تعداد کمی از خرده فروشان، پروانه فروش دخانیات دارند

رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت گفت: تعداد کمی از خرده فروشان پروانه فروش محصولات دخانی را دارند و این باعث می‌شود نگرانی بابت باطل شدن پروانه خود به دلیل انجام تخلف، نداشته باشند.

بهزاد ولی زاده گفت: طبق قانون ملی مبارزه با دخانیات، خرید و فروش سیگار توسط افراد زیر ۱۸ سال ممنوع است.

به گفته رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت متصدی مغازه‌ها باید از این قانون اطلاع کافی داشته باشند و در صورت مشاهده تخلف و خرید و فروش توسط افراد زیر ۱۸ سال پروانه آن‌ها باطل می‌شود.

ولی زاده گفت: با این که تمامی خرده فروشان دخانیات باید پروانه فروش داشته باشند، اما تعداد کمی از آن ها برای پروانه اقدام و آن را کسب کرده اند. مابقی خرده فروشان نیز که پروانه ندارند. متاسفانه آن ها نگرانی بابت باطل شدن پروانه ندارند و به راحتی تخلفاتی از جمله فروش سیگار به افراد زیر ۱۸ سال را انجام می‌دهند.

به گفته وی وزارت صمت باید از طریق اتحادیه‌ها و صنف‌ها مداخله کند تا افراد بدون پروانه فروش فعالیت نداشته باشند.

ولی زاده گفت: اگر موردی هم باشد به دلیل این که ممکن است بازرسین ما حضور نداشته باشند، مردم می‌توانند با شماره گیری ۱۹۰ تخلف را گزارش دهند.

تخلفاتی‌ که مردم می‌توانند گزارش کنند شامل فروش دخانیات به زیر ۱۸ سال، فروش نخی، فروش پاکت باز شده و فروش محصولات قاچاق است.

 

ولی زاده گفت: حدود ۱۵٠ کلینیک ترک سیگار داشتیم. خدمات ترک سیگار به خدمات جامع مرکز خدمات سلامت واگذار شده است و در حال حاضر حدود پنج هزار مرکز وجود دارند. در این مراکز میزان وابستگی به دخانیات پرسیده می‌شود و به سطوح مختلف ارجاع داده خواهد شد.

او گفت: متاسفانه در این مراکز دارو به صورت رایگان داده نمی‌شود؛ اما خدمات مشاوره‌ای به صورت رایگان هستند. مشاوره تلفنی در مرکز ۴٠۳٠ به افراد داده می‌شود. هر پزشک با گذراندن دوره ترک دخانیات در مطبش می‌تواند این خدمات مشاوره‌ای را به مراجعه کنندگان بدهد. تلفات مصرف سیگار در ایران معادل سقوط ۲ هواپیما در روز است.

محمدرضا مسجدی، دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات نیز گفت: مصرف دخانیات علت اصلی سرطان، سکته‌های قلبی و مغزی و بیماری تنفسی در کشور است.

او گفت: دست کم سالی ۶۰ تا ۶۵ هزار نفر در کشور در اثر بیماری‌های ناشی از دخانیات جان خود را از دست می‌دهند و این معادل تلفات سقوط دو هواپیما در روز است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار