جو بایدن که طبق نظرسنجی‌ها پایین‌ترین میزان رضایت از عملکرد را در کارنامه دارد، این روز‌ها با چالش کمبود شیرخشک دست و پنجه نرم می‌کند.

آمریکای امروز، آمریکای بحران و تلاطم است. در تازه‌ترین ناکامی دولت بایدن، بحران کمبود شیرخشک در سراسر ایالات متحده، والدین آمریکایی را در شرایط دشواری قرار داده است. کمبود شیرخشک در پی اقدام شرکت تولیدکننده این محصول مبنی بر فراخوان بخشی از محصولاتش از بازار ایجاد شد. با تشدید اوضاع و به منظور رهایی از این بحران، نمایندگان دموکرات کنگره از لایحه فوری ۲۸ میلیون دلاری برای رفع کمبود شیر خشک در این کشور خبر دادند. «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا نیز مجبور شد از «قانون تولید دفاعی» استفاده کند تا شاید اندکی شرایط را بهبود بخشیده باشد. او در اقدامی دیگر به وزارت دفاع این اختیار را داد که از هواپیما‌های تجاری برای جابجایی شیر خشک‌های دارای استاندارد‌های مورد نظر دولت آمریکا از خارج از کشور استفاده کند. اقدامی که از سوی کاخ سفید «عملیات پرواز شیر خشک» نام گرفت. در ادامه نیز اقدامات انجام شد تا شاید گره گشا باشد. در این گزارش به علل ایجاد بحران شیرخشک در آمریکا و تبعات آن نگاهی انداخته ایم.

قفسه های خالی در آمریکا

بحران شیرخشک از کجا شروع شد؟

این مشکل زمانی تشدید شد که کارخانه «ابوت»، یکی از سه تولیدکننده اصلی شیر خشک در آمریکا در فوریه ۲۰۲۲ به دنبال دستور سازمان غذا و داروی این کشور برای فراخوانی چندین برند شیر خشک به دلیل آلودگی باکتریایی احتمالی، تولید خود را در شعبه میشیگان این کارخانه تعطیل کرد. گفته می‌شود باکتری کشنده‌ای که نوزادان را بیمار می‌کرد، برای نخستین بار در این شعبه دیده شده است. ۴ نوزاد پس از مصرف محصولات این کارخانه در میشیگان دچار یک عفونت باکتریایی نادر شدند که ۲ نفر از آن‌ها جان خود را از دست دادند. ابوت ۴۰ درصد از شیرخشک آمریکا را تولید می‌کند که عمدتاً تحت نام تجاری سیمیلک روانه بازار می‌شود. دانشگاه علوم پزشکی کارولینای جنوبی یکی از چندین بیمارستان در سراسر ایالات متحده بود که با افزایش بستری کودکان به علت کمبود شیر خشک مواجه شد. اوایل سال جاری میلادی، پس از شکایت‌هایی مبنی بر آنکه نوزادان پس از مصرف باکتری‌های موجود در محصولات الکر (Elkair)، سیمیلاک (Similac) و الیمنتوم (Alimentum) آلوده شده‌اند، آزمایشگاه‌های ابوت تعطیل شدند. ابوت در یک بیانیه مطبوعاتی اظهار داشت: «هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد شیرخشک‌های ما با این بیماری نوزادان مرتبط است» و نمونه‌های باکتری جمع‌آوری شده از نوزادان با نمونه‌های موجود در کارخانه این شرکت مطابقت ندارد. با این حال، مقامات سازمان غذا و داروی آمریکا با استناد به داده‌های ژنتیکی این ادعا را رد کردند.

