مدیرکل محیط زیست استان فارس گفت: ریزگردهای محلی ناشی از خشکیدگی تالاب در کنار ریزگردهای فرامنطقه‌ای سلامت مردم را به خطر می‌اندازد، تالاب مهارلو اگر خشک شود ریزگرد نمک زندگی در شیراز را دچار مشکل می‌کند.

عطا پورشیرزاد در بازدید از پارک ملی بمو گفت: اگر تالاب‌ها خشک شده و باران نیز نمی‌بارد باید اقدام دیگری انجام داد، به دلیل بی‌برنامگی سال‌های قبل بهره‌برداری از سفره‌های آب زیرزمینی دوچندان شده و در کنار خشکسالی و کمبود بارش منجر به نابودی تالاب‌ها شده است.

مدیرکل محیط زیست استان فارس گفت: تغییر معیشت مردم در حاشیه تالاب‌ها می‌تواند کمک کند تا وضعیت تالاب‌ها بدتر نشود، ریزگرد‌های محلی ناشی از خشکیدگی تالاب در کنار ریزگرد‌های فرامنطقه‌ای سلامت مردم را به خطر می‌اندازد، تالاب مهارلو اگر خشک شود ریزگرد نمک زندگی در شیراز را دچار مشکل می‌کند.

پورشیرزاد گفت: تالاب‌ها کاملا خشک شده و امسال هیچ پرنده مهاجری نیامده در ضمن اینکه آب سد‌ها نیز کم شده و با وجود اینکه حقآبه هم برای تالاب‌ها تعیین شده، اما اولویت با آب شرب است اگر از آب شرب اضافه آید به دیگر مناطق و تالاب‌ها داده می‌شود.

مدیرکل محیط زیست استان فارس گفت: برداشت زیاد از آب‌های زیرزمینی عامل اصلی خشکیدگی تالاب‌هاست، باید استفاده از چاه‌ها هوشمند شود و معیشت جایگزین برای مردم تعریف شود و این برنامه‌ها باید ادامه‌دار باشد.

او گفت: کمبود نیرو در محیط زیست به شدت وجود دارد به گونه‌ای که از ۸۰۰ ردیف پستی ۵۰۰ ردیف خالی است و برای جبران این نقیصه کارکنان دیگر دستگاه‌ها را که علاقه‌مند به محیط زیست باشند به ویژه در حوزه محیط‌بانی پذیرا هستیم.

پورشیرزاد گفت: با توجه به محدودیت‌های استخدامی تنها راهکار همین است، استفاده از ظرفیت عشایر نیز بسیار خوب است به ویژه فارس که بیشترین جمعیتی عشایری را دارد و سازمان محیط زیست با عشایر تفاهم‌نامه‌ای امضا کرده، پیشنهادی دادیم که استان فارس پایلوت این همکاری شود و در آینده نزدیک این امر اجرایی می‌شود.

به گفته مدیرکل محیط زیست استان فارس عشایر در این طرح متولیان حفاظت می‌شوند به ویژه در زمان آتش‌سوزی و پایش مناطق عشایر می‌توانند ورود کنند.

او می گوید: سمن‌ها نیز از قبل بوده، اما این ارتباط قوی‌تر می‌شود تا جایگاه واقعی خود را پیدا کنند چراکه سازمان مردم نهاد نباید به اجرا وارد شوند باید کار فکری و فرهنگی انجام دهند. کمبود تجهیزات در استان وجود دارد و با توجه به محدودیت بودجه کل کشور تلاش شده تجهیزات تامین شود.

تور‌های طبیعت‌گردی با هدف شکار غیرقانونی است

مدیرکل محیط زیست استان فارس در پاسخ به سوالی درباره برگزاری تور‌های طبیعت‌گردی با هدف شکار در استان گفت: تور‌های شکار غیرقانونی است و هیچ تور قانونی در حوزه شکار در استان وجود ندارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار