گفتگوهای ایران و آمریکا بصورت غیر مستقیم و از طریق Non-Paper دنبال می‌شود؛ اما این وضعیت تا چه زمانی ادامه دارد؟

برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به برجام، پس از حدود ۱۲ سال مذاکرات فشرده میان ایران و کشورهای اروپایی در ابتدا و در ادامه روسیه، آمریکا و چین، ۲۳ تیر ۱۳۹۴ به دنبال تفاهم هسته‌ای لوزان، در وین اتریش به امضای طرفین رسید و دی همان سال اجرایی شد.

توافقنامه برجام در شورای امنیت سازمان ملل متحد مورد حمایت و با صدور قطعنامه ۲۲۳۱، رسما الزام‌آور شد؛ به نحوی که مقرر شد آمریکا در برابر پایبندی به تعهدات ایران در برجام، تحریم‌های اعمال شده علیه ایران را لغو کند.

موقعیت non paper در وین

آمریکا برخلاف آنچه وعده کرده بود، صراحتا قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل را با اعمال مجدد تحریم‌ها نقض کرد

اما باوجود پایبند بودن ایران به قول و قرار خود در برجام، آمریکا از عمل به تعهدات خود سرکشی کرد تا پس از نقض مکرر برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل از طریق اعمال فشار حداکثری و تصویب تحریم های گوناگون، با امضای دونالد ترامپ رئیس جمهور جمهوری‌خواه آمریکا در روز ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ رسما از برجام خارج شود.

با این اقدام دولت آمریکا تحریم ها به همان حالتی که در گذشته وجود داشت برگشت و در طی سال های بعد نیز تشدید شد.

در پی خروج آمریکا از برجام، سران سه کشور فرانسه، آلمان و بریتانیا در بیانیه‌ای مشترک، اعلام کردند که با افزایش احتمال اعلام نقض توافقنامه از سوی آمریکا، توسط شورای امنیت، قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد مبنی بر تأیید این توافقنامه هسته‌ای همچنان به عنوان «چارچوب قانونی بین‌المللی برای حل اختلاف» باقی خواهد ماند و از این اقدام آمریکا ابراز تاسف کردند.

موقعیت non paper در وین

باوجود حمایت سه کشور اروپایی از ادامه توافق برجام اما آن‌ها در طول سال‌های خروج آمریکا از برجام عملا کاری جز تداوم گفتگوها انجام ندادند

 ایران یک سال پس از خروج آمریکا از برجام و و زمان دادن به طرف غربی برای بازگشت توافق به روال عادی خود، سرانجام ۱۸ اردیبهشت ۹۸ رویکرد با اتخاذ سیاست تازه ای، تصمیم گرفت به میزان پایبندی کشورهای ۴+۱ به این توافقنامه پایبند باشد و طبق این استراتژی تصمیم به کاهش گام به گام تعهدات خود تا پنج مرحله گرفت.

بر همین اساس، شورای عالی امنیت ملی با انتشار بیانیه‌ای خطاب به کشورهای عضو برجام اعلام کرد: ایران در راستای صیانت از امنیت و منافع ملی مردم ایران و در اعمال حقوق خود مندرج در بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام، از امروز ۱۸ اردیبهشت ۹۸ برخی اقدامات خود در توافق برجام را متوقف می‌کند.

توقف فروش ذخایر اورانیوم غنی‌شده و ذخایر آب سنگین، عبور از غنی‌سازی ۳.۶۷، لغو محدودیت‌های تحقیق و توسعه، گازدهی در فردو و گام پنجم، گام نهایی و پایانی؛ توقف تمام محدودیت‌های عملیاتی ایران در برجام بود.