در اکتبر ۲۰۲۱، یکی از کارمندان سابق شرکت ابوت نوتریشن در شعبه میشیگان، نگرانی‌های خود را در خصوص نقض ایمنی در این کارخانه برای مقامات ارشد سازمان غذا و دارو مطرح کرد. این شخص اتهاماتی مربوط به روش‌های نظافت، سوابق جعلی عمدی و تلاش‌های مقامات کارخانه برای جلوگیری از اطلاع رسانی دقیق اوضاع را تشریح کرد. این اتهامات به مقامات ارشد ایمنی مواد غذایی نیز ارسال شد. با وجود اعلام گزارش‌ تخلف، سازمان غذا و داروی آمریکا تا ۳۱ ژانویه ۲۰۲۲ کارخانه را بازرسی نکرد. در نهایت تعطیلی کارخانه و به تبع آن کاهش تولید شیرخشک باعث شد که این محصول در بازار کمیاب شود و نشانی از شیرخشک در قفسه فروشگاه‌ها نباشد.

نبود شیرخشک

از فروش شیر مادران تا درخواست کمک از اروپا و مکزیک

رئیس جمهور آمریکا برای تسریع در تولید شیرخشک و اجازه واردات آن از خارج از کشور مجبور شد از قانون «تولید دفاعی» استفاده کند. به موجب این قانون، تامین کنندگان شیر خشک باید ضمن تلاش برای رفع مشکلات و تنگنا‌های تولید، سفارش‌های شرکت‌ها را قبل از سایر مشتریان انجام دهند. بایدن در اقدامی دیگر به وزارت دفاع آمریکا این اختیار را داد که از هواپیما‌های تجاری برای جابجایی شیر خشک‌های دارای استاندارد‌های مورد نظر دولت آمریکا از خارج از کشور استفاده کند. اقدامی که از سوی کاخ سفید «عملیات پرواز شیر خشک» لقب گرفت.

در بحبوحه بحران کمبود شیرخشک، واشنگتن دست به دامن اروپا نیز شد و راهی جز واردات شیرخشک از یک شرکت چند ملیتی در سوئیس نداشت. شرکت چند ملیتی نستله (Nestle) که دفتر مرکزی آن در سوئیس است اعلام کرد که ۱۳۲ پالت شیرخشک کودکان را به آمریکا تحویل داده است. قرار شد ۳.۷ میلیون بطری شیرخشک نوزاد نیز در پرواز‌های اضطراری از انگلیس وارد آمریکا شود. داستان به اینجا ختم نشد. بحران شیر خشک آمریکا را مجبور به واردات از مکزیک نیز کرد. براساس اعلام سازمان غذا و داروی آمریکا حدود ۱.۳ میلیون قوطی شیر خشک از مکزیک وارد خاک آمریکا شد، اما توزیع آن‌ها تا ماه ژوئیه به تاخیر افتاد.

درکنار درخواست از کشور‌های مختلفی، بانک‌های شیر در آمریکا نیز راه اندازی شد. طبق قانون ایالات متحده، فروش شیر مادر در این کشور قانونی است. با این حال برخی از فروشگاه‌ها مانند Craigslist و eBay اجازه فروش شیر مادر را نمی‌دهند.

بی تدبیری دولت بایدن صدای انجمن حمایت از کودکان را نیز درآورد. این انجمن در بیانیه‌ای اعلام کرد: «خانواده‌ها در سراسر کشور برای یافتن و خرید شیرخشک ناامید شده اند. این که کشور ما در این بحران قرار دارد، دلخراش است. هرگز فکر نمی‌کردیم که به عنوان مادر برای یافتن غذا برای نوزادان خود در آمریکا با مشکل مواجه شویم. به دلیل مدیریت ضعیف و انفعال رئیس جمهور بایدن، تورم و مسائل زنجیره تامین این کمبود به وجود آمده است. ما از رهبران خود برای رفع این مشکل و کاهش استرس و درد میلیون‌ها خانواده‌ای که با این نیاز شدید مواجه هستند، کمک می‌خواهیم. نوزادان نمی‌توانند منتظر بمانند. اگر رهبران ما اقدامی نکنند، این اتفاق تأثیرات مخربی برای نسل‌های آینده خواهد داشت.»

