در قالب یک نظرسنجی، پیش‌بینی ۱۰ کارشناس بازار سرمایه درباره روند بازار و شاخص کل بورس در هفته پیش‌رو گردآوری شده است.

در قالب سوالی سه گزینه‌ای از ۱۰ کارشناس بازار سرمایه، در مورد پیش‌بینی روند شاخص کل بورس در هفته پیش رو که منتهی به چهارشنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ است، نظرسنجی صورت گرفت.

سوال و نتایج این نظرسنجی به همراه نظرات تکمیلی و کوتاه کارشناسان به شرح زیر است:

روند بازار سرمایه و بازدهی هفتگی شاخص کل بورس در هفته آتی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

۱. مثبت. افزایشی

۲. بدون تغییر چشمگیر (کمتر از ۱ درصد)

۳. منفی. کاهشی

شما مخاطبان باشگاه خبرنگاران جوان می‌توانید نتیجه این نظرسنجی را در نمودار زیر مشاهده کنید.

///

همچنین در جدول زیر، علت انتخاب گزینه‌ها توسط کارشناسان توضیح داده شده است. 

نام کارشناس توضیحات
کورش آسایش گزینه دوم. اخبار سیاسی و اقتصادی این هفته می‌تواند مسیر احتمالی شاخص را برای ادامه مشخص کند.
فردین آقابزرگی گزینه سوم. القای عدم تاثیر افزایش قیمت اغلب کالاهای اساسی و اغلب کالاهای مصرفی از طریق کنترل شاخص و قیمت سهام در دستور کار قرارگرفته و تنها بازاری که برخلاف سایر بازارها روند نزولی دارد، بورس است.
آرتا اسدی گزینه دوم. با توجه به این که اخبار هفته گذشته نتوانسته تغییر زیادی در روند ایجاد کند به احتمال زیاد شاهد تغییرات چشمگیری نخواهیم بود.
اکبر ادهم گزینه دوم. با توجه عدم وجود اخبار منفی و مثبت در روزهای اخیر، حجم و ارزش معاملات متعادل، از منظر تکنیکال حرکت بین محدوده ۱۶۰۰ و ۱۵۰۰ میلیون واحد منطقی به نظر می‌رسد.
آراد پورکار گزینه دوم. ارزش معاملات بازار کم است و تا زمانی که برای ارزش معاملات محدوده حداقل‌ها را در نظر بگیریم شاهد رکود بازار خواهیم بود.
محمد خبری‌زاد گزینه دوم. بازار خنثی خواهد بود.
ندا رضایی گزینه دوم. با توجه به تثبیت قیمت دلار بالای ۳۰ هزار تومان و اصلاح شاخص، بازار بدون تغییر چشمگیر پیش‌بینی می شود.
بابک سالاروند گزینه دوم. با توجه به اینکه در چند وقت اخیر با افت بورس، سرمایه‌گذاران متضرر شدند و ارزش و حجم پایین معاملات حاکی از این موضوع است، در نتیجه عدم ورود نقدینگی قابل توجه باعث فرسایشی شدن بازار سرمایه می‌شود.
حسین مریدسادات گزینه دوم. با توجه به كاهش ارزش معاملات در هفته كارى گذشته و از طرفى اخبار منفى درباره برجام، نمى توان به محرک هاى بازار براى ادامه روند صعودى بازار خوشبين بود. تنها نقطه اميدوارى محدوده حمايتى یک میلیون ۵۰۰ هزار واحد شاخص كل است كه بتواند محرك جذابى براى رشد مجدد بازار باشد.
علی ملک لی گزینه سوم. با توجه به عدم وجود قدرت در شاخص برای صعود و عرضه‌های هفته گذشته، میل به نزول شاخص بیشتر است.

با توجه به انتخاب ۸۰ درصدی گزینه دوم (بدون تغییر چشمگیر) و ۲۰ درصدی گزینه سوم (منفی، کاهشی) توسط کارشناسان، به نظر می‌رسد روند هفته آینده بازار متعادل و رو به سمت منفی بوده تا جایی که متغیرهای اساسی برای رشد مانند ارزش معاملات افزایش پیدا کنند.