موقعیت non paper در وین

بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام صراحتا به ایران اجازه داده تا درصورت نقض تعهدات هر یک از طرفین توافق برجام برخی تعهدات خود را متوقف کند

از آن سال تاکنون مذاکرات مستقیمی میان ایران و آمریکا صورت نگرفته و دو کشور بنا به گفته حسین امیرعبداللهیان وزیرخارجه کشورمان، ایران کماکان گفت وگوهای مستقیم خود را با نمایندگان کشورهای ۱+۴ در وین داشته و آمریکا از طریق تبادل non-paper به مذاکرات پیوسته است.

مذاکرات که دور هشتم آن ۶ دی و با حضور هیأت‌های ایران و گروه ۱+۴ از سر گرفته شد و ادامه داشت تا اینکه با اعلام جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اروپا از ۲۰ اسفند پارسال به علت اختلاف نظر طرفین مذاکرات بر سر برخی مسائل باقی مانده تا اطلاع ثانوی متوقف شد.

موقعیت non paper در وین

جمع شدن چادر خبرنگاران مستقر در مقابل هتل کوبورگ محل مذاکرات همزمان با توقف گفتگوهای وین

اما Non paper (متن تفسیری یا تفاهم شفاهی) که مذاکرات لغو تحریم‌ها درحال حاضر در این مرحله قرار گرفته در واقع متنی است به سند تایپی امضا نشده بر روی یک كاغذ بدون عنوان گفته می شود كه به طور غير رسمی برای تفسير يك سند امضا شده تهيه می شود.

« يادداشت كمكی» (Aide-mémoire) نام دیگر این متن که هميشه مورد توافق تمام طرف ها است اما برای اينكه تفاسير بيان شده در آن، رسميت پيدا نكند، دولت های مذاکره کننده آن را منتشر نمی كنند.

در واقع non paper ها حاصل مذاكرات شفاهی ديپلمات ها بر سر موضوعاتی است كه در متن توافق اصلی بيان نشده و آنها برای اينكه تفسير خود از جزييات يك توافق اصلی را مورد استناد كنند، آن را می نویسند.

موقعیت non paper در وین

non paper ها همان تفاهمات شفاهی هستند که دولت های مذاکره‌کننده برای این که الزام آور نباشد آن را منتشر نمی کنند

طرف آمریکایی از شروع دور جدید گفتگو ها تاکنون حداقل ۲ بار به صورت Non-Paper پیشنهادات خودش را در موضوعات فنی به ایران ارائه داده که پاسخ‌ها در ۱۲ صفحه از سوی هیات ایرانی تهیه و با واسطه به آن ها داده شده است.

موقعیت non paper در مذاکرات لغو تحریم ها آنجایی اهمیت پیدا می‌کند که بنا به گزارش شبکه الجزیره به نقل از یک منبع آگاه ایرانی روی ۹۰ درصد مسائل، توافق شفاهی شده اما این توافقات مکتوب نشده است.

الجزیره در ادامه به نقل از این مقام ایرانی که نامش ذکر نشده، اعلام کرد، شش موضوع، هسته اختلافات اصلی با آمریکا در مذاکرات هسته‌ای را تشکیل می‌دهد و «تضمین‌های اجرایی» بازرترین نقاط حل نشده با واشنگتن در این مذاکرات است.

موقعیت non paper در وین

آمریکا از طریق تبادل non-paper به مذاکرات پیوسته است

اما چیزی که مشخص است این است که موقعیت non paper در شرایطی می بایست هرچه زودتر با اقدامات الزام آور ایران و طرف های دیگر مذاکرات لغو تحریم ها به وضعیتی مکتوب تبدیل شود تا بیش از آن‌چه بود الزام آور شود.

آمریکا در طول مذاکرات وین هنوز نپذیرفته که اگر می‌خواهد به مذاکرات بازگردد باید تحریم‌ها را در چارچوب برجام لغو کند؛ همچنین واشنگتن باید بعد از لغو تحریم‌ها در مرحله راستی آزمایی قرار گرفته و تضمین بدهد که بار دیگر از توافق با ایران خارج نخواهد شد.

