نشریه انگلیسی دیلی اکسپرس، قرارداد ۲۰ ساله میان ایران و روسیه در حوزه انرژی را سبب خشم و تحقیر رئیس جمهور آمریکا دانست.

نشریه دیلی اکسپری در گزارشی نوشت: در میانه جنگ اوکراین، روسیه روابط خود در زمینه انرژی را با ایران گسترش داده است. [بر این اساس]دیپلمات‌های دو کشور در خصوص فاز‌های دوم و سوم توسعه نیروگاه هسته‌ای ایران گفتگو کردند.

در ادامه این گزارش آمده است: در همین حال، شرکت‌های انرژی روسیه قرار است تا نقشی پر رنگ‌تر را در صنعت پتروشیمی ایران ایفا کنند و مانع دیگری را برای کشور‌های غربی که به شدت تلاش می‌کنند تا اتکایشان را به صادرات سوخت فسیلی روسیه پایان دهند، بتراشند.

اتحادیه اروپا به شدت به گاز روسیه متکی است؛ به طوری که در سال گذشته میلادی، ۴۰ درصد از گاز خود را از روسیه وارد کرده بود. هفته گذشته، «الکساندر نواک»، ریاست هیئتی عالی رتبه را در سفر به ایران برای گفتگو در خصوص اتحاد دو کشور (ایران و رسویه) بر عهده داشت.

در ادامه گزارش دیلی اکسپرس آمده است: طبق اعلام «جواد اوجی» وزیر نفت ایران، روسیه هم اکنون بخشی از مبلغ ۵ میلیارد دلاری را که وعده آن را داده بود، برای پروژه‌های انرژی، کشاورزی و حمل و نقل در ایران اختصاص داده است. طبق این گزارش، ایران وروسیه تصمیم دارند تا تجارت سالانه خود را ظرف سه سال اینده به ۴۰ میلیارد دلار برسانند.

طبق اعلام وزیر نفت کشورمان، تهران و مسکو همکاری هایشان در بخش مالی و بانکی، پتروشیمی و انرژی هسته‌ای را به شکلی چشمگیر افزایش خواهند داد. او همچنین اعلام کرده است دو کشور توافق کرده اند تجارت دوجانبه شان را با واحد پولی خود انجام دهند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Netherlands
7891
۰۵:۵۰ ۱۵ خرداد ۱۴۰۱
قرارداد با چین و هند و پاکستان و افغانستان با نیروی قدس سپاه رو هنوز رو نکردیم. شرمنده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۷ ۱۴ خرداد ۱۴۰۱
حالا چرا این نشریه اینقدر ناراحته ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۲ ۱۳ خرداد ۱۴۰۱
روسیه هیچ وقت ریال بی ارزش نمیگیره مگه طلا بدن بهش
آخرین اخبار