محققان یک شرکت دانش بنیان در شهرکرد، بذر‌های عاری از ویروس به روش کشت‌بافت تولید کردند.

بابک شبانی‌سفیددشتی مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان گفت: سال‌های گذشته و برای تأمین نیاز به بذر کشاورزان پیشرو و سیب‌زمینی کار در کشور، واردات بذر از کشور‌های اروپایی به داخل کشور صورت می‌گرفته است که همین موضوع باعث خروج ارز و نداشتن تضمین تولیدی و وجود برخی مشکلات از جمله مشکلات گمرکی و حمل‌ونقل برای کشاورزان داخل وجود داشت.

روش کشت‌بافت یکی از روش‌های تکثیر غیرجنسی در گیاهان بوده که با استفاده از محیط استریل و کاملاً عاری از هر گونه جرمی منجر به تولید گیاهانی با قابلیت جایگزین شدن به عنوان بذر‌های مادری برای تولیدات گیاهی است.

محصول تولیدی در چهار مرحله تولید محیط کشت و بهینه کردن آن در فضای آزمایشگاهی، کشت نمونه‌های سالم‌سازی شده در اتاق‌های کشت، انتقال شیشه‌های کشت شده به سالن رشد و انتقال گیاهچه‌های درون شیشه‌ای به محیط سازگاری با گلخانه و در نهایت گلخانه و تولید بذر‌های عاری از ویروس است.

در زمان فعالیت شرکت تولیدات شرکت زیر نظر مرکز تحقیقات کشاورزی چهارمحال و بختیاری قرار داشته و در نهایت با استفاده از آزمایش‌های ویروس شناسی که روی نمونه‌های تولیدی صورت می‌گیرد، برچسب کلاس بذر دریافت می‌شود، این بذر‌ها قابل فروش به کشاورزان پیشرو و عمده کار سیب‌زمینی هستند و قابلیت جایگزین شدن به عنوان بذر مادری برای تولید سیب‌زمینی در سطح مزرعه در سال‌های آینده برای کشاورزان را دارند.


بیشتر بخوانید


برای ایجاد زمینه همکاری بیشتر و توسعه، ارتقای دانش و تأمین فناوری‌های مورد نیاز تفاهم‌نامه‌ای میان شرکت و دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد برای برگزاری دوره‌های کارآموزی، ایجاد زمینه‌های اشتغال‌زایی، شبکه‌سازی نخبگان علمی و فنی، برگزاری رویداد‌های کارآفرینی محور، ارائه مشاوره و استفاده از تجربیات و تجهیزات و امکانات یکدیگر تأکید شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.