جشنواره کن فستیوال فرهنگی یا سیاسی؟

فهیم گفت: همه جشنواره‌ها رویکرد سیاسی دارند، اما اگر جشنواره‌ای به جای فیلم، سیاست مسئله‌اش باشد جای مناقشه است.

محمد تقی فهیم، منتقد سینما گفت: همه فیلم‌ها به نوعی سیاسی‌اند و جشنواره‌ها هم رویکرد سیاسی دارند. از آنجایی که در جشنواره‌ای به جای فیلم سیاست مسئله‌اش باشد آن جشنواره جای مناقشه دارد.

به گفته این منتقد سینما، در جشنواره فیلم کن مسائل دیپلماسی سیاسی و عمومی در راس سینما قرار می‌گیرد و در دوره‌هایی مسائل سیاسی از فیلم اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. به همین دلیل به آثاری که در قالب فیلم نمی‌گنجد و قواعد سینمایی را رعایت نمی‌کند، جایزه داده می‌شود.

هفتاد و پنجمین جشنواره فیلم کن از ۱۷ تا ۲۸ می (۲۷ اردیبهشت تا ۷ خرداد) در فرانسه برگزار شد و نکته بحث برانگیز جشنواره اهدای جایزه به زر امیر ابراهیمی برای فیلم عنکبوت مقدس بود.

فیلمی که صدای منتقدان و مخاطبان در داخل کشور را درآورد و به دلیل محتوای سیاسی و ضد‌دینی آن بلافاصله با مواضع وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، روحانیون، مداحان و سازمان سینمایی روبه‌رو شد.

محمود گبرلو، از دیگر منتقدان سینما گفت: امسال جشنواره کن برخلاف سال‌های گذشته با اعلام بیانیه و رفتار‌هایی که داشت، سیاسی بودنش را بیش از گذشته نشان داد.

به گفته این منتقد سینما، نمایندگان سازمان سینمایی در سالن نمایش بودند و در موقع اهدای جوایز هم سکوت کردند. این حضور در عرصه بین‌المللی عزتمندانه نیست.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۹ ۱۲ خرداد ۱۴۰۱
خب؟!تموم شد؟!خیلی تاثیرگذار بود به قول مردم!جمع،کنید این بازی ها رو.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۹ ۱۰ خرداد ۱۴۰۱
کاری به سیاسی بودنش ندارم اما ..رفتارشان هم جلف بود ..شما ببینید کی شاهرخ خان ،سلمان خان و امیتاپاحان از این رفتارها رو سن انجام دادند در حالی که مخاطب در سینما خیلی از این صحنه ها از آنها دیدن اما در مراسم رسمی شیونات را رعایت ممیکنند و بسیار موقر جلوی دوربین میان
آخرین اخبار