تا زمانی که دولت کنونی آمریکایی تفاوت خود با دولت ترامپ را نشان ندهد سطح توافقات از تفاهمات شفاهی فراتر نرفته و چیزی روی کاغذ مکتوب نشده تا امضا شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۱۹:۰۷ ۱۲ خرداد ۱۴۰۱
اصلا اینهمه تحریم به خاطر هیچ و پوچ بیفایده است و باید غرب همه تحریم‌هایی را بردارد
#تحریم برای هیچ و پوچ
#تحریم برای هیچ و پوچ
#تحریم برای هیچ و پوچ
#تحریم برای هیچ و پوچ
#تحریم برای هیچ و پوچ
#تحریم برای هیچ و پوچ
این ظلم بزرگ و ما بخشودنی غرب به ملتها و دانشمندان و دانشجویان و کشورهای پاکی همچون ایران است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۵ ۱۲ خرداد ۱۴۰۱
اوووو
خسته مان کردید کی قضیه برجام برچیده میشه دارین اینجوری نشان میدید که ما وابسته به برجامییم خوب تمامش کنید اینقدر کوری نخوانید
Iran (Islamic Republic of)
حرف حساب
۱۵:۲۲ ۱۲ خرداد ۱۴۰۱
رییس‌جمهور محترم کیفورونگیرین بدستشون توراه وین برین بقالی که نی بدترمیش بهترنمیش ایران هیچ امتیازی ب هیچ کشوری نمیده وهیچ تحریمی قبول نداره آمریکا ،انگلیس ،فرانسه اول خودشون بازرسی بشن سلاح هسته ای نداشتن بعد دنیاقبول داره براایران تعیین تکلیف بکنن شماوهردولتی ک میادبایدمذاکرات فقط وفقط درجهت تایید سوخت هسته ای برای ایران توگروه 5+1ثبت بشه هر کشوری اعتراض اول باید خودش تحت بازرسی و نظارت آژانس ودنیا قراربگیرند صلاحیتش تاییدشدواس ایران تعیین تکلیف بکن تحریم ونظارت وبازرسی وامتیازاصلاقبول نداریم ربطی ب سوخت هسته‌ای نداه مشهد اینکه بگیم نباید هیچ کشوری نفت داشته باشه تحریم واس تجارت بین المللی وحسابای بانکی و معاملات وتولیدواقتصادکشوراهست ک ایران خلافی ازین بابت انجام نداده ونقض قوانین بین المللی هس حساباش بلاک بش وتجارتش محدود خلاف قوانین بین المللی هس
Lithuania
ناشناس
۱۵:۲۱ ۱۲ خرداد ۱۴۰۱
سئوال ما هم اینه: این وضعیت تا چه زمانی ادامه دارد؟
این وضعیت برای چی ایجاد شد؟
همه شعار تعامل و دموکراسی رو خوب میدیم، ولی برای ساده ترین تعامل رو در رو با طرف مقابل آماده نیستیم و پیغام بازی راه انداختیم.
Iran (Islamic Republic of)
حرف حساب
۱۵:۱۰ ۱۲ خرداد ۱۴۰۱
رییس‌جمهور محترم سوخت هسته ای حق همه کشورهاهس ربطی ب تحریم وبازرسی نداره مذاکرات هسته‌ای فقط بابت ب رسمیت شناختن ایران بعنوان یک کشور دانش بنیان تولید سوخت باش انقد مذاکرات کنین تاایران روتاییدکنن اصلااین کاغذبازیاامتیازدادن هاتحریمات ربطی ب سوخت هسته‌ای نداره اگه هزاران سال هم مذاکرات طول بکشد شمابایداین راه رو برین تا حق سوخت هسته‌ای برای ایران 5+1تاییدبکن چ ربطی ب تحریم ایران داره تاهزارسال دگه همه کشورهای جهان دانش سوخت هسته‌ای بدست میارن مس نفت بگیم هیشکی حق استفاده از نفت ندارن فقط5+1بایدبرای نفت تعیین تکلیف بکنن
Iran (Islamic Republic of)
حرف حساب
۱۵:۰۲ ۱۲ خرداد ۱۴۰۱
رییس‌جمهور محترم ب مذاکرات 5+1نرویدممنوع خط قرمز ایران هس انرژی هسته ای حق همه مردم جهان هس هر کشوری دانش هسته ای بدست بیاره حق استفاده از انرژی هسته ای داره میگه اینکه بگیم نفت حق انحصاری 5+1هیچ کشوری نفت نباید داشته باش میش همچین حرف زوری ،،،انرژی هسته‌ای هم یه نوع سوخت هس حق ایران هس سرش مذاکره نداریم الان دگه باید بش 5+2ماسرسوخت مذاکره نداریم آمریکا غلط کرده ومیکن خودش آزمایشگاهاهسته ای پایگاه نظامی هسته ای ازمایشگاهامیکروبی