خبرگزاری کیودو اعلام کرد نخست وزیر ژاپن قرار است به منظور اعلام همبستگی خود با غرب دربرابر روسیه، در نشست ناتو در اواخر ژوئن، شرکت کند.

به گزارش کیودو نیوز به نقل از منابع دولتی ناشناس، فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن تمایل دارد به منظور اعلام همبستگی خود با غرب دربرابر روسیه، برای اولین بار در نشست سران سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) که در اواخر ژوئن، (اوایل تیر) برگزار می‌شود، شرکت کند.

به نقل از این خبرگزاری، این اقدام یک موضع غیرمعمول تهاجمی برای یک مقام ژاپنی است. کیشیدا بار‌ها روسیه را به دلیل آنچه که او به عنوان جنایت جنگی علیه اوکراین توصیف کرده، محکوم کرده است. در گذشته، رهبران ژاپنی خط مشی دقیقی را در رابطه با روابط خود با روسیه حفظ کرده اند، زیرا دو کشور بر سر مناقشات ارضی سالهاست که با هم درگیر اند.

نشست سران ناتو در ۲۹ تا ۳۰ ژوئن در مادرید، پایتخت اسپانیا برگزار م شود که احتمالا با کارزار انتخاباتی پیش از انتخابات ژاپن تقارن دارد. منابع دولتی به کیودو گفتند که کیشیدا با در نظر گرفتن اوضاع سیاسی قبل از انتخابات مجلس تصمیم نهایی را خواهد گرفت.

ناتو ژاپن را به همراه استرالیا، نیوزلند و کره جنوبی به عنوان شرکای خود در منطقه آسیا و اقیانوسیه به این اجلاس دعوت کرده است. حضور کیشیدا در این اجلاس به عنوان ارسال پیام قوی همبستگی بین المللی در مورد بحران اوکراین است.

چندی پیش، «هیروکازو ماتسونو» دبیر ارشد کابینه ژاپن اعلام کرد که دولت ژاپن از تصمیم اتحادیه اروپا برای اعمال تحریم  بر واردات نفت روسیه حمایت خواهد کرد. او تاکید کرد صادرات نفت ابزار مهمی برای کسب ارز خارجی برای روسیه است و توکیو از این اقدام اعضای اتحادیه اروپا با همکاری یکدیگر که منجر به کاهش بیشتر وابستگی انرژی ژاپن به روسیه می‌شود، استقبال می‌کند.

ماتسونو اعلام کرد که  این تصمیم بسیار دشواری برای ژاپن بود چرا که تقریبا به طور کامل به واردات نفت وابسته است، اما اکنون زمانی است که وحدت گروه هفت اهمیت زیادی دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار