سید محسن حسینی ارسنجانی، معاون سابق دفتر مشاوره وزارت آموزش و پرورش گفت: راهنمایی تحصیلی دانش آموزان باید در جهت مناسب سازی وضعیت آینده تحصیلی و شغلی دنبال شود و به استعداد و علایق افراد نیز مرتبط باشد.
به گفته وی در هدایت تحصیلی عواملی مانند هوش، استعداد، نقش خانواده و محیط آموزشی نیز موثر هستند.
او گفت: البته تبلیغات رسانهها و بازار کار از اهمیت دو چندان برخوردارند و این فرآیند باید از طرف شورای مدرسه و مشاوران آموزشی دنبال شود.
به گفته این مشاور تربیتی، ارزشها و موارد زیادی در تعیین هدایت تحصیلی وجود دارند.
او گفت: این روزها متولیان امور آموزشی وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم و بهداشت نگران هدایت تحصیلی هستند که بر اساس واقعیتهای جامعه پیش نمیرود. به نظر میرسد بزرگترین مشکل در این موضوع نداشتن باور به نیازهای اساسی کشور در جهت کاهش تنشهای شغلی است که میتواند همانند مشکلات جمعیتی کشور در آیندهای نه چندان دور به عنوان مشکلی اجتماعی مطرح شود.
او گفت: حدود ۶۵ درصد فعالیت در هدایت تحصیلی مستقیم و ۳۵ درصد در نظرات والدین و دانش آموزان و شرایط سوابق تحصیلی است. بههمیندلیل پیشنهاد میشود آموزش علمی مشاوران و دست اندرکاران حوزه معاونت آموزشی و پرورشی انجام شود.
او گفت: هدایت تحصیلی با ویژگیهای علمی و توجه به فرآیندهایی مانند تستهای رغبت سنج، تست ریون، تست هوش چندگانه گاردنر، مکنزی و بررسیهای پی کیو، آی کیو و وای کیو انجام می شود تا بتوانیم همبستگی شغلی مناسبی در آینده جامعه ببینیم.
به گفته این کارشناس تربیتی یکی از مسائلی که در آینده شامل کشور ما خواهد شد، همین نپذیرفتن مسئولیتهای اجتماعی است که نمود آن را میتوان مشاهده کرد که اکنون در مدارس رشته ریاضی و فیزیک کمترین متقاضی را دارد، مشاهده کرد.
او گفت: اصرار خانوادهها به تحصیل در یک رشته خاص مانند رشته تجربی و عدم توجه به هوش، استعداد و علایق بچهها میتواند مشکل ساز شود. باید در آیندهای نزدیک مسئولین برای حل این موضوع چاره اندیشی خاصی انجام دهند و در این گام تمامی دستگاهها و مسئولین باید به آموزش و پرورش کمک کنند و همیاری لازم را انجام دهند.
دوستانی دارم رفتن رشته فنی و حرفه ای میلیاردی دارن پول در میارن شرکت خودشونو زدن تو خارج نمونش طراحی لباس درامدش با دندانپزشک ها برابره
برید فقط دنبال علاقتون خودتونو پیر نکنید با تجربی اخرش ب معلم شیمی ختم میشه
فقط علاقه!!!!!!