هسته ای داره خودش ناقض حقوق بین المللی هس سلاح هسته ای داره درجنگ باژاپن چکارکرد خودامریکا انگلیس فرانسه خودشون متهم ب ساخت سلاح هسته ای هستن بامدرک بین المللی باید تمام مراکز هسته ای این 3کشورتحت نظارت و بازرسی آژانس قراربگیرند اگه ابهامی نداشتن بعدمارومتهم کنن وماروتحریم کنم یه تنه ب قاضی میرن سوخت هسته‌ای مس نفت میمونه ربطی ب تحریم وشکایت وبازرسی نداره ماحق استفاده از سوخت هسته‌ای داریم چون دانشش روبدست آوردیم هر کشوری اعتراض داره باید اول خودش تخت بازرسان آژانس بازرسی بش بعداگه مشکلی نداشت واس ایران تعیین تکلیف بکن
Iran (Islamic Republic of)
حرف حساب
۱۴:۵۰ ۱۲ خرداد ۱۴۰۱
رییس‌جمهور محترم شما دوباره کیفوبرداشتین توراه وین واس مذاکره چی میدن راه اشتباه میرین نگفتم بزارحداقل یکسال دوسال زمان بگذره واس مذاکره با ایران اسرارکنن تاقولشون باعملشون یکی بش دوسال واس مذاکره با ایران اسرارکنن همه چی درس میش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۱ ۱۲ خرداد ۱۴۰۱
خانواده های مسولان در رفاه و آرامش زندگی می کنند و این ما هستیم که خسارت و هزینه میدیم
چه تحریم باشیم و چه نباشیم به حال خانواده های مسولین فرقی نمیکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۸ ۱۲ خرداد ۱۴۰۱
اتخاذ سیاست ایدولوژی آمریکاستیزی ، از همون اول اشتباه بود و خسارت و هزینه های زیادی برای ملت ایران داشت. مثلا الان به خاطر تحریم ها 200میلیارد دلار به کشور خسارت زده شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۷ ۱۳ خرداد ۱۴۰۱
خدا یه عقلی به تو بده یه پولی به ما. یعنی تو بر خلاف اون حیوون بیچاره دو بار تو گل گیر می‌کنی؟ تو این حداقل هشتاد سال هر بلایی بوده از طرف آمریکا سر ایران اومده. از کودتا و سرنگون کردن دولت مصدق تا جنگ تحمیلی و تحریمها همه کار آمریکا بوده بعد تو میگی ما ایدئولوژی آمریکا ستیزی داریم؟ آخه بدبخت آمریکا تو رو اصلا آدم حساب نمی‌کنه. برای اونها تو با چهارپایی که میشه ذبحش کرد فرقی نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۲ ۱۲ خرداد ۱۴۰۱
مردم ایران معمولا یا تفریطن یا افراط، یا کاملا خودشونو ول دادن تو برجام و میگن آمریکا هرچی گفت قبول کنید یا به شدت با برجام مخالفن و هی حرف از تولید داخل و ما میتوانیم و آمریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند میزنن؛ واقعیت رو نمیبینند هیچکدوم؛ دولت روحانی اشتباه کرد که به آمریکا اعتماد کامل کرد و دولت رئیسی هم اشتباه میکنه که به دنبال نابودی برجامه؛ نگید نیست که مشخصه از اول مشخص بود، قبل از انتخابات ریاست جمهوری رئیسی به شدت از برجام انتقاد میکرد و موقع انتخابات و تشکیل دولت فقط برای بهانه ندادن به اصلاح طلبان با مذاکرات برجام موافقت صوری کرد و در اصل مخالف برجامه و بهتون قول میدم این برجام حداقل در این دولت به هیچ وجه احیا نمیشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۶ ۱۲ خرداد ۱۴۰۱
آمریکا بود که زد زیر میز
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۸ ۱۲ خرداد ۱۴۰۱
دولت محترم چگونه اقتصاد رو به مذاکرات گره نزده اید که حتی توان اعلام شکست برجام را هم‌ندارید!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۷ ۱۲ خرداد ۱۴۰۱
ایران واقعا به دنبال بمب اتم و هسته ای هست و این واقعیتی بود که نتونستن پنهانش کنند و الان علنی شده.