لازم به ذکر است نتایج این نظرسنجی و تحلیل کارشناسان، نظر باشگاه خبرنگاران جوان نبوده و سیگنال بورسی و توصیه به خرید یا فروش محسوب نمی‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۲۳ ۱۷ خرداد ۱۴۰۱
شما دویست هزار تومان گذاشتید روی یارانه اونوقت فقط یک حلبی روغنو سیصدو پنجاه هزار تومان افزایش قیمت دادی، یعنی منیکه تا دیروز روغنو ۹۱ هزار تومان میخریدم باید امروز چهارصدو چهل هزار تومان بخرم، یعنی به غیر از برگشت دادن کل یارانه سیصد هزارتومانی به خود شما باید پنجاه تومان هم از جیب خودم بدم به شما، یعنی در اصل شما یارانه ندادید بلکه یارانه از مردم گرفتید.حالا شما حساب کنید ۵۰ هزار تومان از روغن و ۱۲۰ هزار از برنج و ۳۰ هزار از تخم مرغ و همینطور برید ببینید در کل اقلام که گران کردید، چقدر از مردم یارانه گرفتید تا یارانه بدید !!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۸ ۱۵ خرداد ۱۴۰۱
باز چی شد
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۲:۵۱ ۱۵ خرداد ۱۴۰۱
والا بخدا اگه دو سال پیش کاه خریده بودیم الان چندین برابر سود کرده بودیم
تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۵ ۱۵ خرداد ۱۴۰۱
اقتصاد فلج بورسی بهتر از این را نمی خواهد
ا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۰ ۱۵ خرداد ۱۴۰۱
فقط دولت با افزایش نرخ کالاهای اساسی به سود رسید.مردم و تولیدکننده متضرر شدند... دولت بخاطر محدودیت ارز و طلا و عدم اجرای طرح های عمرانی قدرت بالایی در کنترل بازارهای فیزیکی ندارد و درآمدش را به مالیات گرفتن بسنده کرده و هر روز قوانین افزایش مالیات تصویب می کند ... اما 75 درصد بورس دست دولت است و به راحتی با رنج کشیدن مثبت یا منفی جهت را تغییر می دهد...دخالت های صندوق فولاد در خساپا بدون دلیل نبود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۱ ۱۵ خرداد ۱۴۰۱
خیلی جالبه واقعا
شاخص رو 300 هزار واحد اوردن بالا بازم پالایش نتونست بیاد بالای 9 هزار تومن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۹ ۱۵ خرداد ۱۴۰۱
پس نتیجه میگیریم این هفته شاخص مثبت خواهد شد
Iran (Islamic Republic of)
کارشناس واقعی بورس
۱۸:۰۹ ۱۵ خرداد ۱۴۰۱
تحلیل شاخص کل بورس:
دوستان رفتیم تو فاز اصلاح.چرا متوجه نیستید؟چون مطمئنم تاکید میکنم.خواهشا با یک یا دو روز نوسان مثبت هیجانی خرید نکنید.دیگران هم فریب ندید.تا آخر خرداد وحتی شاید نیمه تیرماه اصلاح داریم.پس فعلا سراغ خرید نروید.بخصوص در شاخص سازها.بخواهیم یا نخواهیم بیشتر سهم هایی که در این مدت رشد داشته اند این اصلاح را دارند.بجای لج بازی تلاش کنید دیگران را راهنمایی کنید که خریدهاشون را به تیرماه موکول کنند و در نقاط حمایتی زیر وارد شوند.لااقل تا آخر خرداد خرید پرریسک است.اینطوری اصلاح بازار زودتر تمام میشود و کسی متضرر نمیشود.
اصلاح شاخص کل تا سه حمایت زیر ادامه دارد لطفا به دیگران هم اطلاع بدید:
1410000 فیبو 50/ کف حمایت معتبر خرید در این نقطه مطمئن است.
1450000 واحد فیبو 38/ حمایت اصلی نظر خودم تا این عدد شاخص اصلاح دارد.خرید این نقطه کم ریسک است.
1480000 واحد حمایت اول
باشگاه خبرنگاران چه موقع نظرات کارشناسان واقعی را منتشر میکنید.هر چی نظر درست مینویسم منتشر نمیشود؟چرا؟هفته پیش بیشتر نظرات کارشناسان شما اشتباه بود.چرا نظر من را منتشر نکردید؟
آخرین اخبار