محمدخلیل عسکری در جمع مدیران و معاونان آموزش و پرورش و شماری از فرهنگیان منطقه میمند استان فارس، گفت: اگر در حوزه آموزش و پرورش با نگاه عدالت و عدالت طلبی پیش برویم فضای جامعه فضای آرامی خواهد شد.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس گفت: خداوند متعال اصلیترین مربی است و خداوند که در هر دو صفت رحمانیت و رحیمیت بر اساس قاعده تربیت کار میکند، دنیا را همراه با ارسال پیامبران و ائمه اطهار به عنوان معلمین انسان ها، خلق کرده و قرار است با آمدن آخرین فرستادهاش، جهان به سمت عدالت پیش برود.
عسکری گفت: از آنجا که فطرت همه انسانها تشنه عدالتست و در هر جای دنیا هر حرفی که منبعث از عدالت باشد به دل انسانها مینشیند و وجدانها را بیدار میکند بنابراین یکی از ماموریتهای ما در آموزش و پرورش بسط و گسترش عدالت است.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس گفت: یکی از شعارهایی که دولت فعلی در گام دوم انقلاب بر روی آن تاکید دارد بحث عدالت است و اگر در حوزه آموزش و پرورش زیرساخت عدالت درست نهادینه شود میتوانیم امیدوار باشیم به اینکه جامعه ما میتواند جامعهای باشد که درخت عدالت را به ثمر بنشاند.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس به بیانات رهبری که فرمودند" تمامی برنامه هایتان پیوست عدالت داشته باشد" اشاره و گفت: این عدالت است که نماینده مدیران مدارس را آرام میکند و این بی عدالتی است که نماینده مدیران مدارس را دغدغهمند و نگران میکند.
عسکری گفت: ما در آموزش و پرورش باید در تمام حوزههای کاری خود در مباحث نیروی انسانی و امکانات به سمت عدالت حرکت کنیم که اگر با نگاه عدالت و عدالت طلبی پیش برویم فضای جامعه فضای آرامی خواهد شد.
او گفت: آموزش و پرورش در دولت فعلی قرارگاهی به نام" قرارگاه عدالت تربیتی " راه اندازی کرده است که بتواند نقاط کوری که از بعضی از چشمها مغفول بوده را پیدا و رفع کند.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس یکی از ویژگیهای مدرسه صالح را انعطاف پذیری دانست و گفت: در این مدارس دانش آموز و معلم باید بتواند خواستههای خود را در چارچوب فرایند نظام تربیتی ما اجرا کند. محور کار تربیت در مدرسه معلم است و اگر معلم توسط مدیر دیده شود کار به فرجام میرسد.
او به تلاشهای خود جوش معلمان در دوران کرونا اشاره و گفت: آموزش حضوری نیز به عنوان یک حرکت جهادی وجاوید معلمان بود که حتی در دوران کرونا نیز در بعضی مدارس آموزش حضوری تعطیل نشد.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس با بیان اینکه باید فرصت معلمی را قدر بدانیم، زیرا اگر ما شان خود را حفظ کنیم حتما جامعه نیز چند برابر به این مهم خواهد پرداخت، گفت: در تلاشیم که دغدغههای معیشتی، مشکلات تجهیزاتی و امکانات را در حد توان و با تمام وجود دنبال کنیم.
در این جلسه پنج نفر از مدیران و معلمان منطقه میمند نیز به بیان نقطه نظرات خود پرداختند.
رتبه بندی و تسریع در اجرای آن، کمبود نیروی انسانی، ضرورت آموزش نیروی انسانی، کمبود تجهیزات و اعتبارت مالی در مدارس، انتقاد از سامانههای متعدد فناوری و تغییر مکرر آنها، صدور بخشنامه و برنامههای مکرر از اداره کل، ضرورت حضور مشاور در مدارس ابتدایی، کمبود نیروی خدماتی در مدارس، افزایش تراکم دانش آموز در کلاس درس از عمدهترین مطالب و مواردی بود که نمایندگان فرهنگیان میمند به انها اشاره کردند.
همچنین مشکلات نقل و انتقال نیروهای غیربومی، ضرورت حمایتهای حقوقی و قضایی از معلمان، فرسودگی ساختمان مدارس، نبود دسترسی به اینترنت، توسعه متوازن رشتههای تحصیلی، تغییر وضعیت استخدامی نیروهای خدماتی، لزوم فعال سازی مرکز اختلالات یادگیری دانش اموزان نیز از مواردی بود که در این جلسه به آن اشاره شد.