باید هرچه سریع تر این برجام چه خوب چه بد به نتیجه رسوند چراکه اگر تحریم های بین المللی برگردد کشور دچار فروپاشی می گردد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۳ ۱۲ خرداد ۱۴۰۱
مبنای مذاکرات فقط نساختن بمب اتم باشد و نه بیشتر و نه هیچ محدودیتی و نه هیچ کندی سرعتی و نه هیچ محدودیت وزنی و....جز گرفتن تضمین پیشاپیش و رفع همه تحریمها آنهم همه نه جزیی از تحریمها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۲ ۱۲ خرداد ۱۴۰۱
مستقیم ورودررو باآمریکا مذاکده بکنید مردم ۴۳ساله تو سختی هستند ازوقتی این ریسی آمده بدبخت شدیم
Iran (Islamic Republic of)
مسعود
۱۰:۴۴ ۱۲ خرداد ۱۴۰۱
یعنی قبل 43 سال مردم تو آسایش بودند؟ پس چرا هویدا رو انداخت زندان چرا مردم انقلاب کردند؟
Iran (Islamic Republic of)
خرزو
۱۱:۴۳ ۱۲ خرداد ۱۴۰۱
در جواب ناشناس بگم که شاه هویدا را به‌خاطر ساواک به زندان انداخت کاری که الان هم شاهدیم دوم اینکه دیکتاورها برای در امان ماندن هر کاری می‌کند ولوو بهترین نخست وزیرت هم باشه اصلا پدرت باشه.ساده ایا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۷ ۱۲ خرداد ۱۴۰۱
مسعود دادا ملت انقدر ساده و نادان بودن هویدا گفت من قیمت خودکار یازده سال یه قیمت نگه داشتم بهش خندیدن اونموقع هم رسانه ای نبود انچنانی که ملت از اطرافشون خبر داشته باشن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۹ ۱۲ خرداد ۱۴۰۱
10:44مردم از زور خوشبختی سیر بودن انقلاب کردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۳ ۱۲ خرداد ۱۴۰۱
فقط به خاطر اسلام مردم قربانی شدند نه برای گرانی و اقتصاد و بدبختی و دلار و...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۴ ۱۲ خرداد ۱۴۰۱
پاسخ به مسعود
ظاهرا خیلی پامنبری خوبی هستی فکر میکنی مردم درزمان شاه دررنج ومشقت بودن؟ هویدارا شاه زندان انداحت؟ تازه برو خاطرات اقای رفیق دوست را بخوان وقتی خواستند هویدارا اعدام کننداولش رفتند اموالش را بررسی کردند دیدن همین وزیر شاه خانه نداشت شبها یا دردفترش یا درخودروی خودش که پیکان بود میخوابید الان کدام وزیر اصلا وزیر نه کدام مدیرکل تو درمناطق جنوبی شهر زندگی میکنند لطفا اگر مغز توسرت هست کمی پرس وجو کن اونوقت میفهمی مدعیان اسلامیت چه بروز دین وکشوروملت اوردند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۸ ۱۲ خرداد ۱۴۰۱
مردم ایران الان فهمیدن اشتباه کردن!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۲ ۱۳ خرداد ۱۴۰۱
