورد کسانی که غیر قانونی وارد کشور شده اند، خود اظهاری نمی کنند، امکان دردسر آفرینی دارند و ... حداکثر اقتدار و سخت گیری را استفاده نمایید تا نظم در خصوص این مهاجرین کشور همسایه برقرار شود..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۴ ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
اینها خودشون در وهله اول خلاف کردند که غیر قانونی وارد ایران شدن. چرا باید به خلافکار اقامت داد؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۰ ۰۲ خرداد ۱۴۰۱
همه شون اخراج کنید
آخرین اخبار