رئیس شبکه دامپزشکی ابرکوه از آغاز تست مشمشه بر روی اسب‌های موجود در اسب داری‌های شهرستان خبر داد.

امیدسالاری گفت: شبکه دامپزشکی شهرستان ابرکوه همه ساله نسبت به تست مشمشه جمعیت تک سمی‌ها که ناقل و مخزن این بیماری هستند اقدام کرده و چنانچه تست دامی مثبت باشد نسبت به معدوم سازی دام راکتور اقدام می‌کند.

رئیس شبکه دامپزشکی ابرکوه گفت: همچنین شرایط قرنطینه‌ای کامل و ضد عفونی نواحی آلوده و ممنوعیت انتقال غیر مجاز هرگونه اسب و الاغ را برای مهار این بیماری انجام می‌دهد.

به گفته امیدسالاری: بیماری مشمشه خطرناک با درگیر ساختن دستگاه تنفس در انسان می‌تواند عوارض خطرناکی ایجاد کند و تماس مستقیم پوست با پوست آلوده و وسایل تیمار (مانند غشو) ایجاد بیماری پیش رونده می‌کند، همچنین انتشار بیماری از راه استنشاقی نیز می‌تواند اتفاق بیافتد، اما این شکل آلودگی چه بسا تحت شرایط طبیعی نادر باشد.

او با بیان اینکه مشمشه، به عنوان بیماری مشترک بین انسان و حیوان است و بیشتر در تک سمیان به ویژه اسب مشاهده و تهدیدی جدی برای پرورش دهندگان این حیوان است، گفت: مشمشه نوعی بیماری نادر و کشنده باکتریایی است که از تک سمی‌های آلوده به انسان منتقل می‌شود و با درگیر ساختن دستگاه تنفس در انسان می‌تواند موجب مرگ شود.

این مسئول گفت: تب، سرفه، ترشح چرک از بینی و زخم‌های بینی از جمله علائم آشکار این بیماری در دام است، و رعایت شرایط قرنطینه‌ای کامل، ضدعفونی نواحی آلوده و پیشگیری از هرگونه تردد غیر مجاز دام از مهم‌ترین روش‌ها برای مهار این بیماری است.

امیدسالاری گفت: شبکه دامپزشکی ابرکوه هر ۶ ماه یکبار نسبت به خونگیری جمعیت تک سمی که ناقل و مخزن بیماری هستند اقدام و چنانچه مورد مثبتی تشخیص داده شود نسبت به معدوم سازی بهداشتی دام اقدام می‌کنند.

به گفته اوهیچ نوع واکسن موثری برای پیشگیری از بیماری به بازار عرضه نشده و مهمترین راه کنترل و ریشه کنی این بیماری و تست و شناسایی و حذف حیوانات آلوده است.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان ابرکوه گفت: از همشهریان و فعالان حوزه پرورش اسب خواهشمندیم قبل از خریداری، حمل و یا استفاده از اسب‌ها در مراسم‌های مختلف فرهنگی، ورزشی، مذهبی و … نسبت به انجام تست مشمشه و یا درخواست گواهی تست از صاحب اسب و با هماهنگی اداره دامپزشکی اقدام کرده و با رعایت شرایط بهداشتی و قرنطینه‌ای ضمن تضمین سرمایه گذاری در صنعت اسب در حفظ و ارتقاء بهداشت عمومی جامعه تلاش کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.