نخست‌وزیر ژاپن در سفر به جنوب شرق آسیا با همتای اندونزیایی خود درباره بحران اوکراین و مقابله با رشد چین در منطقه گفت‌وگو کرد.

«فومیو کیشیدا» در یک سخنرانی مشترک در جمع خبرنگاران گفت که ژاپن متعهد به دعوت روسیه و اوکراین به توقف خصومت‌ها و واکنش به تأثیرات این جنگ بر اقتصاد جهانی است.

به گزارش رویترز، در این دیدار «جوکو ویدودو» رئیس‌جمهور اندونزی نیز تأکید کرد که جنگ در اوکراین باید متوقف شود. او پیشتر گفته بود که علی‌رغم فشار برخی کشور‌های غربی برای حذف گروه ۲۰، رؤسای‌جمهور اوکراین و روسیه را به اجلاس اصلی این گروه در ماه نوامبر دعوت کرده است.

کیشیدا و ویدودو همچنین در مورد موضوعاتی از جمله حضور چین در منطقه و سرمایه‌گذاری ژاپن در اندونزی گفت‌وگو کردند. نخست‌وزیر ژاپن با اشاره به اختلافات طولانی مدت دریایی در آبراه‌های استراتژیک گفت: «من مخالفت شدید خود را با تغییر یک‌جانبه وضعیت موجود در دریای شرقی و جنوبی چین اعلام می‌کنم.»

کارشناسان معتقدند کشور‌های جنوب شرقی آسیا که تمایل ندارند دسترسی به اقتصاد چین را از دست بدهند، به دنبال این هستند که از رویارویی بین آمریکا، متحد اصلی ژاپن و پکن دوری کنند. ژاپن ماه آینده میزبان «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا و سران کشورهای استرالیا و هند برای گفت‌وگو‌های موسوم به «گفت‌وگو‌های چهارجانبه» در مورد امنیت منطقه خواهد بود.

مقصد بعدی نخست‌وزیر ژاپن ویتنام خواهد بود و پس از آن از تایلند میزبان مجمع اقتصادی آسیا و اقیانوسیه (APEC) دیدن خواهد کرد و درنهایت رهسپار اروپا می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار