رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه با انتقاد از افزایش دخالت دولت‌ها در اقتصاد کشور طی سال‌های اخیر، گفت : دو دهه است بار تصمیم‌گیری‌های اشتباه دولت را بخش خصوصی به دوش می‌کشد.

کیوان کاشفی از تشدید دخالت و نظارت دولت در اقتصاد کشور طی حدود دو دهه اخیر یاد کرد و گفت : فشار هر تصمیم اشتباهی که دولت‌ها می‌گیرند بر دوش بخش خصوصی است و فعالان این عرصه مدام در تنگنا قرار می‌گیرند.

به گفته رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه وجود سامانه‌های متعدد و بررسی زیر و بم مبادلات فعالین اقتصادی گوشه‌ای از این تنگنا است به دلیل این فشار‌ها اعتماد در بازار و فضای مبادلاتی بین فعالین اقتصادی از دست رفته است.

در گذشته بازاریان با اتکا به اعتماد به یکدیگر کسب و کار خود را پیش می‌بردند و امروز فضا بگونه‌ای تنگ شده که همه این فعالان برای دریافت سرمایه در گردش مقابل بانک‌ها صف می‌کشند.

به جای آنکه به فکر بازاریابی و ایجاد دروازه‌های صادراتی جدید باشیم باید بر رفع مشکلات واحد‌ها و فعالان اقتصادی در جلسات ستاد‌های تسهیل و ... تمرکز کنیم.

یکی دیگر از پیامد‌های این وضعیت کاهش سهم اقتصاد خودجوش کشور از ۸۵ درصد در سالیان گذشته به کمتر از ۵۰ درصد است.

 آرام کردن این فضا، تنها راهکار کاهش بروکراسی و دستورالعمل‌های مخل فضای کسب و کار است که به دست و پای بخش خصوصی پیچیده و شرایط کار را دشوار می‌کند.

 شفاف سازی قوانین و تسهیل فضای کسب و کار لازم است تا فضای فعالیت بخش خصوصی باز شود.

 گرفتاری تعدادی از صادرکنندگان به دلیل اجرای دستورالعمل رفع تعهدات ارزی در سال ۱۳۹۷ بود و چون تعدادی از صادرکنندگان هنوز در جریان موضوع نبودند نتوانستند تسویه حساب ارزی خود را انجام دهند.

 این موضوع یکبار برای همیشه یا با در نظر گرفتن جریمه یا هر راهکار دیگری مرتفع می شود تا دست فعالان حوزه صادرات باز شود .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.