برجام حاصل مذاکره مستقیم با آمریکا بود و آمریکا با اعمال تحریم جدید تقریبا بلافاصله بعد از برجام و تهدید بانکها و شرکتهای خارجی و بعدا با خروج رسمی از برجام زیر تعهداتش زد و ایران یکطرفه تعهدات رو اجرا کرد. جان کری،‌ مونیز و شرمن که با ظریف و عراقچی مذاکره می‌کردند تیم آمریکا بودند. شاید منظور شما از مذاکره مستقیم این باشه که کشور رو دو دستی تقدیم آمریکا کنیم و هر چی گفتند بگیم چشم ولی خبر بد برای شما اینه که در اینصورت به روزی میافتی که آرزو می‌کنی هیچوقت به آمریکا برای بار چندم اعتماد نمی‌کردی. الان نگاه کن ببین لیبی کجاست. در صورت فریب خوردن دوباره از آمریکا وضع ایران صد برابر بدتر از لیبی خواهد شد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۱۲ ۱۴ خرداد ۱۴۰۱
از وقتي رئيسي اومد؟؟؟؟!!!!
خيلي معلومه از چه قماشي هستي
تا جايي كه ما يادمون مياد قبل رئيسي گروني و صبح جمعه هاي معروف بود و ارز جهانگيري و مرگ و مير كرونا و ...
حتما تو هم از دلالاي ارزبگير بودي كه حالا بدبخت شدي نه؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۱ ۱۲ خرداد ۱۴۰۱
آمریکای دیکتاتور و بی منطق صراحتا" قطعنامه ی ۲۲۳۱ را نقض می کند و کشورهای اروپایی و سازمان ملل و شورای امنیت و آژانس اتمی و .... بجای اینکه فشارها را بر آمریکای بی منطق و دیکتاتور وارد کنند و آمریکا را محکوم کنند، همگی بر علیه ایران متحد شدند !!!!!!!!!!!!!!!!
ایران سرافراز و قهرمان هرگز در برابر این زورگویان تسلیم نخواهد شد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۲ ۱۲ خرداد ۱۴۰۱
دولت مردان عزیز سپاه خودش خوب بلده تحریمارو دور بزنه به فکر مردم باشید. زودتر هم از بلاتکلیفی مردم رو دربیارید شد شد نشد هم نشد. مردیم از بلاتکلیفی و رکود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۷ ۱۲ خرداد ۱۴۰۱
نا زمان مرگ یکی از طرفین که تویی‌.قدرتی ندارین‌ چه جوری‌می‌خواین مذاکره کنین؟!
Iran (Islamic Republic of)
Bakhtiyar Zagrosi
۰۸:۳۷ ۱۲ خرداد ۱۴۰۱
آمریکا به هیچ تعهدی پایبند نیست مگر اینکه پیشاپیش صدها میلیارد دلار تضمین بدهد.
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۰۸:۳۶ ۱۲ خرداد ۱۴۰۱
غنی سازی شصت درصد و افزایش سایتها و ذخیره سازی نامحدود خواسته ایران باشد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۳ ۱۲ خرداد ۱۴۰۱
همچنین واشنگتن باید بعد از لغو تحریم‌ها در مرحله راستی آزمایی قرار گرفته و تضمین بدهد که بار دیگر از توافق با ایران خارج نخواهد شد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۱ ۱۲ خرداد ۱۴۰۱
با شیطان مذاکره کردن یعنی خودکشی یعنی دوباره افتادن به نوکری وتسلیم وسلب اراده ....یعنی تبعیت ...یعنی هر چه میگه باید میگی چشم قربان....
آخرین اخبار