تاکید دوباره واشنگتن به بازگشایی کنسولگری آمریکا در بیت المقدس

وزارت امور خارجه آمریکا بر تعهد دولت بایدن به بازگشایی کنسولگری در بیت المقدس تاکید کرد و خواستار گفتگو درباره این موضوع شد.

«ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست مطبوعاتی روزانه خود با خبرنگاران گفت واشنگتن معتقد است که بازگشایی کنسولگری در قدس شرقی می‌تواند راه مهمی برای تعامل با مردم فلسطین باشد.

به گزارش رویترز، پرایس درباره این تصمیم گفت واشنگتن در حال مذاکره با فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها بر سر این موضوع است. به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، حساسیت‌های منحصر به فردی نسبت به بازگشایی این مرکز خاص وجود دارد.

وی در ادامه پیرامون مذاکرات برجام نیز مدعی شد: ما آمادگی داریم در صورتی که ایران خواسته های فرابرجامی خود را کنار بگذارد به سرعت به این توافق بازگردیم. 

«جو بایدن» پیش از این وعده بازگشایی این کنسولگری را در سخنرانی‌های انتخاباتی خود داده بود و از وزیر امور خارجه آمریکا خواسته بود که با جدیت پیگیر این مسئله باشد. اما مخالفت رژیم صهیونیستی با این تصمیم، بازگشایی کنسولگری را به تعویق انداخت.

این کنسولگری پیشتر در زمان ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» و با استقبال گرم صهیونیست‌ها تعطیل شده بود. با این حال، «نفتالی بنت»، نخست وزیر رژیم صهیونیستی با پیشنهاد بایدن برای بازگشایی این مرکز مخالفت و تاکید کرد که باید به دنبال راهکاری برای حل و فصل این موضوع بود.

بسیاری از مقامات رژیم صهیونیستی می‌گویند بازگشایی کنسولگری آمریکا در قدس شرقی نقض آشکار حاکمیت این رژیم در سرزمین‌های اشغالی است. بسیاری نیز معتقدند که این موضوع می‌تواند یکی از محور‌های اختلاف در کابینه رژیم صهیونیستی باشد و مقامات این رژیم را مجبور به موافقت با این تصمیم کند.

دونالد ترامپ، رییس جمهور پیشین آمریکا در سال ۲۰۱۷ با به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم جعلی صهیونیستی، کنسولگری آمریکا در قدس شرقی را در سفارت این کشور ادغام کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۷ ۱۱ خرداد ۱۴۰۱
ایران این اجازه رو به شما نمی‌دهد اینجا کشور مقدس اهل بیت است اینجا پناهگاه اهل بیت است
آخرین اخبار