سیاه پوستان و بحران شیرخشک

خانواده‌های فقیر آمریکایی قربانی اصلی بحران شیر خشک

«استیون آبرامز»، متخصص اطفال و استاد دانشگاه تگزاس، درباره پیامد‌های کمبود شیر خشک در آمریکا می‌گوید: «در شش ماه اول تولد، نوزادان فقط باید با شیر مادر یا شیر خشک تغذیه شوند و هرچیزی غیر از این به آن‌ها داده شود از نظر تغذیه‌ای ناقص خواهد بود؛ بنابراین این خطر وجود دارد که کمبود شیرخشک منجر به طیف وسیعی از مشکلات جسمانی و اختلال در رشد فیزیکی و مغز کودکان شود.

کمبود شیرخشک بر برخی والدین بیش از سایرین تأثیر می‌گذارد. جای تعجب نیست والدینی که قربانی این بحران شده اند، اکثرا آن‌هایی هستند که کمترین درآمد را دارند. برنامه غذایی فدرال برای زنان، نوزادان و کودکان فقیر، شیر خشک را برای اکثر نوزادان در خانواده‌های کم درآمد فراهم می‌کند. اما اکنون هزینه‌ها بالا رفته و شیرخشک در قفسه‌ها پیدا نمی‌شود. من شنیده ام که برخی از خانواده‌ها دو ساعت رانندگی می‌کنند تا شیر خشک پیدا کنند. بدیهی است که انجام این کار برای خانواده‌های فقیرتر سخت‌تر خواهد بود، زیرا هزینه‌های بسیاری برای آن‌ها دارد.»

«مارک کورکینز»، متخصص گوارش اطفال بیمارستان ممفیس نیز ضمن بجرانی خواندن اوضاع براین باور است که برخی کودکان، از جمله آن‌هایی که والدینشان نمی‌توانند ساعت‌ها به جستجوی آنلاین یا حضوری شیر خشک بپردازند و نوزادان نارسی که نیاز به حمایت تغذیه‌ای تخصصی دارند، بیشترین آسیب را از این بحران دیده‌اند.

در حالی که داده‌های دولتی نشان می‌دهد که اکثر خانواده‌ها در مقطعی از شیر خشک استفاده می‌کنند، داده‌های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا بیانگر این است که کمبود شیر خشک به خانواده‌های محروم از نظر اقتصادی و جوامع رنگین پوست ضربه سختی می‌زند، زیرا آن‌ها به شدت به شیر خشک متکی هستند.

در ادامه سریال ناکامی‌های بایدن، کمبود شیرخشک و مدیریت ضعیف در این بخش، رئیس جمهور ۷۹ ساله آمریکا را بیش از پیش به لبه پرتگاه بداقبالی هدایت می‌کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
من
۱۸:۳۶ ۱۸ خرداد ۱۴۰۱
خدایی خیلی رو دارین که از این جور گزارشها میزنین ...خیلی رودارین ها...مملکت غرق در بدبختی و بیچارگی و نداریه شما دست گذاشتین روی آمریکا ...آمریکایی که وضع معیشتی مردم خیلی بهتر از مردم ایرانه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۴ ۱۸ خرداد ۱۴۰۱
چه خبره تو آمریکا؟ حدود ۳۰ انبار و کارخونه مواد غذایی منفجر شدند. بنزین شده ۵ دلار، شیر خشک نیست. مردم پول داروهایی مثل انسولین ندارند. الانم که دولت بایدن گفته برق بعضی از شهرها تو تابستون تا ۸ ساعت قطع میشه. اینا دنیا رو چاپیدند و وضعشون اینه فکر کنید جای ما بودند و دو سه قرن چاپیده شده بودند و الان تحریم بودند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۰ ۱۸ خرداد ۱۴۰۱
نوزادام از دست اینا در عذابن
آخرین اخبار